تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۳۴۷۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی عنوان کرد

غفلت ۸۰ ساله ایران در بکارگیری روکش بتنی جاده‌ها

می متالز - سومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی با حضور محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محسن تدین رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن ایران، جبار علی‌ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران و استادان دانشگاه و فعالان حوزه بتن روز گذشته و امروز ۳ و ۴ اردیبهشت برگزار شد.
غفلت ۸۰ ساله ایران در بکارگیری روکش بتنی جاده‌ها

به گزارش می متالز، یکی از مهم‌ترین رویکردهای این کنفرانس تاکید بر ارتباط دانشگاه با صنعت سیمان در زمینه رویه‌های بتنی است.

 

ارائه ۵۵ مقاله علمی در کنفرانس بتن

در ابتدای این کنفرانس علی‌اکبر شیرازی دبیر سومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی ضمن برشمردن محورهای اصلی این کنفرانس اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین محورهای این همایش برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت است. البته در حاشیه کنفرانس شاهد حضور فعالان حوزه بتن هستیم که در این نمایشگاه با بیش از ۳۰ غرفه حضور داشته‌اند. در این ۲ روز ۶ کارگاه تخصصی با محوریت بتن برگزار می‌شود. شیرازی در ادامه خاطرنشان کرد: این کنفرانس فرصت مناسبی است تا آسیب‌شناسی رویه‌های بتنی انجام شود و مقاومت سایش و مقاومت لرزش آنها مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: این کنفرانس محل مناسبی برای تعامل بیشتر به منظور ارتقای کیفیت رویه‌های بتنی خواهد بود. این کنفرانس تخصصی است اما با استقبال خوبی ‌روبه‌رو شده‌ایم و حدود ۵۵ مقاله علمی به دبیرخانه کنفرانس رسیده که ۷ مقاله برای ارائه شفاهی انتخاب شده است.

 

دچار تاخیر تاریخی هستیم

محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی عنوان کرد: نخستین کارخانه سیمان از سال ۱۳۱۲ در نزدیکی کوه بی‌بی‌ شهربانو شهر ری، با تولید ۱۰۰ تن در روز و ۳۶ هزار تن در سال آغاز به کار کرد. هم‌اکنون هر کدام از واحدهای سیمانی به‌طور میانگین حدود یک میلیون تن در سال تولید دارند.
 شکرچی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در آن زمان سیمان بیشتر در ساختمان‌سازی و سدسازی مورداستفاده قرار می‌گرفت و ما ایرانی‌ها در جاده‌سازی از آن استفاده نکردیم و در این زمینه دچار تاخیر تاریخی هستیم، در حالی که در جهان همزمان با تولید سیمان استفاده از رویه‌های بتنی در جاده‌ها نیز متداول شد.
 وی در ادامه با اشاره به علت تاخیر استفاده از رویه‌های بتنی در ایران عنوان کرد: از آنجا که قیر در ایران فراوان و با نرخ ارزان وجود داشته، استفاده از آسفالت بسیار رایج شد. این در حالی است که امروز ما می‌توانیم قیر را صادر کنیم و جاده‌سازی را به سمت رویه‌های بتنی پیش ببریم، چراکه با ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن مازاد سیمان در سال روبه‌رو هستیم و بازار صادراتی قابل توجهی هم نداریم از این‌رو رویه‌های بتنی برای صنعت سیمان توجیه اقتصادی بالایی دارد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: البته باید به رویه‌های بتنی رویکردی اندیشمندانه و کارشناسانه داشته باشیم. در این راستا تجهیز بدنه مهندسی کشور و پیمانکارها بسیار می‌تواند موثر واقع شود یا رویه‌های بتنی نیاز به برخی تجهیزات دارد که باید این تجهیزات را مهیا کرد.
شکرچی‌زاده در ادامه تصریح کرد: نسبت به رویه‌های بتنی دچار فقر دانش فنی در شرکت‌های پیمانکاری هستیم. به عبارت دیگر مهم‌ترین مشکل ما، فقر دانش مهندسی است. هرچند امروز حدود ۴ شرکت خوب وارد این حوزه شده‌اند و برخی مشاوران به سمت این کار آمده‌اند که البته باید این شناخت را برای مشاوران ایجاد کرد تا بیشتر وارد این حوزه شوند و این حوزه را با ریسک کمتری ببینند. از آنجا که تجربه اجرای رویه‌های بتنی در جاده‌های ایران در سطح پایینی قرار دارد، اجرای آن همراه با ریسک است از این رو پیمانکاران و مشاوران تمایل به ورود به چنین حوزه‌ای نخواهند داشت.
وی تاکید کرد: البته باید گفت که اجرای صحیح رویه‌های بتنی کار آسانی نیست و تجربه‌های بزرگ و جدی را در این زمینه می‌طلبد. ما در این زمینه دچار غفلت ۷۰ تا ۸۰ساله هستیم و در گام‌های نخستین قرار داریم از این‌رو باید مشاوران و مهندسان را با این حوزه بیشتر آشنا کنیم تا مدیران اجرایی و مشاوران این ریسک را بپذیرند؛ امیدواریم با این نشست‌های تخصصی شاهد چنین اتفاق‌هایی باشیم.

