تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۴۳۶۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آن روی سکه معدن

می متالز - خبرگزاری رویترز، در گزارشی مبتنی بر داده‌هایی که بانک جهانی تهیه کرده، نوشته که بیش از ۴۰میلیون نفر در سراسر جهان در معادن کوچک‌مقیاس فعالیت غیرقانونی دارند و از آنها طلا، الماس و کبالت استخراج می‌کنند.
آن روی سکه معدن

به گزارش می متالز، این معادن درواقع حفره‌هایی هستند که بیشتر آنها با دست کنده می‌شوند. در کنار این داستان، افزایش تقاضا برای فلزات و بهای رو به رشد آنها مطرح است؛ جریاناتی که به رونق بازار معادن کوچک‌مقیاس در سال‌های گذشته انجامیده است؛ اتفاقی که در مناطق فقیرتر جهان مانند امریکای جنوبی، افریقا و آسیا پررنگ‌تر است. این معادن برای جوامع مستقر در این قاره‌ها منابع مهمی از درآمد به شمار می‌آیند درحالی‌که بسیاری از آنها در خارج از چارچوب قوانین کار می‌کنند و در نتیجه کار آنها، مواد شیمیایی آسیب‌زا به آب و خاک نفوذ می‌کند. فقط آسیب‌های زیست‌محیطی نیست، شرایط کاری پرخطر است و سنگ‌ها و فلزاتی که حفر می‌شوند به طور گسترده در مرزها قاچاق می‌شوند؛ فرآیندی که گاه گروه‌های تبهکار در آن دست دارند. این داستان سال‌هاست که برقرار است و در جریان آن سالانه میلیاردها دلار طلا از افریقا به خارج از این قاره قاچاق می‌شود.
گزارش یادشده آمار جذاب دیگری هم دارد و حاکی از آن است که از مجموع کسانی که در معادن غیرقانونی و کوچک‌مقیاس جهان مشغولند، ۱۶.۳ میلیون نفر در افریقای جنوبی، ۱۲ میلیون نفر در هند، ۹.۸ میلیون نفر در شرق آسیا و اقیانوس آرام و ۹میلیون نفر در چین مستقر هستند. عجیب است که در این بین نام کشورهایی مانند چین و هند دیده می‌شود؛ کشورهایی که در گروه برترین اقتصادهای جهان قرار دارند. همچنین از این شمار ۹.۹ میلیون نفر در کشورهای جنوب صحرای افریقا، ۲میلیون نفر در جمهوری دموکراتیک کنگو و ۱ تا ۱.۵ میلیون نفر در سودان، غنا و تانزانیا پراکنده شده‌اند و درنهایت ۲ میلیون نفر در امریکای جنوبی و منطقه کارائیب، ۱.۹ میلیون نفر در خاورمیانه و شمال افریقا و ۱۰۰هزار نفر در اروپای شرقی و آسیای میانه مشغول هستند.
 ۳۰ درصد این معدنچیان زن هستند و کار در این معادن، کودکان را نیز درگیر کرده است. طلا و الماس، تنگستن، قلع، تانتالیوم و کبالت فهرست موادی است که بیش از همه در این معادن استخراج می‌شود؛ موادی که مصارف صنعتی و تزئینی دارند و با افزایش جمعیت جهان و رشد صنایع، گرایش به آنها بیشتر می‌شود. چنین چشم‌اندازی آینده جذابی را برای این مدل از معدنکاری ترسیم نمی‌کند و همچنان اخبار مرگ‌ومیر شماری از آنها در گوشه‌ای از جهان به گوش می‌رسد. این پدیده، زشت‌ترین بخش چهره معدن در جهان است.

احمد کاظمی / کارشناس معدن

عناوین برگزیده