تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۷
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۴۵۳۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تنها از ۳۵درصد ظرفیت سنگ‌های تزئینی ایران بهره می‌بریم

سنگبری‌ها از استاندارد جهانی بازماندند

می متالز - درهای یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی در حالی ۱۸ تیر به روی عموم بازدیدکنندگان گشوده شد که براساس بررسی‌ها به نرخ امروز بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان در این صنعت (معدن و واحدهای فرآوری) سرمایه‌گذاری شده و فرصت برپایی نمایشگاه، امکان ارزیابی این بخش را فراهم می‌کند.
سنگبری‌ها از استاندارد جهانی بازماندند

به گزارش می متالز، آمارهای منتشر شده گویای آن است که ایران ۷ درصد ذخایر معدنی و یک درصد جمعیت جهان را در اختیار دارد اما تاکنون نتوانسته‌ایم از جایگاه معدنی خود بهره‌برداری کنیم و در بخش معادن سنگ هم شمار پروانه‌های صادر شده در این بخش حدود ۲ هزار و ۸۹ مورد گزارش شده که اکنون افزون بر هزار و ۲۰۰ معدن فعالند و بقیه به دلایل مختلف راکد شده‌اند.

 

حضور در چرخه تولید

برپایه آمارهای منتشر شده، در بخش معادن سنگ‌های ساختمانی (تزئینی) ظرفیت این بخش به ۳۰ میلیون تن رسیده، درحالی که در سال گذشته تولید به ۱۳.۵ میلیون تن رسید و در واقع حدود ۳۵ درصد توانمندی مورد بهره‌برداری قرار گرفت، درحالی که میزان ذخیره اکتشافی معادن سنگ ساختمانی کشور ۴ میلیارد تن برآورد شده است.
همچنین در قسمت فرآوری سنگ‌های ساختمانی، سالانه امکان تولید ۱۸۰ میلیون متر مربع سنگ بریده شده وجود دارد، درحالی که میزان تولید سال گذشته حدود ۴۷ درصد اعلام شد و ارقام ۸۰ تا ۸۵ میلیون متر مربع گزارش شده است.

 

رشد صادرات سنگ‌های فرآوری شده

کارنامه صنعت سنگ نشان می‌دهد که درگذشته به دلیل ضعف فناوری در این صنعت، رویکرد صادراتی بر صدور سنگ به شکل کوب (قله) تمرکز داشت اما امروز با افزایش نوسازی و تجهیزات واحدهای فرآوری در این عرصه، وضعیت متفاوت است و سال ۹۷ افزون بر ۵۸۱ هزار تن سنگ کار شده (بریده شده) به ۶۹ کشور صادر شد که ارزش اعلامی آن ۱۴۴ میلیون دلار ثبت شده و عملکردش در مقایسه با سال ۹۶ دارای رشد ۱۴ درصدی است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که عراق نزدیک به ۵۰ درصد سنگ صادراتی فرآوری شده ایران را در سال گذشته جذب کرد که افزون بر ۲۶۹ هزار تن بود و امارات هم مشتری نزدیک به ۲۰ درصد سنگ کار شده کشورمان در سال ۹۷ بود، بقیه کشورها هم سهمی به خود اختصاص دادند.

 

بازار سنگ کوب از همسایه‌ها تا چین

امروز سنگ کوب (قله) ایران نیز مورد استقبال ۴۲ کشور جهان است و آمارها نشان می‌دهد یک میلیون تن صادرات سال گذشته در این بخش ارزشی افزون بر ۱۶۱ میلیون دلار داشت و در واقع چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری، سهمی به میزان بیش از ۸۰ درصد صادرات این‌گونه سنگ را به خود اختصاص داد. از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، قطر، افغانستان، گرجستان و روسیه به عنوان بخشی از متقاضیان نام برده می‌شود.
آنچه موجب امیدواری شده اینکه سال ۹۷ نسبت به ۹۶ مقدار صادرات سنگ کوب به میزان ۷ درصد کاهش یافته و مشتریان به سنگ فرآوری شده تمایل دارند.