 

هم‌افزایی بیشتر بین دانشگاهیان و صنعتگران بتن

جبارعلی ‌ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در سومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی عنوان کرد: رویه‌های بتنی در ۴ حوزه حمل‌ونقل باید موردتوجه و استفاده قرار گیرد. البته نخستین کنفرانس رویه‌های بتنی را سال ۹۴ آقای ابوالفضل حسنی استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار کردند که از آن تاریخ به بعد شاهد حضور بیشتر پیمانکاران و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه هستیم. اثرات آن در بلندمدت تاثیر خود را برجای خواهد گذاشت.
ذاکری در ادامه خاطرنشان کرد: البته در زمینه رویه‌های بتنی باید به حوزه‌های دیگر توجه شود و زمینه‌هایی چون نگهداری و تعمیر و عمر سازه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد تا سازه‌ها عمر طولانی‌تری داشته باشند. ازاین‌رو پیمانکاران و پژوهشگران باید به سمت ساخت سازه‌های مقاوم‌تر پیش بروند.
وی با اشاره به عمر سازه‌های بتنی عنوان کرد: باید در زمینه بتن به عمر آن توجه ویژه شود چراکه بیشتر سازه‌های بتنی که در بندرها، فرودگاه‌ها، راه‌آهن، جاده‌ها و متروها ساخته می‌شوند انتظار می‌رود عمری ۷۰ تا ۸۰ساله داشته باشند.
رئیس دانشگاه علم و صنعت در ادامه یادآور شد: این کنفرانس فرصت مناسبی برای هم‌افزایی بیشتر بین پژوهشگران و دانشگاهیان و صاحبنظران با صنعت است که امیدواریم شاهد ارتقای کیفیت تولید و نیز فناوری این صنعت باشیم.

 

انتظار‌حضور بیشتر شرکت‌های پیمانکار

 محسن تدین رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن ایران نیز در سومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی عنوان کرد: در سیل اخیر پل‌ها و راه‌های بسیاری تخریب شدند که امیدواریم بتوانیم از بتن برای بازسازی این مناطق به‌ویژه پل‌ها و رویه‌های بتنی جاده‌ها استفاده کنیم. تدین در ادامه خاطرنشان کرد: البته در زمینه متداول کردن رویه‌های بتنی باید وزارتخانه‌هایی چون راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی پیشقدم شوند تا بتوانیم از رویه‌های بتنی در راه‌های روستایی نیز بهره بگیریم.
وی همچنین یادآور شد: سومین کنفرانس بتنی به این معناست که ما در مراحل اولیه شناخت رویه‌های بتنی در ایران قرار داریم و به‌تدریج در فرودگاه‌‌ها آن را به کار گرفته‌ایم که‌ این امر نیاز به حمایت برخی وزارتخانه‌ها دارد. همین‌طور نیاز به حمایت مهندسان مشاور دارد که برای طراحی رویه‌های بتنی اقدام کنند و این امر مستلزم داشتن شناخت کافی از این رویه‌هاست. البته یکی دو مشاور بزرگ راهسازی در کشور در بین حامیان این کنفرانس قرار دارند.
رئیس هیات‌مدیره انجمن بتن ایران ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مزایای به‌کار بردن رویه‌های بتنی استفاده بیشتر از سیمان است که با توجه تولید کارخانه‌های سیمان که با بحران مازاد روبه‌رو هستند، این استفاده می‌تواند بسیار به‌صرفه باشد اما امروز شاهد حضور کارخانه‌های سیمان در این کنفرانس نیستیم.
تدین همچنین یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر ما در زمینه رویه‌های بتنی، فقر نیروی انسانی در بخش اجرایی است. البته در زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات نیز دچار فقر هستیم، از این رو انتظار می‌رود شرکت‌های مختلف و پیمانکاران در این هم‌اندیشی‌ها برای دریافت تجربه‌های داخلی و جهانی حضور بیشتری داشته باشند.

 

رونق صنعت سیمان با رویه‌های بتنی

در پایان این کنفرانس ابوالفضل حسنی به عنوان بنیانگذار کنفرانس ملی رویه‌های بتنی و استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران که به علت بیماری در کنفرانس حضور نداشت، در پیام آنلاین ویدئویی عنوان کرد: امیدواریم با ترویج رویه‌های بتنی در جاده‌های کشور بتوانیم رونقی به صنعت سیمان بدهیم و با همت دانشگاهیان و ارتباط آنها با صنعتگران بتوانیم سبب ارتقای این صنعت شویم.
حسنی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز کشورهای خارجی نسبت به ساخت سازه‌های بتنی همت گمارده‌اند. یکی از مهم‌ترین اقدام آنها استفاده از رویه‌های بتنی است. وی تاکید کرد: رویه‌های بتنی هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ دوام دارای مزیت‌هایی است که باید در داخل موردتوجه قرار گیرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در رویه‌های بتنی باید به‌دنبال جمع‌آوری اطلاعات بود و دستاوردها و تجربه‌ها را به اشتراک گذاشت.

عناوین برگزیده