تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۵
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۴۵۳۳۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
تولیدکنندگان آجر، شیشه و کاشی و سرامیک:

خروج از رکود با تکیه بر مسیر ترانزیتی عراق

می متالز - مسیر ترانزیتی عراق می‌تواند بهترین فرصت برای صادرات کالاهای ایرانی باشد؛ ماجد عبدالله، رئیس اتاق صنعت و بازرگانی بصره در عراق به‌تازگی اعلام آمادگی کرده است که عراق را مسیر ترانزیت کالای ایرانی کنیم.
خروج از رکود با تکیه بر مسیر ترانزیتی عراق

به گزارش می متالز، موضوعی که سبب می‌شود مسیر صادرات کالای ایرانی ازجمله مصالح ساختمانی به سوریه هموار شود. البته چندی پیش اعلام شد که راه‌آهن ایران به سوریه از شلمچه، بصره، لاذقیه در دست طراحی است که پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی این مسیر ریلی صادرات از طریق عراق بسیار آسان‌تر شود.
رئیس اتاق صنعت و بازرگانی بصره درباره همکاری بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران با همتایان عراقی خود گفت: در مرحله نخست، ما باید با ظرفیت‌های ایران در حوزه تامین مواد اولیه آشنا شویم و ببینیم چه امکاناتی در ایران وجود دارد.
ماجد عبدالله ادامه داد: جنگ با داعش خرابی‌های زیادی در این کشور به‌بار آورده و بر همین اساس اصلی‌ترین مواد اولیه که ما وارد می‌کنیم آهن، فولاد و محصولات فلزی و مصالح ساختمانی است که از عمان و سایر کشورها آن را تامین می‌کنیم. این در حالی است که به‌تازگی دریافتیم می‌توانیم همین مواد را با نرخ پایین‌تر و کیفیت بهتر از یزد تامین کنیم. این یک حقیقت است که ما به واردات مواد اولیه احتیاج داریم و بهترین کار برای ما تامین آن از ایران است.
عبدالله با اشاره به تحریم‌هایی که علیه کشورمان اعمال شده، گفت: تحریم‌های امریکا ظالمانه و برخلاف قواعد بین‌المللی است و ما این مسئله را می‌دانیم، بنابراین با توجه به این شرایط می‌توانیم بازاریابی محصولات ایرانی همچون مواد پتروشیمی و مشتقات نفتی را به عهده بگیریم و عراق تبدیل به مسیر ترانزیت کالاهای ایرانی شود. ما آنچه شما نیاز دارید می‌توانیم به‌وسیله بندرهای عراق وارد کنیم. درواقع عراق این ظرفیت را دارد که مسیر ورود و خروج کالا و مواد اولیه برای ایران باشد.
وی افزود: درست است که اکنون ایران دومین تامین‌کننده عراق پس از چین است اما باتوجه به تحرکات و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، شاید ۲ سال دیگر رتبه ایران چند پله سقوط کند. البته همه می‌دانند که برای مردم و فعالان اقتصادی عراق اولویت با بازرگانان ایرانی است به شرطی که زودتر فعالان صنعتی ایرانی حرکت خود را آغاز و با شریکان عراقی اقدام به تاسیس شرکت کنند.

 

