تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۶۲۲
کد خبر: ۳۸۸۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
موسسه تحلیلگر امریکایی پیش‌بینی می‌کند

رشد بهای زغال‌کک تا ۱۹۵ دلار

می متالز - موسسه تحلیلگر امریکایی فیچ‌سولوشِنز در گزارشی آخرین پیش‌بینی‌های خود را از بازار جهانی زغال‌کک ارائه کرد.
رشد بهای زغال‌کک تا ۱۹۵ دلار

به گزارش می متالز، براساس این گزارش، آنچه در کوتاه‌مدت تولید و عرضه جهانی زغال‌کک را متاثر می‌کند، تنش دوباره چین و امریکاست. در نتیجه این تنش، چین همچنان روند صعودی در تولید فولاد خواهد داشت و این اتفاق به تقاضای آن برای زغال‌ کک و در نتیجه رشد بهای این کامودیتی رسیده و به ۱۹۵ دلار در هر تن خواهد انجامید؛ اتفاقی که البته تنها تا پایان سال آینده میلادی و واسط دی ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

 

افزایش بها در امسال میلادی

فیچ‌سولوشِنز در این گزارش تحلیلی آورده که متوسط بهای زغال کک در ادامه امسال میلادی که تا اواسط دی ادامه دارد، ۱۹۵ دلار در تن پیش‌بینی می‌شود. فیچ پیش‌بینی می‌کند که این کامودیتی در ادامه نیز افزایش بها را حفظ کند؛ افزایشی که تقاضای بخش فولاد چین به آن قوت می‌دهد. این تقاضا برآمده از تنش در روابط چین و امریکاست و احتمال دارد دولت پشتیبانی بیشتری از صنایع کشور به عمل آورد.

 

کاهش موقتی عرضه از سوی استرالیا

از نظر عرضه، فیچ پیش‌بینی می‌کند که میزان تولید استرالیا در ۳ ماه سوم امسال میلادی (نیمه تیر تا نیمه مهر) کاهشی خواهد بود و این اتفاق، بازار را در تنگنای عرضه نگه خواهد داشت. این کاهش میزان عرضه به آن دلیل است که چند شرکت بزرگ استرالیایی، دیگر تمایلی به استخراج زغال‌سنگ ندارند. تحلیلگران فیچ اما نگاه مثبتی به قیمت‌های زغال کک در فصل آینده امسال میلادی در مقایسه با همین بازه زمانی از سال گذشته دارند. آنها بر این باورند که بهای زغال کک در طولانی‌مدت کاهش خواهد یافت و این کاهش برآمده از آن خواهد بود که بخش فولاد چین بار دیگر تولید خود را کاهش دهد و در پی این اتفاق، تقاضا برای زغال کک استرالیا کم شود.
فیچ همچنین پیش‌بینی می‌کند که با تکرار جنگ تجاری چین و امریکا، دولت چین پشتیبانی اقتصادی بیشتری از صنایع داخلی کشور خواهد داشت به ویژه از بخش‌های زیرساختی و البته تولید فولاد. این اتفاق در نهایت تقاضا برای زغال کک را نیز پوشش می‌دهد.
همچنین شاخص‌ها نشان می‌دهد که هند به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده زغال کک استرالیا در فصل نخست امسال میلادی (نیمه دی ۱۳۹۷ تا نیمه فروردین ۱۳۹۸) کاهش ۱۱.۷ درصدی واردات زغال کک استرالیا را در مقایسه با همین بازه زمانی از سال گذشته تجربه کرد و چین نیز به عنوان دومین واردکننده بزرگ زغال ‌کک استرالیا واردات خود را در مقایسه با همین بازه زمانی از سال گذشته ۳۵درصد افزایش داد.

 

چشم‌انداز طولانی‌مدت

فیچ در ادامه این گزارش می‌نویسد: زغال کک پس از سیر صعودی و افزایش بهایی که امسال و سال آینده میلادی تجربه می‌کند، در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ خورشیدی) کاهش بها خواهد داشت. عامل این تغییر، ادامه کاهش تولید بخش فولاد در چین است و دغدغه‌های زیست‌محیطی این کشور، واردات زغال کک را محدود می‌کند.

 

چشم‌انداز تولید

فیچ در ترسیم چشم‌اندازی میان‌مدت از تولید جهانی زغال‌ کک پیش‌بینی می‌کند که چین در یک دهه پیش رو جایگاه برتر خود را به عنوان تولیدکننده برتر زغال کک جهان حفظ می‌کند و تولید خالص آن از ۵۳۶ میلیون تن در امسال میلادی به ۵۵۱ میلیون تن تا سال ۲۰۲۸ میلادی (۱۴۰۷ خورشیدی) خواهد رسید. در سال ۲۰۲۸ میلادی، استرالیا همچنان دومین تولیدکننده بزرگ زغال کک جهان باقی خواهد ماند و تولید آن در مقایسه با میزان کنونی ۳برابر خواهد شد و به ۱۸۴ میلیون تن خواهد رسید.
تحلیلگران همچنین پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۶ میلادی (۱۴۰۵ خورشیدی) روسیه با کنار زدن اندونزی، تبدیل به سومین تولیدکننده بزرگ زغال‌کک جهان شود و در نهایت در آینده دور، چین، استرالیا و اندونزی اندک‌اندک جایگاه خود را به عنوان سرآمدان تولید زغال‌کک از دست داده و روسیه، هند و مغولستان به عنوان برترین تولیدکننده‌های این کامودیتی مطرح می‌شوند.
گفتنی است زغال‌سنگ کک‌شو در تولید فولاد به روش کوره بلند استفاده می‌شود و برای تولید هر تن آهن خام به روش کوره‌بلند به دست‌کم ۱.۵ تن سنگ آهن و ۴۵۰ کیلوگرم کک متالورژیکی نیاز است. بنا بر خبری که ایسنا ۲۶ بهمن سال گذشته منتشر کرد، بانک ملی استرالیا بهای ۱۸۵ دلار در هر تن را برای زغال کک در امسال میلادی پیش‌بینی کرده بود که این نرخ بالاتر از پیش‌بینی قبلی آن یعنی ۱۷۰ دلار است. این بانک در همین حال بهای نرخ زغال‌سنگ کک‌شو را برای سال آینده میلادی ۱۵۸ دلار پیش‌بینی کرد.
محدودیت‌ها از سوی واردکنندگان و صادرکنندگان بزرگ، ابهام‌های قابل توجهی را در دورنمای زغال‌سنگ ایجاد کرده است. صادرات زغال‌سنگ متالورژیکی کوییزلند به دلیل اختلاف رگولاتوری که روی اپراتور زیرساخت ریلی تاثیر گذاشته، محدود شده است. واردات چین نیز به دلیل سهمیه غیررسمی که هدف آن تقویت تولید داخلی بوده، محدود شده است.
بر اساس گزارش پلاتس، گروه بانکی ANZ نیز سیاست چین را عامل تاثیرگذار بر نرخ زغال‌سنگ خوانده است. این بانک در گزارش خود اعلام کرد: واردات چین از مارس بهبود یافته، در حالی که واردات سالانه در بحبوحه رشد تولید داخلی، پایین مانده است.

عناوین برگزیده