تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۵۸۱۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اثرات مثبت سیاست‌های بانک مرکزی بر صنایع معدنی

حذف دلالان و رانت‌، ثمره کاهش فاصله نرخ نیمایی و آزاد

می متالز - سیاست‌هایی که بانک مرکزی در چند ماه گذشته پیش گرفته، سبب نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به ارز آزاد شده و این موضوع به تثبیت بازار و واقعی شدن قیمت‌ها کمک بسیاری کرده است.
حذف دلالان و رانت‌، ثمره کاهش فاصله نرخ نیمایی و آزاد

به گزارش می متالز، تولیدکنندگان در صنایع معدنی معتقدند، نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به ارز آزاد اثرات مثبتی به همراه داشته است که ازجمله می‌توان به کوتاه شدن دست دلالان از بازار، حذف رانت، واقعی شدن عرضه و تقاضا، واقعی شدن واردات، پیشگیری از قاچاق و بهبود صادرات و بازگشت ارز صادراتی اشاره کرد.

 

تاثیرات مثبت نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به ارز آزاد

یکی از مهم‌ترین اثرات نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به ارز آزاد، حذف قاچاق و دلالان از بازار است. در این‌باره، مدیرعامل نورد فولاد تهران عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین تاثیرات نزدیک شدن ارز نیمایی به ارز آزاد این است که از قاچاق پیشگیری می‌شود.
مصطفی عبداللهی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نرخ‌ یکسان ارز روی تثبیت قیمت‌ها در بازار بسیار تاثیرگذار بوده و سبب حذف رانت در بازار می‌شود و همین موضوع دلالان را از بازار حذف می‌کند و باعث ایجاد ثبات و آرامش در بازار می‌شود.
وی به موضوع صادرات نیز اشاره کرد و گفت: موضوع مهم دیگر در راستای نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به ارز آزاد این است که بازگشت ارز به کشور بسیار بهتر از گذشته خواهد شد و ارز حاصل از صادرات را بسیار بهتر از گذشته به سامانه بازمی‌گرداند و این موضوع نیز زمینه‌ساز صادرات بیشتر در کشور می‌شود.
رئیس هیات‌مدیره تعاونی نوردکاران در ادامه تاکید کرد: نزدیک شدن ارز آزاد و نیمایی به همدیگر برای بازار داخلی و صادرات تاثیرات مثبت بسیاری به همراه دارد.

 

خرید بهتر

همچنین مسعود خاری‌زاده، فعال حوزه غلتک درباره نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به ارز آزاد اظهار کرد: نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به آزاد روی تهیه و نرخ مواد اولیه تاثیرگذار بوده است. البته شرکت ما که در زمینه تولید غلتک فعال است، پس از چند ماه تاثیرات آن را دریافت خواهد کرد.
خاری‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع به دلیل افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته برای تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستیم، اما به دلیل نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به ارز آزاد قیمت‌ها ثبات بیشتری پیدا کرده و از تیر امسال میزان دلالی‌ها در بازار کمتر شده است. از این‌رو توانستیم خرید اعتباری راحت‌تری را انجام دهیم.
وی در ادامه با اشاره به اختلاف نرخ ارز در بازار عنوان کرد: هم‌اکنون اختلاف نرخ ارز نیمایی و آزاد به کمترین میزان رسیده و این موضوع سبب ثبات در بازار و خریدهای اعتباری شده است؛ چراکه تا پیش از آن به دلیل اختلاف بین ارز نیمایی و آزاد بازار به‌دست دلالان افتاده بود. تولیدکنندگان نیز باید برای خرید از بازار یا تهیه مواد اولیه خود از خارج با ارز آزاد هزینه‌ها می‌کردند که این موضوع نرخ تمام‌شده محصول آنها را افزایش می‌داد.

 

واقعی شدن واردات

نزدیک شدن نرخ دلار نیمایی به دلار آزاد سبب واقعی شدن واردات به کشور می‌شود. در این‌باره افشین مقتدر، مدیرعامل آلومینیوم پارس اظهار کرد: سیاست‌های بانک مرکزی در چند وقت گذشته بسیار منطقی بوده و سبب شده نرخ ارز نیمایی به نرخ آزاد نزدیک شود و همین موضوع بازار عرضه و تقاضا را به تعادل نزدیک کرده است.
مقتدر در ادامه خاطرنشان کرد: اگر آمار ثبت‌سفارش‌های ماه‌های اخیر را بررسی کنید، مشاهده خواهید کرد که واردات به‌صورت محسوس کاهش پیدا کرده است، زیرا زمانی که ارز آزاد و نیمایی به هم نزدیک شوند، زمینه رانت از بین می‌رود و تقاضا در بازار واقعی و واردات نیز براساس نیاز و تقاضای بازار انجام می‌شود. به عبارتی واردات دیگر مزیت خاصی نخواهد داشت.

 

بهبود صادرات

یکی از مهم‌ترین آثار نزدیک شدن ارز نیمایی به ارز آزاد، صادرات بیشتر است. در این‌باره کیوان رحیم‌منش، مدیر بازرگانی یک شرکت فولادی گفت: مهم‌ترین عامل توسعه صادرات، سیاست‌های دولت است. در شرایطی که تولیدکنندگان با انواع فشارهای سیاسی و اقتصادی روبه‌رو بوده و از روش‌های گوناگون برای تداوم صادرات‌شان استفاده می‌کنند، هرگونه موانع داخلی باعث محدودیت صادرات می‌شود.
به گزارش چیلان، رحیم‌منش در ادامه تاکید کرد: نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به ارز آزاد عاملی شده تا شاهد بهبود صادرات و بهبود روند بازگشت ارز به کشور باشیم. حتی در هفته‌های اخیر نرخ ارز نیمایی بالاتر از ارز بازار آزاد شده بود.

عناوین برگزیده