تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۳۷۸۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خبر داد:

دومین واحد کربنات کلسیم کشور در قم ساخته می‌شود

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت دومین واحد کربنات کلسیم کشور در استان قم پس از بوشهر خبر داد.
دومین واحد کربنات کلسیم کشور در قم ساخته می‌شود

به گزارش می متالز، محمود سیجانی در جلسه شورای معادن استان قم، با اشاره به اینکه جلسه‌هایی از ابتدای سال به‌منظور بررسی فرآیند رفع موانع تولید با دستگاه‌های مسئول برگزار شده است، اظهار کرد: در این جلسه‌ها تکالیف هر کدام از دستگاه‌ها مشخص شد و در هر ۳ حوزه صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی‌هایی شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه در زمینه معدن برای امسال ۴ برنامه دیده‌ شده است، افزود: توسعه و تکمیل اکتشافات ازجمله مهم‌ترین برنامه‌هاست که امسال موردتوجه جدی قرار خواهد گرفت و معادن طلا، مس و آهن نیز در برنامه قرار دارند.
وی فرآوری مواد معدنی به‌ویژه در جوار معادن را از دیگر برنامه‌های مهم این اداره کل در زمینه معادن برشمرد و تاکید کرد: این اقدام به‌ویژه در مواد معدنی همچون آهن، منگنز و آهک که استان قم در آنها ظرفیت بسیار خوبی دارد بیشتر موردتوجه قرار خواهد گرفت.
سیجانی از اقدامات انجام شده برای عقد قرارداد با یک گروه هولدینگ در حوزه معدن خبر داد و افزود: این گروه نخستین واحد کربنات کلسیم را در بوشهر ایجاد کرد و پس از عقد قرارداد، دومین واحد کربنات کلسیم پس از بوشهر در قم ساخته خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تاکید کرد: کربنات کلسیم در تولید کاغذ و گرید دارویی می‌تواند بسیار موثر باشد و از آسیب‌های زیست‌محیطی بیشتر در استان قم جلوگیری کند.
وی شورابه دریاچه نمک را یکی دیگر از اولویت‌های اصلی سازمان با مسئولیت خود برشمرد و تصریح کرد: ظرفیت‌های معدنی استان قم شناسایی‌شده‌اند و برنامه داریم که در گام نخست، معادن راکد و کوچک شناسایی شوند سپس زمینه فعال‌سازی آنها فراهم شود.
سیجانی از وجود ۳۵ معدن راکد در استان قم خبر داد و افزود: ۱۰ معدن نیز در ید معدندار است که باید برای فعال‌سازی آنها اقدام شود.

 

۱۱ معدن فعال

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم در این جلسه با اشاره به اینکه نرخ شن و ماسه در استان قم کم است، اظهار کرد: بخش مهم حجم شن و ماسه از استان قم خارج می‌شود و همچنان تقاضای معدن شن و ماسه داریم. البته از ۲ سال پیش صدور مجوز را متوقف کردیم و مجوز جدید صادر نشد.
فرماندار قم نیز از فعالیت ۱۱ معدن شن و ماسه در استان قم خبر داد و افزود: درحال‌حاضر باید اولویت ما رسیدگی به همین ۱۱معدن باشد تا آنها را به سمت استانداردها پیش ببریم.
مرتضی حیدری افزود: اگر بتوانیم همین معادن را ضابطه‌مند کنیم می‌توانیم وضعیت شن و ماسه در استان را سامان دهیم.
فرماندار قم درباره قیمت‌ها نیز تاکید کرد: تنظیم بازار نباید در این حوزه ورود کند. هر معدنی با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایطی که دارد، هزینه متفاوتی را برای برداشت و ارسال مواد معدنی پرداخت می‌کند و به همین دلیل باید شرایط ویژه هر معدن در قیمت‌گذاری لحاظ شود.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی معدنداران تصریح کرد: معدنکاران باید خودشان از قیمتی که دارند دفاع کنند. بسیاری از این معدنکاران به حق خود واقف نیستند و اگر آنها را راهنمایی نکنیم، شاید از این سواد بهره نبرند.

 

معارضان محلی

رئیس خانه معدن استان قم نیز یکی از مشکلات معادن این استان را معارضان محلی دانست و تاکید کرد: این مسئله امنیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن را پایین و ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و حواشی فعالیت را نیز بالا خواهد برد.
صابر عمو رسولی با تاکید بر اینکه بیشترین سود معدن می‌تواند برای اهالی منطقه باشد، تصریح کرد: تامین نیروی انسانی ازجمله نگهبان از مزیت‌های فعالیت معادن برای اهالی است اما اهالی برای معادن موانعی ایجاد می‌کنند.
به گفته وی بعضی از اهالی روستا راه را می‌بندند، اجازه فعالیت نمی‌دهند و درخواست پول می‌کنند که این موضوع در هیچ کجای قانون نیامده و درباره این موضوع‌ها به حمایت بخشداران نیاز داریم.
عمو رسولی به پرداخت هزینه آلایندگی و تخریبی که معادن برای مناطق به همراه دارد نیز اشاره کرد و گفت: به ازای این تخریب‌ها، قانون‌گذار صرف یک درصد برداشت را در محیط پیش‌بینی کرده است.

 

۳۲مجوز برداشت

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه به وضعیت صدور مجوز معادن در استان، اشاره و اظهار کرد: از سال ۹۰ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، صدور مجوز برای واحدهای شن و ماسه به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شد.
محمدتقی کاظم‌زاده افزود: ۳ نوع مجوز تا پیش از این به وسیله استانداری به وزارت یادشده ابلاغ و تمدید می‌شد که مجوز برای طرح‌های عمرانی استان و اصلاح خاک‌های کشاورزی و دیگری پروانه بهره‌برداری بود.
وی به مجوزهای صادرشده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷، ۳۲ مجوز برداشت در زمینه شن و ماسه از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر شد.
کاظم‌زاده از صدور مجوز ۳۸ کارگاه شن و ماسه هم خبر داد و تاکید کرد: از این واحدها ۲۸ واحد فعال، ۴ واحد نیمه‌فعال و ۶ واحد غیرفعالند که به دلیل مشکلات مختلف، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.
به گفته رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، از بین واحدهای فعال استان قم ۵ واحد از گذشته دارای مجوز استانداری هستند و از کل واحدها نیز ۸ واحد دارای پروانه بهره‌برداری هستند.
 وی افزود: ۱۴ واحد از مجوزهای عمرانی استفاده می‌کنند و ۹ واحد هم به‌طورکلی معدن ندارند.
کاظم‌زاده درباره موقعیت جغرافیایی این معادن نیز تاکید کرد: ۱۳ واحد در جاده قدیم اصفهان و ونارچ، ۱۱ واحد در جاده کاشان، ۷ واحد در جعفریه، ۵ واحد در کوه سفید و ۲ واحد در جاده اراک قرار دارند.

عناوین برگزیده