تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۳۶۱۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست خبری فعالان صنعت سنگ در نمایشگاه سنگ اصفهان مطرح شد

نقش کلیدی انجمن‌ها در یکدستی قیمت صادراتی سنگ

می متالز - نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان، همزمان با این رویداد مهم در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد و فعالان صنعت سنگ نظر خود را به مسئولان این حوزه رساندند.
نقش کلیدی انجمن‌ها در یکدستی قیمت صادراتی سنگ

استفاده از سنگ در مبلمان شهری

به گزارش می متالز، احمد شریفی، دبیرکل انجمن سنگ ایران در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان اظهار کرد: این‌طور نیست که وزارتخانه و انجمن سنگ ایران به تبدیل ضایعات بی‌تفاوت باشند. قرار بر همکاری شهرداری‌ها در مبلمان شهری با استفاده از ضایعات سنگ است و استفاده از ضایعات سنگ مورد توجه انجمن‌ها و نهادی صنفی سنگ قرار دارد. درباره تولید کاغذ از ضایعات سنگ هم مطالعاتی شده که به زودی اجرایی می‌شود.
وی درباره مشکلات انتقال پول از کشورهای خارجی به ایران افزود: صادرکنندگان ایرانی برای انتقال پول به کشور مجبور بودند در کشوری مثل ترکیه، چین یا عراق شرکت ثبت کنند و به وسیله این شرکت‌ها هزینه محصولات صادر شده خود را به کشور وارد کنند اما برخی از بانک‌ها زیر بار انتقال پول نمی‌روند که امیدوارم شعبه‌ّهای بانک‌های ما در خارج بتوانند تسهیل بیشتری در نقل و انتقالات پول ایجاد کنند.
دبیرکل انجمن سنگ ایران با انتقاد از هزینه بالای نقل و انتقال پول از خارج به داخل کشور برای فعالان حوزه صنعت سنگ، گفت: هزینه تحمیل شده به صنعتگران برای نقل و انتقال پول ۱۵ تا ۲۰ درصد است و اگر شرکت خارجی هم برای این کار ثبت نکرده باشیم باید این میزان هزینه را به آنها پرداخت کنیم که مبلغ بالایی خواهد بود.
شریفی با اشاره به اینکه دولت باید بانک‌های ایرانی خارج از کشور را فعال کند، تصریح کرد: وارد کردن پول به‌وسیله بانک‌های ایرانی هم برای فعالان اقتصادی هزینه دارد و این امر نیازمند حمایت بیشتر دولت از فعالان صنعت سنگ است.
وی با اشاره به اینکه برخی صنعتگران، سنگ‌های با برند ایرانی را به قیمت‌های پایین می‌فروشند، افزود: سنگ لاشتر یکی از سنگ‌های برند کشور ما است که خارجی‌ها آنها را ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار می‌فروشند اما برخی صنعتگران ایرانی، این سنگ را که با زحمت فراوان به برند تبدیل شده به قیمت‌های پایین می‌فروشند.
به گفته وی، ما باید معادن را برند کنیم. اگر قرار باشد ۵۰ کارخانه از یک معدن خرید کنند و هر کارخانه با نرخ متفاوت، سنگ را در بازار عرضه کند، برندینگ سنگ از بین می‌رود و طرف خارجی دچار سردرگمی می‌شود بنابراین دیگر از ما خرید نخواهد کرد. در این زمینه انجمن‌ها باید بازار را کنترل کنند.
دبیرکل انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه هر روز موانع بیشتری جلوی پای صنعت می‌آید، اظهار کرد: پیش از تحریم، موانع پولی و حمل‌ونقلی نداشتیم. این موانع به دولت ربطی ندارد بلکه سیاست‌های نادرست جهان و فردی مانند ترامپ است. ما از نظر تعامل با وزارتخانه گره‌هایی داریم که هنوز حل نشده‌اند اما گره‌های بزرگ را استکبار جهانی ایجاد کرده است.

 

ضایعات صنعت سنگ ۲۵درصد است

ابراهیمی، رئیس انجمن سنگ قم با بیان اینکه موضوع ۷۵ درصد ضایعات در صنعت سنگ درست نیست چراکه دست‌کم ۵ سال است از هر یک تن سنگ ۸ تا ۶ متر سنگ تولید می‌شد اما درحال‌حاضر از یک تن سنگ ۱۴متر سنگ تولید می‌شود. ضایعات صنایع سنگ فقط ۲۵درصد است و کارخانه‌های تولیدی و فرآوری سنگ به دلیل گرانی سنگ خام تلاش می‌کنند ضایعات سنگ را کم کنند.
وی درباره کارخانه‌های ساخته شده برای فرآوری ضایعات سنگ گفت: از محل ضایعات سنگ، یک کارخانه در شهر محلات در حال بهره‌برداری است. همچنین کارخانه سنگ دیگری در لرستان کلنگ‌زنی شده تا ضایعات سنگ به تولیدات مناسب تبدیل شود.

