خبر
خودرو   گمرک  
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به ایراسین گفت:

سوء مدیریت عامل اصلی مشکلات واردات خودرو است

می متالز - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به زمینگیر شدن ۶ هزار دستگاه خودرو در گمرکات اعلام کرد: ۱۸۰ میلیون دلار سرمایه‌ مردم به دلیل عدم هماهنگی مسئولان در گمرکات ایران خاک می‌خورد.

به گزارش می متالز، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه گفت: سوء مدیریت و نا هماهنگی در بدنه دولت باعث شده اکنون علی‌رغم تمام مصوبات هیات دولت همچنان ۶ هزار دستگاه خودرو در گمرکات ایران زمینگیر شده باشد.

وی در ادامه افزود: دی ماه گذشته بود که مصوبه ترخیص خودروها از سوی دولت ابلاغ شد اما به دلیل عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی فقط ۶۰۰ دستگاه از این خودروها توانستند از محوطه گمرک خارج شوند و باقی همچنان زمینگیر بودند.

دبیر انجمن  واردکنندگان خودرو  درباره تعداد خودروهای باقی مانده در گمرک تاکید کرد: مشکلات ایجاد شده باعث شد تا انجمن با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت مهلت دیگری برای ترخیص خودروها از دولت بگیرد و براساس آن تا تاریخ ۱۶/۴/۹۸؛ شش هزار و هفتصد دستگاه خودروی دیگر نیز از محوطه کمرک خارج شد، اما همچنان ۶ هزار دستگاه خودرو بلاتکلیف در گمرک باقی مانده است.

وی علت این اتفاق را عدم هماهنگی میان نهادهای مسئول اعلام کرد و افزود: نه واردکنندگان مشکلی برای تکمیل فرایند داشتند و نه تحریم‌ها گریبان موضوع واردات خودرو را گرفته بود بلکه تنها مشکل سوء مدیریت و عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مربوطه است.

دادفر تصریح کرد: از نیمه دوم تیرماه امسال تا به این لحظه هیچ خودرویی از محوطه گمرک ترخیص نشده و با درنظر گرفتن شرایط انتظار ترخیص خودرو هم دور از دسترس خواهد بود؛ مگر اینکه دوباره مسئولان در این زمینه سیاست‌گذاری جدیدی داشته باشند.

وی درباره شرایط خودروهای باقی مانده در گمرک نیز به خبرنگار ما گفت: ۲۰۰۰ دستگاه خودرو به گمرکات اظهار شده و ۷۰۰  دستگاه هم برگ سبز (پروانه گمرکی) دریافت کرده‌اند؛ اما چون مصوبه تمدید نشده این تعداد خودرو در کنار سایر خودروهایی که درمراحل اولیه انجام کار بوده‌اند در انبارهای کمرگ باقی مانده‌اند.

این مقام صنفی ضمن اشاره به ارزش متوسط خودروهای باقی مانده اظهار کرد: اکنون ۶ هزار خودرو در محوطه گمرکات ایران زمینگیر شده است که متوسط قیمت هر یک از این خودروها ۳۰ هزار دلار است و درواقع این سرمایه‌های مردم است که در گمرک‌ خاک می‌خورد چون مبلغ فاکتور با فروشنده تسویه حساب شده و از خریدار هم مبالغی بابت آنها دریافت شده است.

وی معتقد است هنر تبدیل کردن موضوعی کاملا عادی به یک مسئله خاص و بحرانی تنها در ایران دیده می‌شود که متاسفانه در بخش‌های مختلف تجاری و صنعتی سرمایه‌های هنگفتی از بیت المال زمینگیر شده است.

دادفر درباره بحث خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ نیز به خبرنگار ما گفت: با شرایط فعلی موضوع خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید. چون منافع گروهی در این کارخانه‌ها وجود دارد که اجازه اجرای قانون را نمی‌دهند.

وی در ادامه افزود: یک اراده بسیار قوی در میان ویژه‌خواران و رانت‌خوران این دو کارخانه وجود دارد که هرگز اجازه خصوصی شدن این دو کارخانه یا بطور کلی صنعت خودروسازی کشور را نمی‌دهند؛ به این دلیل که در فضای غیرشفاف این افراد می‌تواند منافع بسیار گسترده‌ای داشته باشند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: دو خودروساز بزرگ کشور روی کاغذ زیانده هستند و در عمل منافع هنگفتی برای گروهی خاص ایجاد کرده‌اند و این ظاهرسازی و حاشیه سازی برای دوری اذهان عمومی از واقعیت موجود و رانت‌های پشت پرده دو خودروساز است.

