تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۲۹
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۳۷۹۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» مطرح شد

افق صعودی سهام از دو لنز

می متالز - با وجود تداوم فشارهای محیطی بر سهام اما اکثر تحلیلگران و سهامداران حاضر در نظرسنجی این هفته، انتظار رشد قیمت‌ها را دارند. این گروه با اشاره به ظرفیت‌های سهام با توجه به وفور گزارش‌های ارسالی روی سامانه کدال نظیر انتشار صورت‌های مالی سالانه و رونمایی قریب‌الوقوع از عملکرد شرکت‌ها در اردیبهشت و همچنین نرخ‌های حمایت‌کننده دلار، چشم‌اندازی مثبت برای روند شاخص بورس طی این هفته دارند.
افق صعودی سهام از دو لنز

به گزارش می متالز، معاملات بورس تهران در هفته گذشته  پس از تجربه یک روند پرنوسان، در نهایت با عقب‌نشینی 2/0 درصدی شاخص کل همراه شد. روندی که از تقابل چندین عامل مثبت و منفی در بازار حکایت داشت و به زعم اهالی بورس همچنان در بازار وجود دارد. علی‌رغم این نگاه‌ها، اغلب سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» بازگشت قیمت سهام به مسیر صعودی را طی روزهای آتی انتظار دارند.

کارشناسان

صعودی: 52 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند در شرایط کنونی سهام هنوز پتانسیل حرکت در مسیر صعودی را دارد و مقاومتی که بورس در هفته پیش در مقابل ریزش قیمت‌ها از خود نشان داد، به خوبی این موضوع را منعکس می‌کند. به اعتقاد این افراد، همچنان احتمال افزایش قیمت سهام از مجرای رشد اسمی و بر اثر تورم فعلی در اقتصاد کشور وجود دارد.علاوه بر این، افزایش محسوس نرخ ارز در سامانه نیما، به عنوان  نرخ اثرگذار در تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها نیز از سهام حمایت خواهد کرد. علاوه بر این، انتظارها از گزارش‌های عملکرد اغلب شرکت‌ها در اردیبهشت‌ماه مثبت است و بر این اساس، به نظر می رسد بازار در استقبال از این گزارش‌ها روند مطلوبی را در روزهای آینده تجربه کند.

کم‌نوسان: 38 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته، روند احتیاطی را برای بازار پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد افزایش ریسک‌های سیستماتیک مانع از افزایش تحرک معامله‌گران در بخش قابل‌توجهی از سهام شده است و مادامی که ابهامات و نگرانی‌ها در بازار وجود داشته باشد، روند قیمت‌ها نیز تغییر چندانی را تجربه نخواهد کرد. به عبارت دیگر، تشدید نگرانی‌های سیاسی، اختلافات تجاری بین آمریکا و چین در مقابل عوامل تقویت‌کننده سهام قرار دارند. در حضور این ریسک‌ها، انتظار افزایش  قیمت سهام را نمی‌توان داشت و اگر فعالیتی در بازار صورت گیرد، همچون هفته گذشته با محوریت سهام کوچک‌تر و متوسط بازار، آن هم به سودای کسب سودهای موقتی است. بر این اساس، احتمالا در هفته پیش رو، سهام نوسان اندکی را تجربه خواهد کرد.

نزولی: 10 درصد کارشناسان مزبور اما معتقدند بازار در هفته جاری بار دیگر با افت قیمت مواجه خواهد شد. به اعتقاد این دسته از کارشناسان ریسک سیستمایتک در بازار تشدید شده است و از گوشه و کنار خبرهای منفی در این باره شنیده می‌شود. علاوه بر این، وضعیت تجاری بین آمریکا و چین بار دیگر نگران‌کننده شده است. موضوعی که با فشار بر بازارهای جهانی، بخش قابل‌توجهی از سهام بورس کالامحور تهران را تحت فشار قرار خواهد داد. بر همین اساس، به نظر می رسد در هفته جاری سهامداران بار دیگر شاهد عقب‌نشینی قیمت سهام باشند.

سهامداران

صعودی: 56 درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» روند شاخص کل را مثبت ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد افزایش نرخ ارز در سامانه نیما، افزایش قیمت نفت، انتظار سهامداران از گزارش‌های ماهانه ناشران بورسی عواملی است که می‌تواند پس از  اصلاح قیمت سهام در بسیاری از نمادها بار دیگر منجر به افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها شود.

کم‌نوسان: 27 درصد از سهامداران مزبور روند شاخص سهام در هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد تقابل عوامل مثبت و منفی در بازار وجود دارد و تا مادامی که از نگرانی‌ها در فضای سیاسی کاسته نشود، سهامداران با احتیاط حرکت خواهند کرد و قیمت‌ها در محدوده اندکی نوسان خواهند کرد.

نزولی: 17 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. ریزش قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی تحت تاثیر تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا، ریسک‌های سیاسی و افزایش تهدیدات در این زمینه موضوعی است که به نظر این دسته از فعالا، سهامداران را مجبور به عقب‌نشینی خواهد کرد.

عناوین برگزیده