تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۴۴۹۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گذر از سقف 250 هزار واحدی

نقشه نیمروز بورس شنبه (22 تیر)

می متالز - شاخص کل بورس تهران در اولین جلسه از هفته جاری توانست با رشدی 983 واحدی مرز حساس 250 هزار واحدی را پشت سر بگذارد و در نیمه دوم این کانال قرار گیرد. نمادهای معدنی و پالایشی پیشران‌های اصلی شاخص در این جلسه بودند و در سمت مقابل بزرگان فلزی مانع از رشد بیش از پیش شاخص کل شدند.
نقشه نیمروز بورس شنبه (22 تیر)

به گزارش می متالز، با رسیدن به آخرین هفته کامل معاملاتی در تیر ماه موج توقف‌ نمادهای بزرگ به بهانه برگزاری مجامع عادی سالانه و فوق‌العاده شدت گرفته است. در معاملات امروز دو نماد «فملی» و «شسپا» در میان‌ متوقف‌شوندگان خودنمایی می‌کردند. با این حال رویکرد معامله‌گران به این دو نماد کاملا متفاوت بود. «شسپا» کار خود را در نزدیکی سقف مجاز قیمتی آغاز کرد و نهایتا در محدوده صف خرید به پایان برد. در مقابل نماد «فملی» در معاملات امروز افت 1.2 درصدی را در قیمت پایانی تجربه کرد و راهی مجمع شد.

سیاست‌های تقسیم سود دو شرکت و همچنین بحث افزایش سرمایه نفت سپاهان از محل سود انباشته از عمده‌ترین دلایل این روندهای متفاوت بودند.

عرضه اولیه پرحاشیه «نوری»

از نکات قابل‌توجه بازار امروز عرضه یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس، یعنی پتروشیمی نوری بود. طی این عرضه اولیه 10 درصد از سهام «نوری» با مشارکت 3 سهامدار عمده عرضه شد که نهایتا به هر کد 533 سهم در سقف قیمت 3125 تومان تعلق گرفت که به معنای حضور بیش از 562 هزار نفر در این عرضه است.

طی روزهای اخیر مباحث و تحلیل‌های متفاوتی در رابطه با ارزندگی یا عدم‌ارزندگی این سهم مطرح شده است. با این حال موج عرضه اولیه کاملا بر تحلیل‌های نقادانه غالب بوده است. «دنیای بورس» در آینده‌ای نزدیک تحلیل‌ها از سودآوری این شرکت را در دسترسی مخاطبان قرار می‌دهد.

مجامع مهم پیش رو

در روزهای باقی‌مانده از تیر ماه شرکت‌های بزرگ دیگری راهی برگزاری مجمع عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی می‌شوند. در این بین می‌توان به مجامع شرکت‌های پالایشی و بزرگان فولادی اشاره کرد. نکته مهم در این بین همزمانی موعد برگزاری مجامع با زمان انتشار گزارش‌های عملکرد 3 ماهه‌ست. به عبارتی بازگشایی این دسته از سهام می‌تواند به شدت از صورت‌های مالی 3 ماهه تاثیر بگیرد. بنابراین لازم است سهامداران انتظارات از سودآوری شرکت‌ها را در تصمیم‌گیری خود در رابطه با سهامداری در موعد مجامع لحاظ کنند.

عناوین برگزیده