تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۳۶۱۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پس از سال‌ها انتظار با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کلید خورد

ساخت کارخانه تولید کاغذ سنگی در الیگودرز

می متالز - عملیات اجرایی ساخت کارخانه تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در شهرک صنعتی الیگودرز استان لرستان آغاز شد.
ساخت کارخانه تولید کاغذ سنگی در الیگودرز

به گزارش می متالز، ظرفیت سالانه فاز نخست طرح تولید کاغذ از کربنات کلسیم در شهر الیگودرز، ۸ تا ۱۰ هزار تن کاغذ است که بیش از ۷۰ شغل مستقیم و ۲۰۰ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

 

جدیت دولت برای خودکفایی در تولید کاغذ

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارتقا و توسعه معدن و صنایع معدنی با توجه به ظرفیت مناسب ذخایر کشور، جزو پروژه‌های ویژه امسال است و باید انقلابی در این حوزه ایجاد شود.
رضا رحمانی شامگاه سه‌شنبه در حاشیه آیین کلنگ‌زنی طرح تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: تلاش می‌کنیم نقطه عطفی برای توسعه فعالیت‌های معدنی ایجاد شود چراکه این بخش می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود.
وی ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها، بازسازی معادن کوچک و متوسط است.
این اقدام به دلیل قرار گرفتن در مناطق مختلف و ایجاد ارزش افزوده، می‌تواند موجب توسعه کشور شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مردم را دعوت به سرمایه‌گذاری در حوزه معدن می‌کنیم، تصریح کرد: ما نیز از سرمایه‌گذاران این حوزه حمایت می‌کنیم چراکه معتقدیم این بخش ارزش افزوده و بازدهی بالا و اشتغالزایی قابل توجه دارد. وی افزود: معادن یادشده به دلیل قرار گرفتن در مناطق کمتر توسعه‌یافته، موجب توسعه این مناطق می‌شوند.
رحمانی بیان کرد: بخش قابل توجه صادرات مربوط به معدن و صنایع معدنی است. امیدواریم نظام بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ما را در این زمینه یاری کنند تا شرایط توسعه صادرات بیش از پیش مهیا شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه درباره دغدغه رهبر معظم انقلاب در حوزه کاغذ با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مذاکره کردیم، گفت: این امر حاکی از جدیت دولت برای خودکفایی در تولید کاغذ است.
وی افزود: به دلیل ظرفیت معدنی مناسب در منطقه الیگودرز، این منطقه می‌تواند زمینه مناسبی برای ایجاد مجموعه‌ای از فعالیت‌های معدنی و صنعتی شود. رحمانی گفت: برنامه اجرای طرح تولید کاغذ از سنگ در ۳ فاز است که برای بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری این طرح، حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است و فاز نخست آن در ۱۸ ماه ساخته می‌شود.
به گفته وی، ۲ طرح عملیات اجرایی ناحیه صنعتی الیگودرز و تولید کاغذ از کربنات کلسیم با پیگیری‌های مقامات استانی و منطقه‌ای به مرحله اجرا رسیده است.

 

معدن و صنایع معدنی می‌تواند جایگزین نفت شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در حاشیه آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم، با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای فعال‌سازی معادن کوچک، گفت: معدن و صنایع معدنی می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود. بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی کشور نیز شامل مواد و محصولات معدنی است.
رضا رحمانی در سفر به شهرستان الیگودرز در استان لرستان با اشاره به طرح ساخت ناحیه صنعتی چمان سلطان گنجینه، گفت: بر اساس ارزیابی وزارتخانه، حدود یک‌هزار واحد صنعتی می‌توانند در این ناحیه راه‌اندازی شوند و ما نیز سعی می‌کنیم با سرمایه‌گذاری و آماده‌سازی زیرساخت‌ها و با توجه به ظرفیت‌های منطقه، زمینه را برای سرمایه‌گذاری آماده کنیم.
رحمانی اضافه کرد: تولید کاغذ در کشور از روش‌های متداول انجام شده است اما روش جدیدی است که با توجه به وجود ذخایر خوب این ماده معدنی در منطقه الیگودرز، می‌توانیم شاهد مجموعه‌ای از فعالیت‌ها با این محوریت باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ایمیدرو نیز برای خدمات‌رسانی در مناطق محروم و توسعه استان‌ها سرمایه‌گذاری کرده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، این پروژه تا 18 ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته رحمانی، پروژه تولید کاغذ از کربنات کلسیم در ۲ فاز با اشتغال 270 نفر اجرا می‌شود. او در ادامه، با بیان اینکه امسال برنامه معادن و صنایع معدنی جزو پروژه‌های ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: معتقدیم انقلابی در حوزه معدن باید ایجاد شود چراکه ظرفیت خوبی در کشور وجود دارد.
رحمانی افزود: فعال‌سازی معادن کوچک که در همه استان‌ها وجود دارد را امسال آغاز کردیم و از مردم می‌خواهیم در این معادن سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌های بزرگ اعلام کرده‌اند به طور تضمینی مواد تولیدی معادن کوچک را با نرخ روز و در قراردادهای بلندمدت خریداری می‌کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات کارشناسان، سرمایه‌گذاری در معدن از توجیه اقتصادی زیادی برخوردار است و سرمایه‌گذاران با بازدهی خوبی روبه‌رو می‌شوند.  

 

ایجاد ارزش‌افزوده و تامین کاغذ

خداداد غریب‌پور در نشستی که با حضور نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی و جمعی از دبیران آموزش و پرورش شهرستان برگزار شد، گفت: طرح تولید کاغذ از سنگ در الیگودرز به منظور ایجاد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و تامین کاغذ به عنوان یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و صرفه‌جویی ارزی، وارد مرحله اجرایی شد. وی افزود: این طرح، ۱۸ ماهه به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: با توجه به خلوص بالای معادن کربنات کلسیم، این منطقه مستعد ساخت کارخانه یادشده است. وی ادامه داد: با بهره‌برداری از کارخانه، برای ۷۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.
غریب‌پور خبر داد: فاز دوم کارخانه، پس از بهره‌برداری از نخستین کارخانه، اجرایی می‌شود.
گفتنی است میزان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی کارخانه یاد شده نیز به ترتیب ۵.۳ میلیون یورو و ۱۷۰ میلیارد ریال است که با بهره‌برداری از آن، ۸ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور حاصل می‌شود. تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم از مزایایی همچون قابلیت بازیافت، دوستداری محیط‌زیست، عمر طولانی، مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی، انعطاف‌پذیری و چاپ‌پذیری مطلوب برخوردار است. این طرح قرار است در ۳ فاز با مجموع ظرفیت ۳۰ هزار تن، اشتغالزایی مستقیم برای ۲۱۰ نفر و اشتغالزایی غیر مستقیم برای بیش از ۷۰۰ نفر اجرا شود. افزون بر این، وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح ناحیه صنعتی الیگودرز (چمن سلطان- گندمینه) با مساحت ۵۰ هکتار و فاز عملیاتی ۲۰ هکتار را کلنگ‌زنی کرد. در این آیین، سیدموسی خادمی استاندار لرستان، محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی و جمعی از معدنداران منطقه و مقامات محلی حضور داشتند.

عناوین برگزیده