تاریخ: ۲۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۴۵۵۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش 2 برابری تولید آلومینیوم در کشور با احداث کارخانه لامرد

می متالز - مدیر اجرایی آلومینیوم جنوب از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی کارخانه بزرگ آلومینیوم جنوب خبرداد.
افزایش 2 برابری تولید آلومینیوم در کشور با احداث کارخانه لامرد

به گزارش می متالز، محمد مهدی مستقیمی، اظهار داشت: احداث آلومینیوم جنوب جزو طرح‌های راهبردی کشور بوده تا در سند صنعتی برنامه توسعه، پیش‌بینی برای ۲ و نیم میلیون تن آلومینیوم ظرفیت‌سازی کنیم.

نایب‌رئیس هیات‌ مدیره آلومینیوم جنوب افزود: ظرفیت فعلی کشور ۴۰۰ هزار تن است که با افتتاح این کارخانه ظرفیت کشور به ۲ برابر افزایش پیدا می‌کند.

مستقیمی بابیان اینکه کارخانه آلومینیوم جنوب دارای بالاترین تکنولوژی روز است، گفت: مصرف برق پایین و راندمان بسیار بالا از ویژگی‌های مهم کارخانه آلومینیوم جنوب است که با راه‌اندازی این کارخانه بزرگ سالانه نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار به صادرات غیرنفتی کشور اضافه می‌شود و هدف‌گذاری ما فروش در بازارهای جهانی هست.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره آلومینیوم جنوب خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز کشور با تولید آلومینیوم در کارخانه‌های المهدی و ایرالکو فراهم می‌شود که تولید آلومینیوم لامرد برای بازارهای جهانی آماده و جزو برنامه‌های اقتصاد مقاومتی کشور است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارخانه آلومینیوم لامرد نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این کارخانه در ۴۱ ماه ساخته‌شده و در نوع خودش در ساخت در منطقه خاورمیانه یک رکورد محسوب می‌شود.

مستقیمی در خصوص زمان افتتاح کارخانه آلومینیوم جنوب نیز ابراز داشت: در مهرماه تولید اولین فلز این کارخانه با حضور رئیس‌جمهور آغاز می‌شود و به‌مرور ظرفیت ما افزایش پیدا می‌کند.

مدیر اجرایی آلومینیوم جنوب اضافه کرد: این کارخانه یک مجتمع صنایع و شامل ۵۷ سالن صنعتی است که بخش‌های مختلف کارخانه ما را از خرید محصولات موردنیاز از خارج کشور برای تولید بی‌نیاز می‌کند.

وی در مورد میزان اشتغال‌زایی کارخانه آلومینیوم جنوب نیز ابراز داشت: این کارخانه برای ۲ هزار نفر به‌صورت مستقیم و برای ۶ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت.

مستقیمی با اشاره به اینکه فازهای دوم و سوم کارخانه آلومینیوم نیز در دستور کار است که ظرفیت آلومینیوم جنوب را به یک‌میلیون تن در سال می‌رساند، گفت: این کارخانه بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم در خاورمیانه محسوب می‌شود که ظرفیت‌سازی آلومینیوم کشور را به بالاتر از یک و نیم میلیون تن می‌رساند.

مدیر اجرایی آلومینیوم جنوب خاطرنشان کرد: برای آلومینیوم هیچ‌گاه اسکله اختصاصی در کشور نداشته‌ایم که در حال حاضر این پروژه بااعتباری بالغ‌بر ۶۰ میلیون دلار دربندر پارسیان در حال انجام است که ظرفیت ساعتی هزار تن تخلیه دارد یعنی در ۳۰ ساعت ۳۰ هزار تن مواد اولیه از کشتی تخلیه می‌شود و در سیلوهای منطقه ویژه اقتصادی پارسیان نگه‌داری و پس‌ازآن به سمت لامرد حمل می‌شود.

وی گفت: این اقدامات در راستای اشتغال‌زایی، توسعه منطقه و افزایش ضریب امید به آینده به مردم و جوانان است که امیدواریم طرح‌های بعدی نیز در منطقه شکل بگیرد.

مستقیمی خاطرنشان کرد: در ۴۵ روز دیگر اولین کشتی در بندر شهید رجایی با ۳۰ هزار تن تخلیه مواد اولیه انجام می‌شود.

 مدیر اجرایی آلومینیوم جنوب تصریح کرد: امیدواریم با برطرف کردن مسائل فاینانس با کشور چین طی یک سال آینده فاز دوم آلومینیوم جنوب نیز شروع شود.

وی تعداد کارگران آلومینیوم جنوب را ۳ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در لامرد و پارسیان هزار و ۵۰۰ ایرانی و هزار و ۵۰۰ نفر خارجی مشغول به کار بوده که در زمان اوج انجام پروژه این تعداد به ۵ هزار و ۷۰۰ نفر نیز رسید.

مستقیمی ادامه داد: تجهیزات کارخانه آلومینیوم جنوب از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، سوئیس، ژاپن، ایتالیا و چین تأمین‌شده و در فرصتی که پس از برجام برای صنایع کشور فراهم شد این تجهیزات از بهترین برندهای اروپایی و ژاپنی خریداری‌شده است.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره آلومینیوم جنوب خاطرنشان کرد: قلب کارخانه که قسمت برق آن است تمام ترانس‌های آن از کشور ژاپن تأمین‌شده است.

وی اضافه کرد: همچنین کارهایی که قرار بود انسان انجام دهد و احتمال داشت برای جانش خطرآفرین باشد توسط ربات دیگ در کارخانه آلومینیوم جنوب انجام می‌شود.

عناوین برگزیده