تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۳۶۴۴۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کودلکوی شیلی عملیاتهای استخراج زیر زمینی در معدن مس چوکوئیکاماتای خود را آغاز کرد

می متالز - کودلکوی شیلی، بزرگترین تولید کننده مس جهان، عملیاتهای زیر زمینی را در معدن یکصد ساله چوکوئیکاماتای خود، پیش از موعد مقرر در برنامه زمانبندی شده و با وجود استخراج بیش از 8 هزار تن سنگ معدن از اوایل آوریل، آغاز کرده است.
کودلکوی شیلی عملیاتهای استخراج زیر زمینی در معدن مس چوکوئیکاماتای خود را آغاز کرد

به گزارش می متالز، این شرکت معدنکاری دولتی در بیانیه ای گفت استخراج زیر زمینی، که ابتدائاً قرار بود در ماه مه انجام گیرد، در پایان ماه مارس آغاز شد. در حال حاضر سنگ معدن از طریق کامیون استخراج می شود تا زمانی که تولید بازرگانی در نیمه دوم سال جاری آغاز شود. تا آن زمان، یک نوار نقاله سنگ معدن را با طی یک فاصله 14 کیلومتری به کارخانه تغلیظ خواهد رساند.

مدیر کل بخش چوکوئیکاماتا، موریسیو باراثا، گفت که شروع استخراج زیر زمینی "مرحله مهم نمادینی" در تغییر روش عملیاتی این معدن، به عنوان دومین معدن بزرگ کودلکو، به شمار می رود. آخرین انفجار در ته گود روباز در نوامبر انجام گرفت، گر چه استخراج مس از این گود ادامه دارد. این شرکت گفته است که بتدریج فعالیتهای روباز را تا اواسط 2020، که طبق پیش بینی ها آخرین انفجار روباز صورت خواهد گرفت، کاهش خواهد داد.

انتظار می رود که تغییر عملیات روباز به عملیات 5.6 بیلیون دلاری زیر زمینی، به عنوان بخشی از برنامه کلی سرمایه گذاری 10 ساله 39 بیلیون دلاری، دست کم 40 سال بر عمر چوکوئیکاماتا بیافزاید. این تغییر همچنین به این غول مس اجازه می دهد علی رغم روند نزولی عیارها و روند صعودی هزینه ها در عملیات هایش، نرخهای تولید جاری خود را حفظ نماید. پیش بینی می شود که تولید سالانه در چوکوئیکاماتا، پس از انتقال کامل آن به عملیات زیر زمینی، حدود 320 هزار تن مس خالص و 15 هزار تن مولیبدن باشد.

کودلکو، که تمام درآمدهایش را به دولت شیلی تحویل می دهد، معادن مس وسیعی را در اختیار دارد، که 10 درصد از ذخائر قطعی و احتمالی جهان را در بر گرفته اند و حدود 11 درصد از تولید مس سالیانه جهانی را با تولید 1.8 میلیون تن در سال بر عهده دارند. معدن چوکوئیکاماتا و معدن مجاور آن، رادومیرو تومیک، سال گذشته 653 هزار تن از کل تولید 1.8 میلیون تنی آن را به عمل آوردند، که تقریباً 4 درصد کمتر از رقم تولید آنها در سال 2017 بود. افت تولید، همراه با قیمتهای پایین تر مس و هزینه های بالاتر، باعث شد تا سال گذشته سود سالیانه این شرکت با افتی یک سومی به 2 بیلیون دلار تنزل یابد. این رقم البته غیر از زیان حدوداً 400 میلیون دلاری کودلکو در اثر افت ارزش دارایی های شرکت شامل کارخانه ذوب ونتاناس و گود روباز بخش سالوادور می باشد.

 

عناوین برگزیده