تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۴۰۶۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
صادرات در اولویت اول قرار دارد

روند صعودی سودآوری سیمانی‌های « تأمین»

می متالز - مزیت‌های تولید سیمان در کشورمان به گونه‌ای بوده که درشاخص‌هایی نظیر قیمت تمام شده و سود آوری قابل توجه است. البته درشرایط کنونی با توجه به وضعیت پروژه‌های عمرانی، گزینه پیش رو این صنعت که فعالان آن اجماع نظر بر آن دارند توسعه صادرات سیمان به کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه است.
روند صعودی سودآوری سیمانی‌های « تأمین»

به گزارش می متالز، مزیت‌های تولید سیمان در کشورمان به گونه‌ای بوده که درشاخص‌هایی نظیر قیمت تمام شده و سود آوری قابل توجه است. البته درشرایط کنونی با توجه به وضعیت پروژه‌های عمرانی، گزینه پیش رو این صنعت که فعالان آن اجماع نظر بر آن دارند توسعه صادرات سیمان به کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه است. البته در شرایط کنونی کشور عراق موانعی را برای جلوگیری از صادرات سیمان ایران فراهم ساخته است که شایسته است مسئولان امر برای ساماندهی این چالش اجرای برنامه راهبردی و عملیاتی را مد نظر قرار دهند. بر این اساس بیان نقطه نظرات تنی چند از مدیران و بررسی عملکرد چند شرکت سیمانی مدنظر قرار می‌گیرد.

سود ۵۹۰ تومانی هر سهم سیمان بهبهان

محمد حاج‌نائب، مدیرعامل سیمان بهبهان در حاشیه مجمع عمومی سالانه این شرکت با بیان اینکه سیمان بهبهان نیاز به نوسازی دارد، گفت: ۵۶۰ هزار تن تولید سیمان و ۷۹۰ هزارتن تولید کلینکر برای سال ۹۸ پیش‌بینی شده است.
حاج نائب با اشاره به حجم صادرات این شرکت عنوان کرد: در سال گذشته موفق به صادرات ۱۸۹۰۰ تن سیمان فله از بندرامام خمینی و ۱۸۸۵۶۷تن کلینکر شدیم. وی در مجمعی که با حضور بیش از۷۹ درصد سهامداران برگزار شد، افزود: سال گذشته ۵۶۵ هزار تن تولید سیمان و ۷۸۱ هزارتن تولید کلینکر داشته ایم که از برنامه پیش بینی شده جلوتر است. همچنین سود محقق شده نیز نسبت به بودجه مصوب اولیه سال ۲/۸۶ برابر است.بر اساس مصوبات مجمع هم، سود تقسیم شده بین سهامداران مبلغ ۵۹۰۰ ریال اعلام شد.

رشد 7 درصدی سود آوری سیمان صوفیان

منصور نجفی، مدیر عامل شرکت سیمان صوفیان، در مجمع این شرکت به ارائه گزارش جامعی از عملکرد شرکت در سال 1397 پرداخت و گفت: سیمان صوفیان در ۱۲ ماهه ۹۷ با رشد ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل سود ۱۱۷ میلیارد ریالی محقق کرد.
نجفی با اشاره به مشکلات وچالش‌های پیش روی صنعت سیمان کشور افزود: صنعت سیمان در مقایسه با سایر بخش‌ها کمترین تاثیر را از تحریم‌ها می‌پذیرد و همین مزیت، نقطه قوتی است که وضعیت سیمانی‌ها را با ثبات کرده است. وی ادامه داد: همین نکات این صنعت را برای سرمایه‌گذاری جذاب می‌کند؛ چراکه روند سودآوری و شرکت‌های سیمانی صعودی بوده و به طور یقین در سال ۹۸ سودهای بهتری نسبت به سال ۹۷ محقق می‌شود.بر اساس این گزارش در پایان مجمع مذکور با تصویب صورت‌های مالی توسط سهامداران، سود تقسیمی به ازای هر سهم نیز 200 ریال مصوب شد.

