تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۴۹۸۳۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رفع مشکلات تولید یک واحد کاشی و سرامیک در قوچان

همکاری مثلث توسعه اقتصادی در راه‌اندازی یک کارخانه

می متالز - فعالیت کارخانه کاشی طوس قوچان در سال ۷۳ آغاز شد.
همکاری مثلث توسعه اقتصادی در راه‌اندازی یک کارخانه

به گزارش می متالز، این واحد تولیدی در سال ۹۵ به دلیل مشکلات حوزه بازار و رکود صنعت ساختمان تعطیل شد اما پس از ۱۸ماه با ایجاد مثلث اقتصادی در قوچان جان دوباره گرفت و شروع به فعالیت کرد.

 

تا ۳۰۰ میلیارد ریال برای نوسازی

فرماندار قوچان گفت: نقش بخش‌های مثلث توسعه اقتصادی و مدیران نهاد‌‌های اجرایی در کارآفرینی و راه‌اندازی دوباره کارخانه کاشی طوس مشهود است.
هادی رجایی‌نیا با اشاره به راه‌اندازی کارخانه کاشی طوس با همکاری بانک عامل عنوان کرد: کاشی طوس از واحدهایی بود که پس از تشکیل مثلث توسعه اقتصادی تفاهمنامه‌ای با بانک عامل برای راه‌‌اندازی دوباره آن در حضور استاندار خراسان رضوی منعقد شد و تمام بخش‌های نظام در سطح شهرستان همچون نهاد قضایی و نماینده مردم در مجلس تلاش‌‌های خود را برای راه‌اندازی دوباره این کارخانه انجام دادند.
وی با اشاره به راه‌اندازی دوباره این واحد تولیدی در حدود یک ماه گذشته با اشتغال حدود ۱۶۵نفر اظهار کرد: این واحد تولیدی هم‌اکنون با ۹۰درصد ظرفیت و تولید ۵هزار و ۵۰۰ مترمربع کاشی در روز به‌ شکل ۳ نوبت مشغول فعالیت است و ظرفیت کامل آن تولید روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع کاشی است.
وی تسهیلات را یکی از نیازهای مبرم این واحد تولیدی دانست و گفت: برآورد این مجتمع برای تعویض برخی خطوط فرسوده، نوسازی و راه‌اندازی خطوط جدید تولید مانند کاشی کف حدود ۳۰۰ میلیارد ریال است.
رجایی‌نیا در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای فرمانداری قوچان توجه به واحدهای صنعتی نیمه‌فعال یا راکد است که رایزنی‌‌ها با مدیران واحدها انجام شده تا اگر انگیزه‌‌ای برای فعالیت دوباره آن وجود دارد، با تمام توان به آنها کمک شود.
فرماندار قوچان با بیان اینکه مجتمع کاشی طوس ظرفیت تولید داخلی، صادراتی و اشتغالزایی مناسب دارد، اظهار کرد: مسائل و دلایل تعطیلی این واحد در گذشته به‌ صورت کارشناسی بررسی و تقسیم‌ کار بین نهاد‌‌های اجرایی و مدیران کارخانه انجام شد.
رجایی‌نیا گفت: یکی از دلایل تعطیلی این کارخانه حقوق معوق کارگران بود که موجب گرفتن اجراییه و توقیف برخی اموال کارخانه شده بود. وی با اشاره به برگزاری چندین نشست با حضور نماینده کارگران تصریح کرد: باوجود مطالبات بسیار کارگران و گرفتن اجراییه برای خارج کردن قسمتی از وسایل، کارگران در این زمینه مساعدت بسیاری با نگاه به راه‌اندازی دوباره آن کردند.
فرماندار قوچان با اشاره به مشکلات دیگر این کارخانه عنوان کرد: بخش دیگری از مشکلات مربوط به حوزه فنی و تامین تسهیلات حمایتی بود که تسهیلات منوط به راه‌اندازی دوباره این واحد اختصاص یافت. رجایی‌نیا گفت: توافقی نیز برای پرداخت حقوق کارگران انجام شد که قسمتی از آن در ابتدای راه‌اندازی کارخانه پرداخت شد، قسمت دیگر قرار بود تا پایان تیر واریز شود که کمی با تاخیر پرداخت شد، مابقی نیز تا پایان شهریور پرداخت خواهد شد.
وی در ادامه افزود: هم‌اکنون پیگیری‌‌ها برای دریافت مهر استاندارد برای تولیدات این واحد در حال انجام است.

 

تزریق سرمایه در گردش

پیش از این نیز مدیر کارخانه کاشی طوس قوچان درباره راه‌اندازی دوباره کاشی طوس عنوان کرده بود که تنها راه نجات کارخانه کاشی طوس شهرستان قوچان از وضعیت موجود، تزریق سرمایه در گردش به‌وسیله تسهیلات بانکی با مساعدت مسئولان شهری و استانی یا تزریق سرمایه از سوی سهامداران یا فروش ملک در صورت موجود بودن است.
سید احمد وحیدی درباره تعطیلی کارخانه کاشی طوس قوچان با بیان اینکه مشکل اساسی این کارخانه نداشتن سرمایه در گردش است وگرنه مشکل خاصی از نظر تولید و مشکلات جانبی در کارخانه کاشی طوس قوچان وجود ندارد، اظهار کرد: بسیاری از کارخانه‌های کاشی و سرامیک معتبر در ایران درحال‌حاضر تعطیل شده‌اند اما نمی‌خواهم شرکت کاشی طوس این شهرستان نیز به این تعداد اضافه شود.
وحیدی با بیان این مطلب که مشکلات کارخانه کاشی قوچان فاقد هرگونه دلایل سیاسی است و فقط انتظار کمک و همکاری از مسئولان شهر و استان را داریم، تاکید کرد: کارخانه کاشی قوچان بدهی‌هایی به دولت و کارگران دارد اما این بدهی در چنین کارخانه‌ای مقدار زیادی نیست و حتی برخی از کارخانه‌ها بدهی‌های بسیار سنگین‌تری نسبت به این کارخانه دارند.
مدیر کارخانه کاشی طوس قوچان با بیان اینکه این کارخانه برای اینکه سرپا باشد نیازمند روزآمد کردن محصولاتش بود، عنوان کرد: این تجهیزات ازسوی نماینده‌ای برای کارخانه خریداری شد و براساس قرارداد، روزانه تا ۵هزارمتر مربع به نماینده به مدت دست‌کم یک سال برای خرید دستگاه چاپ دیجیتال و دستگاه چمفر باید تحویل داده می‌شد.
وحیدی ادامه داد: بر این اساس، کارخانه‌ای که روزانه ۶هزار مترمربع تولید کند و مجبور باشد ۵هزار مترمربع از آن را به عنوان قسط در اختیار خریدار تجهیزات قرار دهد، به‌طور مسلم نمی‌تواند با فروش یک هزار متر حقوق کارگران، بیمه و... را پرداخت کند.
مدیر کارخانه کاشی طوس قوچان ادامه داد: با روزآمد شدن تجهیزات کارخانه، ۸۰درصد تولیدات به خارج از ایران صادر می‌شود.
گفتنی است، شهرستان قوچان در ۱۳۷کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

عناوین برگزیده