صادرات روزانه ۵۴۰ تریلی آجر از اصفهان به عراق

درباره امکان صادرات آجر ایران به عراق و راه ترانزیتی که این کشور برای صادرات کالای ایرانی اعلام کرده است، مرتضی منبع‌چی، رئیس اتحادیه فخاران اظهار کرد: بازار عراق پیش از ورود داعش به این کشور یکی از بهترین هدف‌های صادراتی ما در صنف آجر بود. برای نمونه روزی ۵۴۰ تریلی بار آجر فقط از اصفهان به عراق می‌رفت و تمام نیاز آجر عراق از طریق ایران تامین می‌شد. البته زمانی که داعش در این کشور بود، صادرات متوقف شده بود. هرچند پس از رفتن داعش نیز تقاضای آجر در عراق رونق بیشتری یافته و البته پیش‌بینی می‌شود افزایش یابد.
منبع‌چی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر مسیر ترانزیت ایران به عراق متصل و برای عبور کالای ایرانی راه هموار باشد، می‌توانیم به بهترین شکل ممکن کالاهای ایران را به عراق و سایر کشورها ازجمله سوریه صادر کنیم. از آنجا که حجم مصالح ساختمانی بالا و سنگین است، اگر در این زمینه بتوانیم از طریق ریل نیز اقدام کنیم بسیار بهتر خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که ترانزیت عراق برای ایران، به چه کشورهایی می‌تواند ما را متصل کند، گفت: سوریه می‌تواند بهترین گزینه برای صادرات مصالح ساختمانی به‌وسیله عراق باشد. البته هنوز این بازار به شکل مطلوب در دست کشور به‌ویژه صنف تولیدکنندگان آجر سفالی نیست.
رئیس اتحادیه فخاران با اشاره به اینکه صنعت آجر برای تصرف بازار کشورهای همسایه باید به سمت تولید آجر با فناوری‌های نوین‌تر پیش برود، یادآور شد که صنعت آجر در کشور می‌تواند ارزآوری بسیاری داشته باشد، حتی به جرات می‌توان ادعا کرد که صنعت آجر می‌تواند بالاتر از نفت برای کشور ارزآوری داشته باشد. ولی دید مسئولان به این موضوع خوب نیست. گزینه‌های خوبی روی میز برای این صنعت وجود ندارد. البته طرح‌هایی وجود دارد، اما باید در راستای بهبود این صنعت قدم‌هایی برداشته شود.
منبع‌چی ادامه داد: در تولید بسیاری از مصالح ساختمانی، کشور صاحب رتبه‌های قابل‌توجهی است، اگر این اتفاق روی داده، نتیجه دست‌به‌دست دادن همه فعالان بوده که سبب شده در یک صنعت رشد قابل‌توجهی داشته باشیم. از این‌رو دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند راه را برای صادرکنندگان بازکنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آجر ایرانی با توجه به افزایش نرخ دلار در کشورهای دیگر بسیار به‌ٌصرفه است، از این‌رو صادرات آن می‌تواند تحولی در این صنعت که در داخل دچار رکود است، ایجاد کند. در این راستا امکان صادرات به عراق را به شکل آسان دراختیار داریم. رئیس اتحادیه فخاران ادامه داد: البته باید درنظر گرفت که عراق نیز در حال اقدام برای تاسیس کارخانه‌های آجر سفالی با فناوری نوین است. اقدامی که ما چندین سال است تصمیم گرفته‌ایم که کارخانه‌های آجر سفالی را تبدیل به کارخانه‌های مدرن کنیم و هرچه تلاش کردیم و با مسئولان در میان گذاشتیم که این کارخانه‌ها نیاز به فناوری نوین دارند، دست‌اندرکاران به آن توجه نکردند اما عراقی‌ها اقدام به انجام این کار کردند. نرسد روزی که آنها به ما صادر داشته باشند.

 

 راه‌آهن و دستیابی آسان به بازار سوریه

همچنین بهنام عزیززاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران اظهار کرد: حمل‌ونقل از عوامل مهم صادرات به‌شمار می‌رود، از این‌رو در زمینه صادرات کاشی و سرامیک به عراق ترانزیت و همچنین راه‌آهن می‌تواند بسیار موثر باشد. البته این طرح در حد برنامه است و باید دید که برنامه‌ها چه زمانی عملیاتی می‌شوند، آن زمان می‌توانیم راحت‌تر قضاوت کنیم.
عزیززاده در ادامه خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل ریلی می‌تواند ارزان‌تر باشد و تناژ حمل نیز در شرایط مطلوب‌تری قرار بگیرد که امیدواریم این اتفاق به‌زودی عملیاتی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهیم از مسیر ترانزیتی عراق بهره بگیریم، به‌طور عمده به چه کشورهایی می‌توانیم صادرات داشته باشیم، گفت: حدود ۷۰ درصد صادرات کاشی و سرامیک ما به عراق است و ۱۰۰ میلیون مترمربع کاشی ایران در این کشور به فروش می‌رسد. امیدواریم با دردست‌گرفتن بازار سوریه، این بازار رونق بیشتری بگیرد، چراکه دستیابی به بازار سوریه از عراق امکا‌ن‌پذیر خواهد بود و مسیر ترانزیت یا راه‌آهن می‌تواند دستیابی به بازار سوریه را تسهیل کند. مشروط بر اینکه سوری‌ها تمایل داشته باشند بازار خود را در اختیار ایرانی‌ها قرار بدهند. سوریه با توجه به تخریب وسیعی که در این کشور روی داده، بازار مناسبی است.

 

راه ترانزیتی، امکان صادرات بیشتر

همچنین محمدعلی قنبری، رئیس اتحادیه شیشه و آینه، راه ترانزیتی عراق به سایر کشورها را بهترین فرصت برای صادرات کالای ایران به‌‌ویژه مصالح ساختمانی برشمرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: شیشه جام شامل آینه، شیشه دوجداره، شیشه خم و صنایع جانبی شیشه می‌شود که در تولید آن به خودکفایی رسیده‌ایم. او با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد تولیدات شیشه جام صادر می‌شود، گفت: در ایران روزانه ۵۰۰ هزار مترمربع شیشه جام تولید می‌شود.
قنبری در ادامه خاطرنشان کرد‌: یکی از کشورهای هدف صادراتی ایران در زمینه شیشه عراق است و به شکل زمینی این صادرات انجام می‌شود. اما اگر راه ترانزیت باز شود زمینه صادرات بیشتری برای ما فراهم می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با این مسیر ترانزیتی، صادرات شیشه به سوریه آسان‌تر نخواهد بود، گفت: گروه صنعتی کاوه ایران در سوریه یک کارخانه تولید شیشه راه‌اندازی کرده که پاسخگوی بازار صادرات است. صادرات تولید داخلی ما به سوریه زیره به کرمان بردن است.

عناوین برگزیده