تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۸
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۴۰۶۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در تفاهم نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و سازمان توسعه تجارت تأکید شد:

توانمند سازی صنایع کوچک و متوسط برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی

می متالز - به منظور توانمند سازی و افزایش توان رقابت پذیری صنایع کوچک و متوسط برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی با استفاده از هم افزایی و به اشتراک گذاری منابع و ظرفیت‌ها، تفاهم نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران منعقد شد.
توانمند سازی صنایع کوچک و متوسط برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی

به گزارش می متالز، در این تفاهم نامه همکاری که صبح امروز (یکشنبه) به امضای محسن صالحی‌نیا (معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) و محمد رضا مودودی (سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران) رسید و مبادله شد، طرفین بر تدوین و اجرای برنامه مشترک توانمند سازی صنایع کوچک و متوسط تأکید کردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست اظهار داشت: امروزه در کشورهای مختلف جهان سیاست‌های معطوف به گسترش صنایع کوچک، به سیاست‌های مهم و محوری تبدیل شده است و از این رهگذر، پیشرفت صنایع کوچک نقش قابل توجهی در توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشورها بازی می‌کند.
محسن صالحی‌نیا افزود: با عنایت به نقش بی‌بدیل صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد کشور و با توجه به این‌که این صنایع از طریق چهار کانال 'کارآفرینی'، 'نوآوری'، 'تغییر فنآوری و پویایی صنعتی' و 'ایجاد اشتغال و درآمد' بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارند و از طرفی درصد بالایی از واحدهای صنعتی کشور، کوچک و متوسط بوده و بیش از نیمی از شاغلان بخش صنعت را در خود جای داده‏اند، از اهمیت به‌سزایی برخوردار شده و می‏توانند نقش اساسی در برنامه‏های آتی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور داشته باشند.
وی با اشاره به این‌که هرچه یک کشور از نظر اقتصادی در سطح بالاتری قرار داشته باشد، تکیه توسعه صنعتی آن بیشتر بر صنایع کوچک معطوف می‌شود، اضافه کرد: این صنایع نسبت بسیار بزرگی از تعداد بنگاه‌های تولیدی و نسبت قابل ملاحظه‌ای از اشتغال صنعتی و محصولات صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند و زمینه‌های مناسب لازم را برای برقراری ارتباط مؤثر بین تولیدات صنعتی و کشاورزی، جلب سرمایه‌های بخش خصوصی و امکان تنوع و انعطاف در تولیدات صنعتی فراهم کرده‌اند.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: با توجه به تغییر استراتژی‌های اقتصادی و بازرگانی در دنیا که از مهم‌ترین عوامل آن، شدت یافتن رقابت جهانی، تغییرات محتوایی و کیفی در بازارهای جهانی و جلوگیری از هدر رفتن منابع و سایر موارد می‌باشد، حرکت به سوی منطقه‌ای‌ شدن و جهانی‌ شدن بازارها سرعت گرفته و به موازات آن، لزوم ارتباطات جهانی محسوس می‌شود.
صالحی‌نیا با اشاره به این‌که بیش از 43 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در کشور وجود دارد، گفت: برخی از این واحدهای صنعتی می‌توانند در زمینه تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی عمل کنند.
وی با بیان این‌که صنایع کوچک می‌توانند در قالب خوشه‌های صنعتی در امر صادرات فعال‌تر شوند، افزود: مسیر تقویت فنآوری با ایجاد زیرساخت‌ها و همکاری در قالب مدیریت صادرات و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، از جمله برنامه‌هایی است که به توسعه صادرات از طریق صنایع کوچک کمک می‌کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که عارضه یابی و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی از دیگر اقداماتی است که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در دستور کار دارد، اضافه کرد: رتبه بندی شرکت‌ها برای تقویت صادرات و کمک به حضور شرکت‌های دانش بنیان از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار این سازمان قرار دارد.
صالحی‌نیا با بیان این‌که ساختار سازی باید با کمک و توان بخش خصوصی باشد، خاطرنشان کرد: تبادل تفاهم نامه با سازمان توسعه تجارت می‌تواند در مسیر تقویت صادرات صنایع کوچک مؤثر باشد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این نشست از برنامه‌ریزی برای توانمند سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در عرصه‌های بین‌المللی خبر داد.
محمد رضا مودودی اظهار داشت: 40 هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، صادراتی نزدیک به 2 میلیارد دلار داشته‌اند.
وی تصریح کرد: توانمند سازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را در قالب مدرسه صادرات قرار داده‌ایم تا فرآیند آموزش، رشد و بهره‌گیری از دانش صادرات توسط نخبگان، بخش خصوصی ماهر و باتجربه و جامعه دانشگاهی صورت گیرد.
ارائه الگو و پیاده سازی برنامه ارزیابی آمادگی برای صادرات (ERA) صنایع کوچک و متوسط، کمک به تدوین مدل و پیاده ‌سازی رتبه بندی SMEها، ارتقاء توان رقابت پذیری و توانمند سازی صنایع کوچک و متوسط با استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های طرفین و تقویت آن‌ها، همکاری برای فعال‌ سازی ظرفیت‌های بالقوه SMEها از طریق شناسایی و حمایت از واحدهای خوش آتیه و اولویت دادن به واحدهای صنعتی دانش بنیان و استارتاپ‌ها برای ارائه محصولات دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی صادراتی، از جمله اهداف اصلی این تفاهم نامه همکاری است.
طرفین این تفاهم نامه همچنین متعهد شدند نسبت به اطلاع رسانی مستمر به واحدهای صنعتی از آخرین دستاوردها و فنآوری‌های نوین و آشنا سازی آن‌ها با تجارب رقبا و فرصت‌های موجود در بازارهای هدف با برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های تخصصی، همکاری در آموزش واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به منظور تولید کالاهای صادرات محور و توسعه بازارهای بین‌المللی با استفاده از توان آموزشی، تجربی و علمی اساتید داخلی و خارجی، برندهای برتر و صاحب نظران عرصه تولید و تجارت برای انتقال دانش و تجربیات مؤثر در توسعه بازارهای صادراتی، توسعه و تثبیت حضور کالاهای ایرانی در بازارهای فعلی خارجی، شناسایی و نفوذ در بازارهای جدید صادراتی و تعمیق روابط تجاری برای صادر کنندگان صنایع کوچک و متوسط و پیگیری لوایح و قوانین پیشنهادی در جهت تسهیل صادرات صنایع کوچک و متوسط از مراجع ذیربط اقدام نمایند.
ایجاد اتاق فکر و دعوت از صاحب نظران و متخصصان بخش‌های دولتی و خصوصی، تدوین لایحه قانونی حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات و تدوین مدل پایدار و فراگیر در پرداخت یارانه‌های حمایتی در حوزه‌های مختلف مانند نمایشگاه‌ها، رویدادها، آموزش و ... از دیگر محورهای همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران در این تفاهم نامه می‌باشد.
به منظور اجرایی کردن این تفاهم نامه که به مدت نامحدود تعیین شده است، مقرر شد کمیته مشترک اجرایی تشکیل و طرفین از ظرفیت‌های یکدیگر در پروژه مشترک سازمان توسعه تجارت ایران و مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) وابسته به سازمان ملل متحد نیز استفاده و همکاری کند.

عناوین برگزیده