 

تولیدکنندگان سنگ باید کار گروهی انجام دهند

علیرضا سالاریان، نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان با بیان اینکه شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان بسیار فعال است، اظهار کرد: در چند نمایشگاه تخصصی شامل نمایشگاه سنگ، فرش دستباف، گردشگری و صنایع دستی همواره حضور داشتم چراکه اصفهان مزیت‌های بسیاری در این ۳ حوزه دارد و ما آمادگی ایجاد زمینه‌های فعالیت بیشتر تاجران، کارآفرینان و صادرکنندگان را داریم.
وی با اشاره به اینکه فعالان صنعت سنگ از استان‌های اصفهان و فارس در نمایشگاه‌های سنگ چین حضور پررنگی دارند، افزود: تا سال ۹۵ برجام راه را باز کرده بود و در چین مسائل بانکی تحریمی نداشتیم، اگرچه مشکلات صادراتی در آن زمان هم وجود داشت اما خواسته ما تشکیل یک کنسرسیوم برای صادرات است چراکه صادرات، موضوعی تخصصی است.
نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان با اشاره به اینکه تولید و صادرات ۲ موضوع متفاوت هستند، تصریح کرد: حتی پیشنهاد ما به کسانی که در نمایشگاه‌های چین حضور داشتند این بود که با چینی‌ها شرکت مشترک تشکیل دهند. دنیای امروز بر مبنای تقسیم کار است و در چین بازارهای تخصصی وجود دارد که به صورت گروهی فعالیت می‌کنند.
سالاریان با اشاره به رقابت منفی در ایران گفت: حتی چینی‌ها از وجود این نوع رقابت منفی در بین ایرانی‌ها گله داشتند. این مشکل‌ها چیزی نیستند که به سیاست مربوط باشند. متاسفانه آنکه تولیدکننده سنگ است خودش هم می‌خواهد صادرکننده باشد که کار درستی نیست و هر قسمت باید کار تخصصی خود را انجام دهد.

 

سهم  2 درصدی ایران

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ایران فقط ۲ درصد سهم تجارت سنگ را در اختیار دارد، در حالی که ترکیه سهم ۱۲درصدی از این تجارت دارد و رسیدن به این مهم فقط مربوط به دولت یا بخش خصوصی نیست و تمام تصمیم‌ها باید بر مبنای کارشناسی باشد. وقتی عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها نیست و مجلس شورای اسلامی و دولت بدون مشورت با فعالان اقتصادی تصمیم می‌گیرند، چالش‌های گذشته تکرار می‌شوند.
بهرام شکوری، با اشاره به اینکه با وجود استفاده از فناوری‌های جدید از میزان ضایعات سنگ کاسته شده، افزود: نوع نگاه ما به فرآوری سنگ باید تغییر کند و بخش دولتی باید حرف‌های بخش خصوصی را بشنود.
رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تعاملات سیاسی و مشکلات این حوزه، تلاش‌های صنعتگران را از بین می‌برد، گفت: دولت هیچ حمایتی از ما نکرده بلکه زمان‌هایی وجود داشته که یک قانون مجلس شورای اسلامی، همه امور فعالان اقتصادی را به هم ریخته است. گاهی اوقات با تغییر قوانین هم می‌توان به فعالان اقتصادی کمک کرد. کمک کردن فقط اختصاص بودجه نیست بلکه قوانین هم برای به پیش رفتن مهم هستند.
شکوری با انتقاد از موضوع ارزش افزوده و تحمیل آن به فعالان اقتصادی افزود: وقتی یک فعال اقتصادی هنوز کالایی را نفروخته چرا باید ابتدا ارزش افزوده آن را پرداخت کند؟ باید اجازه داد هزینه‌ای که برای ارزش افزوده در نظر گرفته می‌شود در تولید سرمایه‌گذاری شود و این هزینه را پس از چند سال یا به مرور اخذ کنند. تغییر قوانین می‌تواند کمک بزرگی به رونق تولید کند. وی با اشاره به اینکه ۶ هزار کارخانه فرآوری در کشور با کمترین ظرفیت در حال کار هستند، اظهار کرد: ۷ میلیارد تن ذخیره سنگ داریم اما تا به حال حتی ۱۵ میلیون تن هم تولید نکرده‌ایم و تا ۳۰۰ سال دیگر هم سنگ داریم.
رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از اینکه کالاهای مشابه سنگ افزایش پیدا کرده‌اند، گفت: کاشی و سرامیک از رقیبان سنگ هستند و تولید آنها در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته‌ است، نوع مصرف سنگ هم در حال تغییر است و معلوم نیست با این تغییرات تا ۵۰ سال آینده کسی به سنگ نیاز داشته باشد یا خیر. کارخانه‌های فرآوری سنگ باید با صادرات، ارزش افزوده بیشتری به‌دست آورند.

