تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۵۵۶۳۶
سرویس خبر : انرژی
رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران:

جهان، خواستار تعادل در بازار نفت

می متالز - اگر زمانی عرضه ذخایر استراتژیک نفت آمریکا بخواهد زمینه کاهش قیمت را فراهم کند، کشورهای عضو اوپک ذخایر بازرگانی خود یعنی نفت روی آب را عرضه نمی‌کنند تا زمانی که بازار به تعادل رسیده و چه‌بسا قیمت افزایش پیدا کند.
جهان، خواستار تعادل در بازار نفت

به گزارش می متالز، رضا پدیدار گفت: نفت یک کالای استراتژیک است و این یعنی وزن این کالا در اقتصاد مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نفت بالاست. اگر قیمت نفت به‌عنوان یک کالای استراتژیک در شرایط غیرمتعارف قرار بگیرد، اقتصاد تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آن را متزلزل خواهد کرد. به همین دلیل بیشتر کشورهای دنیا تمایلی به التهاب بازار نفت ندارند و خواستار شکل‌گیری و ادامه روند طبیعی در این بازار هستند. اما روند طبیعی در بازار نفت یعنی چه و چطور حاصل می‌شود؟

اکنون فصل گرما در نیمکره شمالی رو به پایان است و وارد ماه سپتامبر شده‌ایم. زمانی که فصل سرما در نیمکره شمالی آغاز شود، میزان تقاضای خرید نفت خام و مشتقات آن افزایش پیدا می‌کند. ورود این تقاضای جدید به بازار درحالی‌که میزان عرضه ثابت است، به‌طور طبیعی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و افزایش نسبی قیمت می‌تواند در وهله اول رضایت تولیدکنندگان و در وهله دوم رضایت مصرف‌کنندگان را تأمین کند. رضایتمندی مصرف‌کنندگان زمانی حاصل می‌شود که با توجه روند طبیعی در بازار، اثرگذاری این کالای استراتژیک در سبد مصرف مردم در نقاط مختلف جهان، قطعی و کند باشد تا شتاب‌زده.

اما قیمت نفت، تا پایان سال 2019 میلادی در چه دامنه‌ای قرار می‌گیرد؟ اکنون قیمت نفت بیش از 60 دلار است بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که تا پایان سال جاری میلادی قیمت نفت اوپک در دامنه 60 تا 70 دلار در نوسان قرار بگیرد. از سوی دیگر اگر کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت اوپکی موسوم به اوپک پلاس پایبندی به سقف تولید را ادامه دهند، قیمت نفت در فاز اول در دامنه 60 تا 65 دلار و در فاز دوم در دامنه 65 تا 70 دلار قرار می‌گیرد. با توجه به آغاز فصل سرمایه و ورود تقاضا خرید و ذخیره‌سازی کشورها و ثابت بودن عرضه نفت این دامنه پیش‌بینی‌شده برای عرضه نفت محقق می‌شود.

اما سهم ذخایر نفتی آمریکا که در دو دوره به‌طور التهابی برای کاهش قیمت نفت در فصل سرما مورداستفاده قرار گرفت چیست؟ ایالات‌متحده آمریکا همیشه بالاترین ذخایر استراتژیک را داراست اما کمترین ذخایر بازرگانی را دارد. سایر کشورهای تولیدکننده نفت در جهان ازجمله اعضای اوپک مثل ایران، بیشترین ذخایر بازرگانی و کمترین ذخایر استراتژیک را دارند. اگر آمریکا از ذخایر استراتژیک خود یعنی نفت روی خاک استفاده کند، تنها می‌تواند در کاهش تقاضای خود از بازار نفت اثر بگذارد. بر اساس آخرین آماری که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده ذخایر استراتژیک آمریکا 450 تا 520 میلیون بشکه است. نکته دیگر اینکه آمریکا از کشورهایی مثل کانادا و عربستان هم نفت وارد می‌کند و اگر بخواهد این خرید را که متعهد به انجام آن است کاهش دهد، در عمل تعادل اقتصادی بین خود و شرکای نفتی‌اش را از بین برده است.

از سوی دیگر اگر زمانی عرضه ذخایر استراتژیک نفت آمریکا بخواهد زمینه کاهش قیمت را فراهم کند، کشورهای عضو اوپک ذخایر بازرگانی خود یعنی نفت روی آب را عرضه نمی‌کنند تا زمانی که بازار به تعادل رسیده و چه‌بسا قیمت افزایش پیدا کند.

عناوین برگزیده