جهش قیمت صادراتی سیمان خوزستان

فروش ۳۰ میلیارد تومانی سیمان خوزستان در ماه گذشته در حالی رقم خورد که اثری از فروش صادراتی سیمان و کلینکر در این ماه مشاهده نمی‌شود.
با این حال، نکته جالب توجه که فعالان بازار باید به آن توجه ویژه داشته باشند اصلاح نرخ فروش صادراتی فروردین است. بر این اساس برای سومین بار افزایش نرخ فروش سیمان صادراتی را در عملکرد فروردین شاهد هستیم. نرخ فروش سیمان صادراتی در نخستین گزارش سیمان خوزستان حدود ۲۱۴ هزار تومان به ازای هر تن بود که این عدد در اصلاحیه فروش فروردین به ۳۰۵ هزار تومان رسید؛ علت اصلاح نرخ سیمان در اصلاحیه عملکرد فروردین تغییر نرخ تسعیر ارز از ۷ به ۱۰ هزار تومان اعلام شده بود.
 همچنین در عملکرد اردیبهشت بار دیگر این نرخ اصلاح شد و به حدود ۴۷۰ هزار تومان به ازای هر تن رسید. به این ترتیب فروش ۲۷ هزار تنی در فروردین درآمدی حدود ۱۳ میلیارد تومان را برای این شرکت به همراه داشت. این در حالی است که این شرکت در سال گذشته از فروش ۲۱۳ هزار تن سیمان صادراتی حدود ۵۲ میلیارد تومان درآمد داشته است. بر این اساس باید جهش نرخ فروش صادراتی مورد توجه قرار گیرد. در مجموع مبلغ فروش «سخوز» در اردیبهشت نیز جالب توجه بود. با این حال شواهد حاکی از این موضوع است که امکان صعود مبالغ فروش در این شرکت با توجه به اهرم صادراتی وجود دارد.

ارتقای کیفی محصولات و رشد صادرات سیمان خزر

با پیگیری شرکت سیمان خزر درخصوص مشکل مواد اولیه (سنگ آهک)، جمعی از مسئولان استانی و شهرستان رودبار از معدن تخت آسمان سیمان لوشان بازدید کرده و برای رفع مشکلات خبری تازه دادند. مقررشد تا سنگ آهک مورد نیاز شرکت سیمان خزر از معدن سنگ آهک تخت آسمان سیمان لوشان استخراج شود.
 همچنین با توجه به اینکه آهک استخراجی از معدن تخت آسمان که یک معدن کیفی است مرغوبیت بالایی دارد، با این تصمیم، کیفیت محصولات سیمان خزر در بازار رقابتی منطقه استان گیلان ارتقا یافته و باعث رشد صادرات محصولات این کارخانه در آینده خواهد شد.


خیز سیمان سفید نی ریز دربازارهای جهانی

داوود اکبری، مدیرعامل شرکت سیمان سفید نی ریز گفت: شرکت سیمان سفید نی ریز با هدف افزایش صادرات به بازارهای برون مرزی، پروژه اخذ گواهینامه (CE) محصول جهت صادرات به اروپا را تعریف کرد و هم اکنون موفق به اخذ این گواهینامه شد. اکبری با اشاره به اینکه ارتقای کمی و کیفی محصولات در مسیر ایجاد رضایت‌مندی مشتریان داخلی وخارجی است، افزود: با طی مراحل مختلف الزامات اروپایی فراهم و با اخذ گواهینامه از مراجع معتبر اروپایی، از سوی این شرکت خیز بلندی برای حضور در بازارهای اروپایی و صادرات سیمان نی‌ریز برداشته شد.

مشارکت خصوصی در کارخانه سیمان لامرد

با فراهم شدن زمینه مشارکت بخش‌خصوصی به‌زودی عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید سیمان در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز می‌شود.
فریدون فدایی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بیان این مطلب گفت: فراهم بودن همه زیرساخت‌‌ها و شرایط استثنایی از نظر دسترسی به معادن، محورهای مواصلاتی، بنادر تخصصی و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی سبب شده تا صاحبان سرمایه رویکرد مناسبی برای مشارکت در طرح‌های این منطقه راهبردی داشته باشند. فدایی افزود: سرمایه‌گذار بخش خصوصی متقاضی احداث کارخانه سیمان در منطقه ویژه اقتصادی لامرد با ارائه گزارشی از مراحل انجام شده برای اخذ مجوزهای لازم و جانمایی محل احداث کارخانه از انتقال تجهیزات مورد نیاز و استقرار کارگاه برای شروع عملیات اجرایی در بازه زمانی یک ماهه،آماده انجام کار است.

رشد صددرصدی صادرات سیمان آبیک

اولین محموله کلینکر صادراتی شرکت سیمان آبیک در سال جاری ارسال شد. بر اساس این گزارش، این محموله سیمان آبیک با وزن ۴۵هزار و ۶۰۰ تن سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه بندر عباس را به مقصد کشور کنیا ترک کرد. این شناور بین المللی از ۲۶ اردیبهشت در اسکله شهید رجایی بندر عباس پهلو گرفته بود و پس از اتمام بارگیری کشورمان را به سمت بندر مومباسا در کشور کنیا ترک کرد. همچنین در سال ۹۷ هم سه محموله کلینکر صادراتی با وزن حدود ۱۵۰هزار تن به کشور کنیا صادر شد. البته در سال جاری هم برای رشد صددرصدی، صادرات کلینکر به کنیا ۳۰۰هزار تن برنامه‌ریزی شده است.‌

عناوین برگزیده