تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۴۸۰۶۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

صنعت سنگ، نیازمند نگرش کارشناسانه

می متالز - سنگ از مصالح ساختمانی است که از قدیم مهم بوده اما به دلیل فراوانی در کشور ما آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.
صنعت سنگ، نیازمند نگرش کارشناسانه

به گزارش می متالز، برخی باور دارند که چین رتبه بالایی در مصرف سنگ دارد، در حالی که ایران به دلیل سرانه مصرف مقام نخست را در جهان دارد و ازجمله کشورهایی است که در صنعت سنگ جزو پرمصرف‌هاست. در کشور ما همه اقشار از جمله فقیر، متوسط و ثروتمند از سنگ استفاده می‌کنند و به عبارتی این بخش جزو دم دست‌ترین مصالح مصرفی است. البته این موضوع جدید نیست و به تاریخ کشورمان بازمی‌گردد.
اگر بخواهیم از توانمندی‌های ایران در حوزه سنگ صحبت کنیم باید بگوییم توانمندی‌های زیادی داریم. برای نمونه سنگ تراورتن قرمز آذرشهر در آذربایجان شرقی در جهان نادر و کمیاب است اما در ایران یافت می‌شود. در این بین اگر به نوع مصرف دقت کنیم می‌بینیم که خیلی قدر آن را ندانسته‌ایم. ما همواره سنگ تراورتن را با حالت انفجاری، خرد و به عنوان لاشه برای چیدن دیوار استفاده کرده‌ایم، در حالی که همین سنگ لاشه‌ای برای پروژه‌های لوکس در جهان استفاده شده است.
مشکل این است که ما هیچ گاه با دنیا تعامل مناسب نداشته‌ایم. در گذشته هم که ارتباطات خوبی داشتیم، دید اقتصادی نداشتیم. به این ترتیب در بخش معدن آن نگرشی که باید به موجودی کشور داشته باشیم را نداریم. این مهم به یک دید کارشناسانه و تخصصی نیازمند است که جای آن در کشور خالی است.

رامین قربان‌زاده / فعال حوزه صادرات

عناوین برگزیده