تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۴۸۲۵۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
خوشه سنگ در یک استان کمتر شناخته شده معدنی ایجاد می‌شود

رقابت صنعت سنگ قم با مدعیان داخلی و خارجی

می متالز - آمارها و وضعیت صنعت سنگ استان قم نشان می‌دهد این استان ظرفیت زیادی دارد.
رقابت صنعت سنگ قم با مدعیان داخلی و خارجی

به گزارش می متالز، کارشناسان و فعالان معدنی معتقدند قدرت رقابت محصولات فرآوری‌شده سنگ قم نه‌تنها در کشور بلکه در بازارهای بین‌المللی وجود دارد، شاید به این شرط که سیاست‌گذاری‌های مناسب، مطالعه و کار کارشناسی برای برنامه‌ریزی در چارچوب برنامه توسعه استان انجام شود. در این بین ملزوماتی نیز وجود دارد.

 

صنعت سنگ در قم مدرن می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم درباره ظرفیت‌های معدنی این استان گفت: برای روزآمد کردن ماشین‌آلات در کارخانه‌های سنگبری استان تلاش می‌کنیم.
محمود سیجانی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم با اشاره به صنعت سنگ استان قم اظهار کرد: ۲۷۰ واحد سنگ‌بری در قم داریم و این صنعت کمترین نیاز به آب را دارد. واحدهای سنگ‌بری جزو واحدهای آلاینده به شمار نمی‌روند و ضایعات واحدهای سنگ‌بری نیز ارزشمند هستند.
وی ادامه داد: به دنبال ایجاد خوشه سنگ در قم هستیم و برای به روز کردن ماشین‌آلات در کارخانه‌های سنگ‌بری استان تلاش می‌کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: موضوع شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران مانع سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی از استان قم شده است، در حالی که در نزدیکی شهر تهران شاهد ادامه سرمایه‌گذاری هستیم.

 

استفاده از اوراق تسویه

محمود نوربخش، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم در ادامه این جلسه با اشاره به ظرفیت اوراق تسویه اظهار کرد: سازمان‌های اجرایی استان و شرکت‌های دولتی می‌توانند مطالبات پیمانکاران را با اوراق تسویه پرداخت کنند. این اوراق برای تسویه بدهی‌های بانکی و مالیاتی پیمانکاران است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های اجرایی استان قم باید برای استفاده از ردیف‌های متفرقه در بودجه امسال کشور تلاش کنند.

 

صادرات سالانه

عامل توسعه خوشه سنگ قم نیز با اشاره به ظرفیت بازارهای صادراتی صنعت سنگ گفت: سالانه ۶ میلیون دلار محصولات صنعت سنگ استان به کشورهای خارجی صادر می‌شود.
صادق معصومی افزود: اگر بازارهای صادراتی استان توسعه یابد، ارزش افزوده این صنعت در قم بسیار ویژه خواهد بود.
وی ادامه داد: استان قم در زمینه تولید و فرآوری صنعت سنگ، رتبه هشتم کشور را دارد و از نظر کیفیت و فرآوری این صنعت در رتبه‌های نخست کشور است.
وی تصریح کرد: ۱۰ درصد تولید سنگ جهان در اختیار کشور ما است اما در زمینه صادرات، ایران هیچ‌گونه جایگاهی در بازارهای صادراتی بزرگ جهان ندارد.
وی بیان کرد: درباره صنعت سنگ، ۸ معدن فعال در حوزه سنگ گرانیت و شبه‌گرانیت در استان قم در حال بهره‌برداری و استخراج هستند.
عامل توسعه خوشه سنگ قم بیان کرد: سنگ گرانیت در بین مردم جهان تقاضای بسیار زیادی دارد اما از آنجایی که ایران در زمینه صادرات این صنعت مشکل دارد، معادن این بخش با بی‌مهری روبه‌رو شده‌اند.
وی بیان کرد: در ۳ سال گذشته ۳ کنسرسیوم درباره خوشه سنگ قم تشکیل شده و در راستای توسعه بازار سنگ در کشورهای قزاقستان، روسیه و ترکیه فعالیت می‌کند.
معصومی اظهار کرد: افزایش چندین برابری صادرات سنگ قم به کشورهای هدف، مهم‌ترین فعالیت خوشه سنگ قم و این ۳ کنسرسیوم در سال‌های گذشته بوده است.
وی همچنین بیان کرد: برای تامین مواد اولیه خوشه سنگ، خریدهای مشترک بین واحدهای تولیدی در دستور کار قرار گرفته و در این راستا بیش از ۲۵ هزار تن مواد، خریداری شده است.
وی عنوان کرد: برندسازی صنعت سنگ استان و تغییر نگرش مسئولان ملی و استانی نسبت به ظرفیت این صنعت از دیگر اقدام‌های خوشه سنگ قم در ۳ سال گذشته بود.
معصومی در ادامه تصریح کرد: خوشه سنگ استان از سال ۹۵ اقدام‌های خود را آغاز کرده است. افزایش کیفیت و بهره‌وری، مهم‌ترین رویکردهای این خوشه در قم بودند.
وی همچنین اظهار کرد: تشکیل تعاونی خرید مواد اولیه صنعت سنگ از برنامه‌هایی بودند که به‌زودی شاهد تشکیل آن خواهیم بود. در استان قم ۲۵۰ واحد مرتبط با صنعت سنگ فعال هستند و ۴ هزار تن در قالب آنها مشغول فعالیت هستند.

