تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۴۴۲
کد خبر: ۵۷۶۳۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
کیفیت ساختمان‌ها با ورود به عرصه صنعتی‌سازی کاهش یافت

اجرای بد با مصالح مرغوب

می متالز - صنعت ساختمان امروز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع جهان موردمتوجه است.
اجرای بد با مصالح مرغوب

به گزارش می متالز، البته در صنعت ساختمان‌سازی آنچه باید بیش از پیش موردتوجه قرار گیرد، کیفیت و اجرای مناسب آن است تا بتوان این صنعت را هرچه بیشتر به سمت کیفی‌سازی و ایمنی پیش برد.

 

بی‌توجهی به کیفی‌‌سازی

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: صنعتی شدن و تولید بیش از حد ساختمان‌ها در کشور باعث شد ما به کیفیت ساختمان‌ها توجه نکنیم.
شیرین طغیانی در نخستین نمایشگاه رونق تولید ملی و همچنین نخستین نمایشگاه پوشش‌های ساختمانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از زمانی که معماری و ساختمان‌سازی به صنعت تبدیل شد، در یکی از مهم‌ترین و بدترین اتفاق‌ها شاهد نزول کیفیت ساختمان‌ها بودیم.
وی با بیان اینکه از سپیده‌دم تاریخ تاکنون معماری و شهرسازی یکی از مهم‌ترین معیارهای تمدن‌ساز در سراسر جهان بوده است، افزود: به‌طور مسلم این نقش بی‌بدیل صنعت ساختمان می‌تواند ما را به این موضوع رهنمود کند که توجه به کیفیت صنعت ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: صنعت ساختمان امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع جهان مورد متوجه است و البته شاید در سایر صنعت‌ها تولید اقتصادی و نتیجه آن مورد توجه است، اما به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین شاخص‌های صنعت ساختمان، تمدن‌سازی است. وی با بیان اینکه پوشش ساختمانی و تاثیر آن علاوه بر کیفی‌سازی ساختمان می‌تواند در سیما و منظر شهر موثر باشد، گفت: برپایی نمایشگاه پوشش‌های ساختمانی می‌تواند در این راه قدم موثری بردارد و با ایجاد فضا برای آشنایی با پوشش‌های متنوع ساختمانی و به‌ویژه توجه به پوشش‌های متناسب با فضای فرهنگی، اقلیمی و کالبدی شهرها، کیفیت فضای شهری را افزایش دهد.
طغیانی تصریح کرد: در این نمایشگاه می‌توانیم با انواع تولیدات داخلی در عرصه ساختمان‌سازی و همچنین با صنایع جدیدی که در این مبحث ایجاد شده، آشنا شویم و با رویکردهای جدید و استفاده‌ درست و به‌موقع از آنها بتوانیم فضای شهری و ساختمان‌های باکیفیت را ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه‌ بستری برای رونق صنعت ساختمان با وجود همه مشکلات و رکود است، ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده با کیفیت بیشتر و با شرایط بهتر شاهد برگزاری این نمایشگاه در عرصه صنعت ساختمان باشیم.

 

ارتقای کیفیت ساخت‌وساز

یکی از موضوع‌هایی که سبب می‌شود صنعت ساختمان‌سازی کشور کیفیت خود را از دست بدهد، استفاده و اجرای نامناسب مصالح ساختمانی است. در این‌باره عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل عنوان کرد: مصالحی که در کشور وجود دارد استاندارد هستند و در مقایسه با سایر مناطق جهان، کیفیت آن مشکلی ندارد اما متاسفانه شواهد نشان می‌دهد که مصالح ساختمانی در ساخت‌وساز خوب ساخته نمی‌شود.
 حسین یوسف‌پور با بیان اینکه کیفیت بتن‌های امروزی پایین نیست، اظهار کرد: کیفیت مصالحی که ۵۰ یا ۱۰۰ سال پیش اجرا می‌شد، پایین‌تر از امروز نبوده اما نیازهای ما رشد پیدا کرده است، یعنی انتظاری که از ساختمان‌های‌مان داریم در یک ابعاد یا فضای کمتری ساخته می‌شود.
 وی با اشاره به اینکه دانش هر روز توسعه پیدا می‌کند و امروز ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند شاید سال‌های آینده مشخص شود که در برابر زلزله ایمن هستند یا خیر، تصریح کرد: زلزله علم جدیدی است، بر همین اساس سازه‌های امروزی نسبت به سازه‌های ۳۰ سال پیش ۱۰۰درصد در برابر زلزله ایمن‌تر شده‌اند.
 عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل خاطرنشان کرد: مشکلات اصلی ما تمایل نداشتن به حفظ چیزی است که ساخته شده، به‌طور نمونه می‌گوییم فلان سازه را بکوبیم و سازه جدیدی بسازیم. یوسف‌پور گفت: استاندارد جهانی سازه‌ها بستگی به دید تولیدکنندگان مواد اولیه دارد؛ مواد اولیه‌ای که در پایه ساختمان به‌کار می‌رود یا مورداستفاده کاربران نهایی است.
وی در ادامه افزود: به‌طور نمونه بتن ترکیبی از سیمان، سنگدانه، شن و ماسه و آب و همچنین مواد افزودنی است که بتن را روان می‌کند و همه اینها در سطح کشور از استانداردهای خاصی برخوردارند.
 عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یادآور شد: دانش ترکیب بتن سال‌ها در دانشکده‌های مهندسی عمران تدریس می‌شود اما موفقیت‌آمیز نبوده است، یعنی کنترل کیفیت لازم وجود ندارد و افرادی که سال‌ها در این حیطه فعالیت دارند متاسفانه ملزوماتی را در این امر رعایت نکرده و نهادهایی که در ساخت‌وساز نظارت دارند، ضعیف عمل می‌کنند.
 یوسف‌پور با اشاره به اینکه مرسوم‌ترین سازه‌ها از نظر اقتصادی و استحکام در ساخت ساختمان‌های جدید به صورت سنتی در کشور، سازه‌های فولادی و بتنی است، تصریح کرد: درحال‌حاضر با توجه به شرایط اقتصادی ایران سازه‌های بتنی ارزان‌تر از سازه‌های فولادی است اما در امریکا، سازه‌های بتنی، گران‌ترین سازه‌ها به‌شمار می‌رود و به‌طور معمول در ساخت‌وسازها به علت جنگل‌های انبوه از سازه‌های چوبی به عنوان ارزان‌ترین سازه استفاده می‌کنند.
 وی بیان کرد: خوشبختانه در کشور از فولاد و بتن می‌توان ساختمان‌های بسیار ایمن ساخت، به شرطی که در ساخت‌وساز یعنی در طراحی و اتصال آن مسلط بوده و دقت کافی شود.
 عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: در کشور کیفیت بتن، مسئله مهمی به‌شمار می‌رود. البته در ساختمان اسکلت فولادی، باید در جوشکاری آن دقت کافی شود.
 یوسف‌پور خاطرنشان کرد: راهکار ما در سازمان نظام مهندسی، دوره‌های آموزش برای تولیدکنندگان ساختمان است و در پایان دوره، این سازمان گواهینامه خاصی را در اختیارشان قرار می‌دهد تا در ساخت‌وساز دقت کافی را داشته باشند و با افرادی که اصول ساخت‌وساز را رعایت نکنند، برخورد جدی می‌شود.

عناوین برگزیده