تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۶۱۸
کد خبر: ۴۲۰۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ایران "قطب فولاد منطقه"

می متالز - معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی فولاد ایران: در منطقه منا و خاورمیانه کشور اول تولید کننده فولاد هستیم و به هاب فولاد منطقه رسیده ایم.
ایران "قطب فولاد منطقه"

به گزارش می متالز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، صادق جاهدخطیبی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی فولاد ایران گفت: در سال 2018 رشد سه پله ای داشتیم و از رتبه 13 به رتبه یازدهم رسیدیم و به امکان دسترسی کشور مان به رتبه دهم جهان در فولاد نیز وجود دارد.

 او افزود: هزار و 808 میلیون تن تولید فولاد دنیا در سال قبل است که از این مقدار 24 و 7 دهم درصد فولاد جهان مربوط به کشور ایران است این درحالی است که کشورهای اول دنیا آسیایی ها هستند از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی و هند و بقیه کشورهای آسیایی پشت سرما ایستاده اند و کشورهای فرانسه و اسپانیا و خیلی از کشورهایی که ادعایی در صنعت فولاد دارند بعداز کشور ما قرار دارند. 

ورود تکنولوژی های جدید در صنعت فولاد با پایه گاز طبیعی به کشور، سرمایه گذاری و جلوگیری از خام فروشی، اکتشافات در صنایع معدنی به وسیله ایمیدرو  و سیاست گذاری های حمایتی در این صنعت این ارمغان را برای کشور ما داشت که در این رتبه قرار بگیریم.

خطیبی گفت: رتبه یازدهم در رنکینگ جهانی فقط درباره فولاد خام است و ایتالیا را نیز پشت سرخواهیم گذاشت. ما در منطقه هم حرف اول را می زنیم و در منطقه منا و خاورمیانه کشور اول تولید کننده فولاد هستیم و اگرچه تولید فولاد در خاورمیانه کاهش یافته است، تولید ما افزایشی بوده است.  

ظرفیت کشور ما در صنعت فولاد 33 و 9 دهم است که با تولید 24 و 7 دهم تولید از 70 درصد ظرفیت استفاده می کنیم که عوامل پایین دستی و بالادستی مثل مواد اولیه، الکترود گرافیتی و کک وارداتی همچنین بازارها نیز در تولید موثرند.

خطیبی گفت: برای ارائه محصول نهایی نیاز به بازار در منطقه داریم.

 او درباره هدف گذاری 55 میلیون تن، سند چشم انداز، طرح جامع فولاد و رشد 17 درصدی گفت: برنامه ریزی مدون در صنعت فولاد کشور انجام شده است و قطعا در افق 1404 به 55 میلیون تن تولید فولاد خواهیم رسید.

او گفت: وزارت صمت در افق 1404 برای کمبود 7 و یک دهم درصدی کنسانتره نیز برنامه ریزی دارد، برای کمبود 3 و 2 دهم میلیون تن گندله در افق 1404 نیز سرمایه گذاران  تشویق شده اند.

سیدرسول خلیفه‌سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه 40 کشور تولید کننده فولاد داریم، گفت: کشورهای زیادی را پشت سرگذاشته ایم تا به این رتبه در جهان رسیدیم. در سال 87 رتبه 23 را داشتیم و با پشت سرقراردادن کشورهای دیگر اکنون به رتبه 10 جهان رسیده ایم.

او افزود: چین با تولید 900 میلیون تن (نصف فولاد جهان)، ژاپن و هند با تولید 100 ملیلون تن، امریکا با 85 میلیون تن، روسیه و کره جنوبی 70 میلیون تن، آلمان با 40 میلیون تن و ترکیه و برزیل با 37 و 34 میلیون تن قبل ز کشور ما قرار گرفته اند.

ترکیه با توجه به اینکه بزرگترین واردکننده قراضه است و از آمستردام قراضه وارد می کند و شرایط رقابتی خوبی از تولید قراضه ایجاد کرده است اما با این وجود بیشتر از این نمی تواند قراضه تولید کند.

ما فرایند 8 گانه تولید داریم: از اکتشاف سنگ آهن، استخراج، تبدیل به کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی از جمله مراحل این فرآیند هستند و با توجه به اینکه ایران بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی است، رقابت ترکیه با ایران از این جا به بعد است چون نصف محصولات فولادی ما از جنس ورق است و پایه صنعت ما صنعتی است.

او افزود: ما عملا ترکیه را نیز پشت سر گذاشته ایم و در افق 1404 به 55 میلیون تن فولاد خواهیم رسید.

اگر فولاد را با صنعت پتروشیمی مقایسه کنیم ورودی پتروشیمی از نفت و گاز است و ورودی یک محصول میان ساخت است درحالی که در فولاد ورودی استحصال معدنی می شود و همه مراحل فرایند تولیدی است.

سیدرسول خلیفه‌سلطانی گفت: با توجه به واردات 25 درصدی شارژ صنعتی اما 75 درصد تولید فولاد در داخل کشور انجام می شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اوج صادرات ما در سال های آینده بعد از بالانس شدن کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی خواهد بود چون کشش تقاضا برای آهن اسفنجی ما بسیار بالاست بنابراین مزیت های صادراتی نیاز به توجه بیشتری دارد.

او گفت: با توجه به اینکه متوسط پرشدن ظرفیت کارخانجات در دنیا 73 درصد است، در کشور ما نیز این ظرفیت محقق شده است و در اهداف موفق شده ایم.

در زیرساخت ها بخصوص در صنعت ریلی و حمل و نقل باید در تولید به 55 میلیون تن برسیم. نکته مهم دیگر این است که در دنیا متوسط فولاد کیفی به کمیت فولاد بالای 7 درصد است که کشور ما باید از 3 درصد به 7 درصد جهان برسد. 

عناوین برگزیده