 

ظرفیت صنعت سنگ بی‌استفاده مانده است

عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ کشور گفت: بخش زیادی از ظرفیت اسمی صنعت سنگ کشور بی‌استفاده مانده و در سال گذشته فقط یک میلیون تن صادرات سنگ خام داشتیم.
محسن گلیجانی صبح چهارشنبه، در چهارمین گردهمایی فعالان صنعت سنگ کشور در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: با وجود وضعیت اقتصادی و معضلات تامین مواد مصرفی، با افزایش نرخ ارز، حدود ۱۰۰ هزار تن افزایش صادرات سنگ کار شده داشته‌ایم که نشان می‌دهد اگر زمینه‌ها هموار باشند، بخش خصوصی رشد خواهد کرد.
عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ کشور تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ با همت گروه‌های مختلف، نرخ پایه‌های صادراتی سنگ را به نرخ واقعی سنگ نزدیک کردیم. قیمت‌ها نیز کمتر از نرخ پایه صادراتی بودند که گمرک اعلام می‌کرد و سال ۹۷ حجم صادرات بالاتر از سال ۹۶ بود اما نرخ پایه‌های صادراتی پایین‌تر بود.
گلیجانی اظهار کرد: متاسفانه هنوز رقابت منفی بین صادرکنندگان وجود دارد. کیفیت تولید و کاهش هزینه‌های تمام شده موضوع مهمی است که در صادرات نقش زیادی دارد. بیشتر ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت مستهلک هستند و تجهیز صنعت و نوسازی برای استانداردسازی تولیدات باید در رأس امور قرار گیرد.

 

تشکیل اتاق فکر؛ راه‌حل مشکلات صنعت سنگ

رئیس کانون سراسری سنگ کشور در چهارمین گردهمایی فعالان سنگ در اتاق بازرگانی اصفهان، خواستار تشکیل اتاق فکر برای حل مشکلات صنعت سنگ شد و گفت: باید به دنبال بازارهای هدف حرکت کرده و صادرات را به معنای واقعی محقق کنیم تا بازارهای دوردست را به‌دست بیاوریم.
رضا احمدی، رفع مشکلات فروش و صادرات صنعت سنگ را نیازمند اقدامات جدی دانست و افزود: در شرایط فعلی باید برای حل مشکلات سیاسی به صورت همگانی فعالیت کنیم.
وی با بیان اینکه حدود ۶ هزار واحد در کشور و ۲ هزار واحد فرآوری سنگ در استان اصفهان فعالیت می‌کنند، گفت: معادن فعال بی‌نظیری در کشور وجود دارند. رئیس کانون سراسری سنگ ایران افزود: این صنعت از لحاظ فرآوری، بازرگانی و ماشین‌سازی جای کار بسیاری دارد که اگر دانشگاه‌ها بسیج شوند دغدغه‌ها در این زمینه کمتر می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان هم در این گردهمایی گفت: مبانی توسعه اقتصادی ما به گونه‌ای است که سرمایه و کار باید در کنار هم قرار بگیرند. در جنگ اقتصادی نیز باید دقت ویژه‌ای به مبانی اقتصادی یعنی سرمایه و کار داشته باشیم.
مسعود گلشیرازی با بیان اینکه صنعت سنگ کشور بسیار قوی و غنی است، افزود: لازمه این صنعت، به‌روزرسانی فناوری و تقویت مبانی رشد اقتصادی است و در این زمینه، نیازمند حمایت دولت و بانک مرکزی از سیاست‌های ارزی و بانکی هستیم.
وی گفت: بازارهای هدف صادراتی با ایجاد نمایشگاه‌های دائمی و فرآورده‌های سنگی، دست‌یافتنی هستند و شرکت نمایشگاه‌ها و اتاق بازرگانی باید به فعالان این حوزه کمک کنند تا مقدمات بازارهای صادراتی محقق شود.
گفتنی است استان اصفهان دارای ۲۳۰ معدن سنگ و بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ کارخانه فرآوری است و بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌های تزئینی در کشور به شمار می‌رود. سنگبری‌های این استان حدود ۵۰ درصد سنگ فرآوری شده موجود در بازار کشور را تامین می‌کنند. در کشور حدود یک‌هزار و ۹۵۵ معدن سنگ تزئینی وجود دارد.

عناوین برگزیده