تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۵۶۵۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی قوانین جدید بازارپایه

می متالز - در‎حالیکه بازار پایه فرابورس سومین روز معاملاتی خود با قوانین جدید را پشت سر گذاشت، شکل‎گیری صف‎های خرید اندک و صف‎های فروش پر تعداد در نمادهای این بازار، می‎تواند بیانگر ترس سرمایه‎گذاران و عدم اطمینان به آینده‎ سهام بازار پایه باشد.
بررسی قوانین جدید بازارپایه

به گزارش می متالز، با توجه به ماهیت بازار پایه و تحدید دامنه نوسان‎های باز و 10 درصدی به یک تا سه درصد، از جذابیت این بخش از بازار سرمایه برای سرمایه‎گذارانی با دیدگاه کوتاه‎مدت و افرادی که به دنبال کسب سودهای نجومی پا به این بازار گذاشته بودند تا حدودی کاسته شده و فشار فروش در سهام تابلوهای سه‎گانه رنگ‌بندی شده فرابورس مشهود بوده و به نظر می‎رسد پس از تخلیه‎ی هیجان‎های فروش در روز‎های آتی به تعادل نسبی در این بازار رسیده و سرمایه‎گذاران برای انتخاب سهام در این تابلو‎ها دیدگاه‎های بلند‎مدت و تحلیلی را جایگزین هیجان و سفته‌بازی کنند که این خود حمایتی از سهامداران با دید بلندمدت است.

اگرچه طی ماه‌های اخیر برخی از نمادهای بازار پایه، جولان‌گاه سفته‌بازان بوده‌ اما از حق هم نباید گذشت که در همین بازار، سهامی می‌توان یافت که وضعیت بنیادی آن‌ها در حال بهبود بوده و انتظار رشد سودآوری، دلیلی بر استقبال بازار از سهام این چنینی بوده است. رشدهای بی‌دلیل و حباب‌گونه برخی از سهم‌های بازار سبب شده تا سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر همواره در تلاش باشد تا با وضع قوانین و مقررات، از ضرر و زیان احتمالی سهامداران خرد جلوگیری کند.

به نظر می‌رسد دلیل اصلی حبابی شدن سهام، پنهان‌سازی اطلاعات مهم و عدم افشای مناسب صورت‌های مالی باشد. چه بسا بسیاری از سفته‌بازان و دست‌اندرکاران شرکت، از این فضای ملتهب در راستای اهداف غیر اخلاقی و غیرحرفه‌ای استفاده می‌نمایند. بنابراین نهاد ناظر می‌بایست شرایطی را فراهم آورد تا طی آن شرکت‌هایی که ابهام بیشتری دارند و در راستای شفافیت اطلاعات گام ‌برنمی‌دارند، محدودیت بیشتری داشته باشند. شاید همین عامل سبب شود که به مرور اقدام به بهبود شفافیت اطلاعاتی کنند. تقریباً اکثر اهالی بازار و سازمان بورس موافق ایجاد محدودیت بر سهام غیرشفاف هستند اما اختلاف نظر در مورد چگونگی ایجاد محدودیت است.

به نظر می‌رسد قوانین قبلی در ایجاد چنین محدودیتی کارایی مناسبی نداشته و اتفاقاً همین عدم کارایی منجر به ایجاد تغییراتی در قوانین بازار پایه شده است. امید است اعمال محدودیت‌های جدید بتواند شرکت‌ها را به سمت ایجاد شفافیت بیشتر ترغیب کند. در این میان نباید از شرکت‌های موجود در بازار پایه که سودساز هستند غافل بود چرا که با رعایت شفافیت و گزارش‌دهی مناسب از سوی این شرکت‌ها و امکان ارتقاء بازار آن‌ها، سرمایه‌گذاری جذاب و به دور از سفته‌بازی برای سهامداران ایجاد می‌شود.

عناوین برگزیده