تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۳
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۴۱۴۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شفافیت؛ مهم‌ترین رکن صندوق‌های ETF

عاملی برای کاهش ریسک

می متالز - صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله، می‌توانند محل مناسبی برای جمع‌آوری هدفمند نقدینگی‌های سرگردان به شمار آیند.
عاملی برای کاهش ریسک

به گزارش می متالز، صندوق‌های ETFنوع خاصی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند که قابل معامله در بازارهای متشکل و سازمان‌یافته، از جمله بازارسرمایه هستند. به عبارت دیگر، به جای این که افراد به شکل سنتی به مدیر صندوق و یا مدیر ثبت مراجعه کنند، مانند سهام در بازارسرمایه، خرید و فروش واحدهای صندوق خود را انجام می‌دهند. قابلیت خرید و فروش در بازارسرمایه یکی از ویژگی‌های این صندوق‌هاست. یعنی فردی که کد بورسی دارد، بدون صرف هزینه، وقت و مراجعه به مدیر صندوق می‌تواند مثل سهم، صندوقی که پرتفویی از سهام یا اوراق‌بهادار بادرآمد ثابت و یا ترکیب آن را دارد، در بازارسرمایه خریداری کند. همچنین با توجه به مکانیزمی که دارد، خرید و فروش و جابجایی واحدها به سرعت انجام می‌شود.

 

همان‌طور که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بازار سرمایه ایران سه نوع است، برای ETFها هم این تنوع قابل تعریف است و هرکدام از این صندوق‌ها بستگی به میزان ریسک‌پذیری، جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاران به همراه دارند. از ویژگی‌های قابل توجه صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت، پوشش نسبی نوسانات نرخ بازده تا سررسید اوراق است، باید گفت هرچه دید افراد کوتاه‌مدت‌تر باشد و تمایل داشته باشند زودتر اوراق‌بهادار خود را تبدیل به سهام کنند و نتوانند بازده کافی را به دست آورند، متحمل زیان خواهند شد، اما این صندوق‌ها با تمهیداتی که بکار می‌برند و مکانیزم‌هایی که دارند، در مقیاس بزرگ ضرر و زیان به ندرت رخ می‌دهد. بنابراین جذب سرمایه توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به مراتب می‌تواند بهتر باشد.
باید گفت یکی از اقدامات جهت افزایش رونق این صندوق‌ها، اطلاع‌رسانی کافی به مردم است. باید کارکردهای این صندوق‌ها مشخص باشد و به مردم اعلام شود. مردم هم باید بدانند که چرا باید بجای سهام، این صندوق‌ها را خریداری می‌کنند. به نظرم ویژگی خاص صندوق‌ها، تنوع‌پذیری است و به همین دلیل صندوق‌ها می‌توانند نسبت به سهام، ریسک کم‌تری را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشند و سرمایه‌گذارانی که آشنایی با بورس ندارند می‌توانند از این صندوق‌ها استفاده کنند. بازار دارای افت و خیزهایی است، برخی از مواقع شاهد سبزپوش شدن تمام نمادها هستیم و گاهی موضوع برعکس می‌شود. این موارد، ریسک بازار را برای سرمایه‌گذاران خرد و تازه‌وارد افزایش می‌دهد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند این ریسک را برای سرمایه‌گذاران کاهش دهند، از طرفی هم از واکنش هیجانی و عجولانه سرمایه‌گذاران کاسته می‌شود.

 

عناوین برگزیده