 

حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت ضروری است

نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: امروز ارزش روز سرمایه‌گذاری در ۲ هزار معدن سنگ کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و حقیقت اینکه صنعت سنگ دارای مشخصه اقتصادی درونزا و برونگری است.
مالک رحمتی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از صنعتی که ۱۰۰ درصد خودکفاست، حمایت و پشتیبانی کند و حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی در نمایشگاه ضمن توجه به صنعت خودکفا، زمینه آشنایی با آخرین دستاوردها و توانمندی‌های این بخش را فراهم می‌کند و بهره‌برداران معادن نسبت به طرح مسائل روز صنعت به مقام مسئول این بخش مبادرت می‌ورزند.

 

موانع بازدهی سنگبری‌ها

رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران می‌گوید: ۹۰ درصد سنگبری‌ها به شیوه‌های قدیمی فعالیت می‌کنند که مانع بازدهی مطلوب کارخانه‌ها شده است.
به گزارش ایرنا، عزیز میرزائیان اضافه کرد: آمارهای غیر رسمی گویای آن است که ایران همواره در بین ۵ کشور شاخص تولیدکننده سنگ تزئینی و نما قرار دارد اما در بخش صادرات، جزو ۲۰ کشور نخست است.
رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران اضافه کرد: از مجموع ۶ هزار و ۵۰۰ واحد سنگبری در کشور، حدود ۱۰ درصد دارای مشخصه‌های به روز هستند.
وی اظهار کرد: براساس استانداردهای بین‌المللی، به ازای هر تن سنگ تزئینی و نما ۱۶ تا ۱۷ متر باید سنگ فرآوری شده تولید شود اما واحدهای سنتی این بخش حدود ۵ تا ۷ متر به ازای هر تن تولید می‌کنند.
وی گفت: ماشین‌آلات فرسوده واحدهای سنگبری کشور قادر به تولید با استاندارد نیستند و به این ترتیب زمینه حضور در بازارهای صادراتی از دست می‌رود.
میرزائیان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد سنگ تزئینی و نمای کشور به ضایعات تبدیل می‌شود که نیازمند چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی است زیرا سرمایه‌های ملی هدر می‌رود.
وی اضافه کرد: واحدهای سنگبری که فاقد ماشین‌آلات روز و جدید هستند و سهم قابل توجهی در ضایعات این بخش دارند، معدنکاران را زیر فشار قرار می‌دهند و در اداره‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مدعی می‌شوند که معدنکار سنگ در اختیارشان قرار نمی‌دهد.
رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران اضافه کرد: فرسودگی ماشین‌آلات و پراکندگی واحدهای سنگبری یک موضوع مهم است که برای ساماندهی آنها دولت می‌تواند نسبت به تجمیع این‌گونه واحدها اقدام کند.
وی توضیح داد: سنگ ایران در بازارهای جهانی از کیفیت و تنوع رنگ شناخته می‌شود اما به دلیل ضعف ماشین‌آلات و نبود بازاریابی مناسب، سهم خود را دربازارها به‌دست نیاورده است.
گزارش‌های آماری پیشین حاکی است که ارزش صادرات سنگ ایران سالانه ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است.
میرزائیان که پیشینه پست مدیرکلی در وزارت معادن و فلزات دولت ششم را در کارنامه دارد، گفت: تغییر روش انفجاری از معادن سنگ تزئینی به سیستم مکانیزه با ابزار قانونی محقق شد و امروز روش انفجاری در این بخش منسوخ شده است.
وی تصریح کرد: چنانچه دولت دوازدهم به تولید استاندارد سنگ تزئینی و نما می‌اندیشد، لازم است با بهره‌گیری از ابزار قانون، مانع تولید غیر استاندارد شود و این مهم در گذشته نتیجه داشت.
به گفته میرزائیان، براساس مفاد پنجمین برنامه توسعه کشور (۹۶- ۱۳۹۲) قرار بود، سهمی از صندوق ذخیره ارزی برای واردات ماشین‌آلات جدید و به روز در بخش سنگ تزئینی و نما استفاده شود اما در سال‌های گذشته از این مهم غفلت شد و ماشین‌آلات فرسوده همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
وی یادآور شد: نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات صنعت سنگ تزئینی و نما یک ضرورت است زیرا به حضور در بازارهای صادراتی می‌اندیشیم اما این امر با دشواری‌هایی روبه‌رو است.

عناوین برگزیده