تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۵۱۲۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حفظ سطوح نرمال فروش ضمن افزایش نرخ، موضوع مهم گروه سیمان در بورس

می متالز - بررسی بازدهی صنایع مختلف بورسی از ابتدای سال جاری و طی هفته گذشته نگرانی از ورود به مناطق حباب‌خیز در رابطه با برخی از گروه‌های سهامی را تشدید کرده است. به حاشیه‌ رفتن مبانی بنیادی سودآوری، در پی چیره شدن نگرانی‌ها از وقوع رکود در اقتصاد جهانی، سبب شده تا این گروه‌ها همچنان در کانون توجه بورس‌بازان باشند.
حفظ سطوح نرمال فروش ضمن افزایش نرخ، موضوع مهم گروه سیمان در بورس

به گزارش می متالز، دماسنج اصلی بورس تهران در روز گذشته با جهشی دیگر کانال ۲۶۶ هزار واحدی را فتح کرد تا بازدهی آن از ابتدای سال به ۴۹ درصد برسد. محور رشد بازار سهام طی چند هفته اخیر نه مبانی بنیادی بلکه بهانه‌هایی مانند افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها بوده است، به همین دلیل طی این مدت شاهد جهش شاخص بسیاری از صنایع بودیم، به‌طوری که بازدهی نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها از ابتدای سال به حدود ۱۱۹ درصد رسیده است.

در معاملات روز گذشته بازار سهام دماسنج اصلی بورس تهران با رشدی ۳۱۸۶ واحدی (معادل ۲/ ۱ درصد) به بالاتر از ۲۶۶ هزار واحد رسید. در همین حال نماگر هموزن رشد ۴/ ۲ درصدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد همچنان اقبال سهامداران به شرکت‌های کوچک بورسی بیشتر است.

در بسیاری از این گروه‌ها و به‌صورت خاص تمرکز بر برخی نمادهای کوچک با تاکید بر ارزش روز دارایی‌ها فزونی گرفته است. این در حالی است که افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها لزوما و به خودی‌خود تاثیری بر تغییر عملکرد و سودآوری شرکت‌ها ندارد. در نتیجه رشد قیمتی سهام با بهانه‌هایی از این قبیل موجب افزایش نگرانی تحلیلگران از تشکیل حباب قیمتی در برخی از نمادها شده است.

 

سیمانی‌ها در گیرودار کشش قیمتی تقاضا

گروه سیمان‌سازی از دیگر گروه‌هایی است که طی مدت سپری‌شده از سال جاری با رشد فزاینده قیمت‌ها همراه بوده‌ است. به‌طوری که از ابتدای سال شاخص این صنعت ۱۰۱ درصد رشد داشته است. شرکت‌های سیمانی در تیر ماه مجوز افزایش نرخ بیش از ۳۰ درصدی برای فروش سیمان خاکستری دریافت کردند. با این حال مساله مهم در رابطه با این گروه حفظ سطوح نرمال فروش ضمن افزایش نرخ است. این مساله به‌خصوص در رابطه با شرکت‌هایی که بازار فروش آنها کاملا به داخل کشور وابسته است اهمیت پیدا می‌کند. در صورت ثبات هزینه‌ها و همچنین عدم کاهش تولید و فروش، این دسته از شرکت‌ها در سال جاری امکان رشد محسوس سودآوری را خواهند داشت. معامله‌گران در هفته جاری بار دیگر اشتیاق بالایی به خرید سهام سیمانی نشان دادند. به‌طوری که نماگر صنعت سیمان در این هفته رشد ۸ درصدی را تجربه کرد.

عناوین برگزیده