تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۴۰۶۱۷
یزدی‌زاده از دستور وزیر راه و شهرسازی خبر داد

استفاده از ریل ملی برای توسعه خطوط ریلی

می متالز - شرکت ذوب آهن تنها تولیدکننده ریل در کشور است.
استفاده از ریل ملی برای توسعه خطوط ریلی

به گزارش می متالز، این شرکت دارای ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن ریل است و درنظر دارد در امسال به تولید ۱۰۰ هزار تن برسد. منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب‌آهن در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد که ذوب آهن اصفهان ۳ نوع ریل تولید می‌کند.

 

تولید ریل در ذوب آهن اصفهان باید شتاب بیشتری بگیرد

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در این نشست خبری عنوان کرد: شرکت ذوب آهن با پیشینه ۵۰ ساله در کشور سبد محصولات تولیدی متنوعی دارد که یکی از آنها ریل است.
منصور یزدی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی از غرفه ذوب آهن در این نمایشگاه بازدید و عنوان کرد که ما باید ریل مورد استفاده در خطوط ریلی کشور را از ذوب‌آهن اصفهان تامین کنیم تا نیازی به واردات این محصول نداشته باشیم. وی از تولید ریل و کیفیت آن رضایت داشت و تنها خواستار این موضوع بود که تولید ریل در ذوب آهن اصفهان شتاب بیشتری بگیرد.
وی در ادامه با اشاره به موانعی که تولید ریل را با کندی روبه‌رو می‌کند، گفت: دو مانع بر سر راه تولید ریل وجود دارد که سرعت آن را کند می‌کند؛ یکی بروکراسی طولانی و بخشی هم سخت‌گیری‌ مربوط به مباحث فنی در زمینه استانداردسازی است. تا پیش از این بازرس ویژه استاندارد ریل در کشور وجود نداشت. البته سطح استاندارد را خریدار باید تایید کند که هم‌اکنون سازمان راه‌آهن برای تایید استاندارد موردنیاز خود، بازرس انتخاب کرده است.
مدیرعامل ذوب آهن همچنین خاطرنشان کرد: ریل نیازمند شمش خاص خود است که البته زمانی فولاد آلیاژی یزد این محصول را تولید می‌کرد اما اکنون با نصب تجهیزات گاززدایی این محصول حدود ۵ تا ۶ ماه است که در داخل شرکت ذوب آهن تولید می‌شود.

 

انواع ریل تولید شده در ذوب‌آهن

یزدی‌زاده در ادامه با اشاره به تولید انواع ریل‌ در ذوب آهن عنوان کرد: در ذوب آهن ۳ نوع ریل تولید شامل ریل یو۳۳، یو۶۶ و اس۴۹ کرده‌ایم. البته ریل یو۴۵ را نیز به شکل آزمایشی تولید کرده‌ایم.
ریل یو۳۳ بر اساس استاندارد تولید می‌شد و ۸هزار تن از آن تولید شد که ۵هزار تن آن فروخته شد و برای مابقی محصول درخواست تغییر نرخ را به راه‌آهن دادیم که در صورت موافقت ۴۰ هزار تن دیگر از این ریل را تحویل خواهیم داد. ریل یو۶۰ را نیز تولید کرده‌ایم و تحویل خواهیم داد.
وی افزود: تولید ریل اس۴۹ نیز مربوط به ریل مترو است و فروش آن را به متروی اصفهان آغاز کرده‌ایم که حدود ۴ هزار تن است. یزدی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: به تازگی یک قرارداد ۱۵هزار تنی ریل با وزارت راه و شهرسازی منعقد کرده‌ایم که اندازه و ابعاد ریل برای خطوط مترو بسته به پیمانکار آنها متفاوت است.
یزدی‌زاده خاطرنشان کرد: واردات ریل به طور میانگین در سال‌های گذشته ۸۰ هزار تن در سال بوده بنابراین مشکلی در تامین این میزان ریل در ذوب آهن وجود ندارد.

 

ریل داخلی ارزان‌تر از خارجی

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان درباره نرخ ریل‌ها نیز خاطرنشان کرد: قیمت‌ها بر اساس فهرست بهای بودجه تعیین شده و نرخ ۳ ماه دوم سال ۹۷ به نرخ ۶هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده؛ این درحالی است که امروز نرخ ریل که از مبدأ وارد می‌شود، کیلویی ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان است.
البته قیمت‌ها را براساس فهرست بهای بودجه ‌روزآمد خواهیم فروخت.
یزدی‌زاده ادامه داد: نرخ ریل تولیدی ما در مبدأ نسبت به نرخ ریل وارداتی (ارز نیمایی) در مبدأ ارزان‌تر است. وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی و همچنین راه آهن از شرایط تولید و بالابودن هزینه تولید آگاه هستند اما با این حال شرکت ذوب آهن قصد دارد، این محصول را به عنوان کالای استراتژیک همه‌گیر کند.

 

برنامه‌ریزی برای ۱۰۰ هزار تن ریل در امسال

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به ظرفیت تولید ریل این شرکت عنوان کرد: ظرفیت ریل ذوب آهن ۴۰۰ هزار تن در سال است، این درحالی است که میزان مصرف داخلی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن در سال است که شرکت ذوب آهن با تغییرات جزئی در خط تولید می‌تواند به ظرفیت کامل خود برسد.
در این صورت با تولید ریل و تامین نیاز داخل بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار در سال صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.
 یزدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که تولید ریل چه سودآوری برای شرکت دارد، گفت: به‌یقین تولید ریل با ظرفیت ۵۰ هزار تن برای شرکت سودآور است و امیدواریم در امسال تولید ریل را به ۱۰۰ هزار تن برسانیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا فناوری تولید ریل شما ‌روزآمد شده است، عنوان کرد: صنعت فولاد یک صنعت مادر است و با ۳ نوع کوره کار می‌کند که کوره نوع سوم درحقیقت آخرین فناوری آن به شمار می‌رود. از این‌رو خط تولید ریل چندان مهم نیست آنچه در ریل اهمیت دارد، استاندارد تولید ریل است که باید مطابق با آخرین استانداردهای روز جهان باشد. مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین با اشاره به میزان نیروهایی که در بخش تولید ریل کار می‌کنند، عنوان کرد: ‌در کارگاه مربوط به بخش ریل حدود ۲۰۰ نفر و به‌طور مستقیم در خط تولید ریل ۲۵ تا ۳۰ نفر مشغول کار هستند.
 یزدی‌زاده همچین در پاسخ به این پرسش که سرعت قطار روی ریل‌های تولید شده ذوب آهن چه‌اندازه است، عنوان کرد: به‌طور معمول سرعت قطار در ایران حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.
سرعت قطار روی ریل تولید شده ذوب آهن بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ ساعت در کیلومتر گنجایش دارد که اگر وزارت راه و شهرسازی تا سرعت ۲۴۰ را هم سفارش بدهد، این امکان برای ما فراهم است که به ساخت چنین ریلی دست یابیم، چراکه نیاز به فناوری خاصی ندارد بلکه با عملیات حرارتی روی تاج ریل می‌توان گنجایش سرعت ریل را افزایش داد.
 البته جزو برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است که این سرعت را تا ۲۲۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهد.
 وی همچنین درباره واردات و صادرات ریل عنوان کرد: هم‌اکنون وارداتی در زمینه ریل انجام نمی‌‌شود. در زمینه صادرات ریل ذوب ‌آهن نیز مذاکراتی با کشورهای منطقه انجام داده‌ایم و درخواست‌‌هایی نیز داریم، چراکه این کشورها مزیت صادراتی مناسبی برای ما دارند.

عناوین برگزیده