وی روی کاغذ هر دو خودروساز با انباشت نیرو، هزینه‌های سربار، بهره‌وری پایین و ده‌ها معضل دیگر درگیر هستند اما آیا هیچ مسئول یا کارشناسی این موارد را نمی‌داند و برای آنها راه‌حلی ندارد؟

دادفر درباره مقاومت گروهی خاص دربرابر خصوصی سازی به خبرنگار ما گفت: ببینید اگر این دو کارخانه خصوصی‌ باشند هرگز خرید رنگ‌های تاریخ‌مصرف گذشته، ورق خودرو سه برابر قیمت واقعی، سرمایه‌گذاری در مشاغل دیگر، انعقاد قراردادهای مشکوک پلت‌فرم یا ایجاد انحصار در تامین قطعات صورت نمی‌گیرد، اما اکنون همه این موارد در صنعت خودرویی کشور سابقه دار هستند.

وی تصریح کرد: خودروسازان بزرگ ایران با استفاده از فضایی که برایشان ایجاد شده هم اکنون بدون توجه به خریداران مشغول تولید و سوء استفاده از بیت المال هستند، پس براحتی دست از این منافع نخواهند کشید و اجازه خصوصی شدن یا اجرای قانون نمی‌دهند.

این مقام صنفی درباره آینده بازار خودروی کشور نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و همچنین سوء مدیریت‌های فعلی سال آینده تولید خودرو بسیار کاهش خواهد یافت و در کنار این اتفاق کاهش تقاضای قابل توجهی نیز تجربه می‌شود.

وی تصریح کرد: بازار ایران سالانه یک میلیون ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد که با درنظر گرفتن موارد مطرح شده اگرچه کاهش تولید داریم اما در بخش تقاضا نیز نزولی شدن تقاضا در نوسان حداقلی قیمت خودرو و ممانعت از گرانی قیمت‌ها عاملی قابل توجه است.

نظرات:

نظر خود را اینجا بنویسید:

   
   
   
 قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت؛

اکسپو ۲۰۲۰ فرصتی برای افزایش صادرات کالا

می متالز - مدرس خیابانی بر ضرورت استفاده بهینه از فرصت اکسپو ۲۰۲۰ برای افزایش صادرات کالا تاکید کرد.
 

«توانیران» آغاز به کار کرد

می متالز - همزمان با عید سعید غدیر خم سامانه توانمندیها و اعلام نیازمندیهای ایران«توانیران» به طور آزمایشی راه اندازی شد.
 معاون طرح و برنامه وزارت صمت:

تسهیلات بانکی بخش صنعت و معدن باید به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند

می متالز - براساس قانون برنامه ششم توسعه به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز باید سهم تسهیلات بانکی بخش صنعت و معدن به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.
 عضو اتاق بازرگانی تاکیدکرد:

بررسی مشکلات و ارایه راهکارهایی برای حمایت از بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط

می متالز - سندیکاها و تشکل ها به نمایندگی از صاحبان صنایع کوچک و متوسط از متولیان امر در حوزه تصمیم گیری های کسب وکار، درخواست انجام اقدامات لازم درخصوص تامین مواد اولیه مکفی، تامین سرمایه در گردش و ارایه تسهیلات با نرخ های عادلانه با نظارتهای لازم در امر تخصیص به تولید کننده واقعی و تسریع در تصمیم گیری های کلان و نهایی درخصوص موضوعات مالیاتی و گمرکی را دارند.
 معاون وزیر صمت:

صنایع آب بر به سواحل جنوبی کشور هدایت می‌شوند

می متالز - با توجه به کمبود آب در مناطق مرکزی، صنایع آب بر جدید به سواحل جنوبی هدایت می شوند.
 پیش نویس تمدید مصوبه ترخیص خودروها به هیات دولت ارجاع شد

8000 خودرو وارداتی چشم انتظار تصمیم دولت

می متالز - پیش نویس تمدید مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک تدوین و برای طرح در هیات دولت به معاون اول رئیس جمهوری ارجاع شده است.
آخرین رویدادها
انتشارات
 معادن و فلزات

ماین اند بیزینس تودی

 قراضه و بازیافت

آهنگان

همکاران ما