تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۴۸۹۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ادامه فشار بر کالاهای پایه

دیده‌بان بورس (چهارشنبه 16 مرداد)

می متالز -بازارهای جهانی همچنان تحت فشار از جانب نااطمینانی‌های سیاسی و تجاری است. قیمت هر اونس طلا در معاملات امروز بازارهای جهانی سطح 1500 دلاری را لمس کرده و این مساله نشان از هجوم سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن دارد. این مساله می‌تواند فشار بر سهام کامودیتی‌محور بورس تهران را افزایش دهد.
دیده‌بان بورس (چهارشنبه 16 مرداد)

به گزارش می متالز، در عین حال گمانه‌زنی‌ها در رابطه با حذف یا عدم حذف نرخ 4200 تومانی ارز سبب شده تا گروه‌های کوچک‌تری که طی روزهای اخیر در کانون توجه قرار داشتند طی معاملات روز جاری افت نسبی قیمت را تجربه کنند.

 شاخص کل بورس روز گذشته افتی نزدیک به 1200 واحد را تجربه کرد و به عبارتی از قله قبلی تا حدودی عقب نشست. فشار بر قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و رشد نگرانی‌ها از آینده اقتصادی دنیا سبب شده تا علی‌رغم نسبت‌های کاملا جذاب قیمت به درآمدی سهام کالایی و بزرگ بورس تهران، رویه‌های محافظه‌کارانه بر معاملات این دسته از سهام غالب شود. 

در عین حال صحبت‌های معاون وزیر بهداشت در رابطه با موانع حذف نرخ دولتی دلار از صنعت دارو عقب‌نشینی تقاضا در تمامی گروه‌های مرتبط را در پی داشته است. با این حال به نظر می‌رسد این تعمیم چندان معتبر نباشد. 

فاصله قیمتی موجود بین سقف مصوب محصولات و نرخ بازار سبب شده است تا قسمت عمده تخصیص ارز 4200 تومانی برای مقابله با گران‌تر شدن برخی کالاهای اساسی بی‌ثمر بماند. در این بین پژوهش‌های متعددی (از جمله توسط منابع رسمی) نشان می‌دهد که این تخصیص ارز نتوانسته به اندازه کافی کارآ باشد. 

در این بین رشد قیمت نهاده‌های تولید سبب شده است تا فروش برای برخی کارخانه‌های تولیدی به صرفه نباشد و این مساله به ایجاد راهکارهای غیرمرسوم فروش و یا چشم‌پوشی بنگاه‌ها از عرضه محصول منجر شده است. ضمنا انتظار نمی‌رود حذف ارز 4200 تومانی به همان نسبت رشد نرخ مواد اولیه باعث رشد قیمت‌های فعلی در بازار آزاد شود. این مساله از جمله در بازار لاستیک برقرار است. همچنین احتمالا می‌توان چنین دیدگاهی را به صنایعی مثل قند و شکر تعمیم داد. 

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته با حضور در وزارت خارجه با محمدجواد ظریف و معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی در شرایطی روز گذشته به وزارت خارجه رفت که چند روز پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا نام ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را در فهرست افراد تحریم‌شده قرار داد. از این رو رئیس‌جمهوری روز گذشته با تجلیل از شخصیت ظریف او را یک مجتهد سیاسی تمام‌عیار و امانت‌دار به معنای واقعی کلمه توصیف کرد.

نشریه فارن‌پالیسی گزارش داد که جمعی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دموکرات از تصویب قانونی به منظور ممنوعیت استفاده از بودجه برای اقدام نظامی علیه ایران بدون اجازه کنگره، پشتیبانی و برای آن تلاش می‌کنند. به گزارش «ایسنا» نشریه فارن‌پالیسی در گزارش خود نوشت که کمپین رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر ایران همکاری‌های عجیبی را در میان اعضای کنگره به‌وجود آورده است. در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اقدامات ضدایرانی واشنگتن علیه ایران تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناکارآمد است و کمکی به صلح نمی‌کند.

هشتاد و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برگزار و در آن بر تقویت بازار سرمایه با تسهیل شرایط ورود واحد‌های کوچک و متوسط به بورس، تاکید شد. در نشست شورای گفت‌وگوی پیشنهاد مختومه‌شدن پرونده‌های مالیاتی متقاضیان ورود به بورس تایید شد. همچنین تشکیل کارگروه رسیدگی به روند ورود SME‌ها​ به بازار سرمایه نیز مطرح شد. همچنین در حالی که معاون سازمان امور مالیاتی از نهایی شدن پیش‌نویس مالیات عایدی بر سرمایه خبر داده که شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس تاکید دارد: مالیات عایدی بر سرمایه مشمول سهامداران و بازار سرمایه نخواهد شد.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه حذف ۴ صفر از پول ملی تاثیری بر تورم ندارد، گفت: در حال‌حاضر ۷ میلیارد قطعه اسکناس در کشور موجود است که با تبدیل ریال به تومان این رقم به ۳ میلیارد قطعه کاهش می‌یابد.

ب) صنایع: احمد مهدوی، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی از پتانسیل فروش اعتباری ۲۵ درصد از عرضه‌ محصول‌های پتروشیمیایی در بورس‌کالا خبر داد. در جلسه مشترک بین فرشاد مقیمی (معاون امور صنایع وزارت صمت) و انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی مصوب شد که در راستای تسهیل خرید مواد پتروشیمی مورد نیاز صنایع تکمیلی، حداقل تا ۲۵ درصد از محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا به‌صورت اعتباری فروخته شود. در همین حال علی ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس: حال صنعت پتروشیمی همچنان خوب است و تحریم‌ها تاثیر معناداری بر این صنعت نداشته است.

به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در حال حاضر تاکید وزارت بهداشت این است که تا زمانی که در مملکت دلار ۴۲۰۰ تومانی هست، اولویتش برای دارو از هر چیز دیگری بیشتر است.

ج) شرکت‌ها: محمد نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از ورود این شرکت به فاز جدیدی از مدیریت پروژه‌ها خبر داد. بانک مرکزی با برگزاری مجمع سالانه بانک اقتصاد نوین برای تصویب صورت‌های مالی سال گذشته منوط به طرح صورت‌های مالی واصله و اجرای ۵ تکلیف موافقت کرد.

در حالی‌که زمان و شرایط عرضه بلوک ۱۳.۱۳ درصدی سهام مسدود شده زامیاد بیش از قیمت هر سهم در تابلو بورس اعلام شد که ایران خودرو در آگهی جدید خود قصد دارد ملک خود در بلوار یادگار امام را بفروشد. فروش شش دانگ یک قطعه زمین به مساحت 2403متر واقع در بلوار یادگار امام  ارزش  73.8 میلیارد تومان را دارد.

عناوین برگزیده