 

ایجاد اشتغال

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم نیز گفت: ۲۵۰ واحد سنگ‌بری در این استان وجود دارند و افزون بر ۴ هزار تن در قالب این واحدهای صنعتی مشغول فعالیت هستند.
اسرافیل شعاعی، اظهار کرد: حمایت از سرمایه‌گذاری و تسهیل در مسیر فعالان اقتصادی، هدف اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی قم است. وی در ادامه افزود: قم در ۳ ماه نخست امسال در زمینه واگذاری زمین به فعالان اقتصادی برای ساخت واحدهای صنعتی و جذب سرمایه‌گذار، رتبه نخست کشور را به‌دست آورده است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت حمایت از صنایع کوچک اظهار کرد: آن چیزی که سبب بهره‌مندی قشرهای ضعیف جامعه از مواهب اقتصادی می‌شود، تقویت صنایع کوچک است.
وی ادامه داد: برای تولید واقعی هیچ‌گونه بن‌بستی وجود ندارد و باید با همکاری با فعالان صنایع کوچک، تحریم‌های ظالمانه غرب را بی‌اثر کرد.
شعاعی بیان کرد: تامین زیرساخت‌های خدماتی، اولویت نخست شرکت شهرک‌های صنعتی در زمینه واحدهای صنعتی است.
وی عنوان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان اقدام‌های خود را در راستای درخواست‌های واحدهای صنعتی و شهرک‌های صنعتی، سوق داده است.
شعاعی اظهار کرد: ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای و ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های صنعتی، ۲ اقدام اصلی و عمده شرکت شهرک‌های صنعتی است.
شعاعی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: توسعه خوشه‌های با دارای قابلیت و ظرفیت بالا از اولویت‌های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی قم است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی در دوره جدید فقط با نظر فعالان اقتصادی و بر مبنای اصول کارشناسی اداره می‌شود.

 

ساخت پایانه صادرات سنگ در قم

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی قم نیز گفت: توسعه صادرات، آماده‌سازی بستر این امر و فرهنگ‌سازی صادراتی، اولویت‌های اصلی خوشه سنگ هستند.
وحید آشتیانی تصریح کرد: بیش از ۲ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در قالب شرکت شهرک‌های صنعتی در استان مشغول فعالیت هستند. وی همچنین خاطرنشان کرد: قم به دلیل نزدیکی به بازار مصرف، ظرفیت بسیار زیادی برای ایجاد یک پایانه صادراتی صنعت سنگ دارد. آشتیانی عنوان کرد: درصورتی‌که این پایانه، تشکیل و ایجاد شود، امکان بازاریابی، سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت در مسیر منطقی قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: تلاش می‌شود شهرک صنعتی الغدیر به‌ پایانه صادراتی صنعت سنگ استان تبدیل شود، در این پایانه تمام بسترهای لازم ایجاد خواهند شد. معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی قم در پایان تاکید کرد: هدف نهایی خوشه سنگ، توسعه بازارهای صادراتی این صنعت با همکاری مشترک واحدهای صنعتی و تولیدی و افزایش کنسرسیوم‌های تجاری است. ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین حدود ۵۴ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند. گفتنی است قم دارای ۷ شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و ۴ ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

عناوین برگزیده