تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۵۹۰۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر بین‌المللی سازمان توسعه تجارت خبر داد:

تبدیل شدن اتحادیه اوراسیا به قطب‌های اقتصادی جهان

می متالز - حاجی کریمی گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از لحاظ شاخص‌های اقتصادی و حجم تجارت قابلیت تبدیل شدن به یکی از مهمترین قطب‌های اقتصادی جهان را دارد.
تبدیل شدن اتحادیه اوراسیا به قطب‌های اقتصادی جهان

به گزارش می متالز، الهام حاجی کریمی دبیر میز سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران از قابلیت تبدیل شدن اتحادیه اقتصادی اوراسیا به یکی از مهمترین قطب‌های اقتصادی جهان خبر داد و گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا به صورت رسمی از ابتدای سال ۲۰۱۵ شکل گرفت و در حال حاضر ۵ کشور روسیه، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان عضو این اتحادیه هستند.

او با اشاره به اینکه این اتحادیه از لحاظ شاخص‌های اقتصادی و حجم تجارت قابلیت تبدیل شدن به یکی از مهمترین قطب‌های اقتصادی جهان را دارد، افزود: از زمان شکل گیری بسیاری از کشور‌ها خواهان گسترش همکاری‌های تجاری با آن شده اند.

کریمی بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران نیز از سال ۱۳۹۴ مذاکرات مقدماتی را با مقامات این اتحادیه برای انعقاد یک توافقنامه تجاری آغاز کرد که با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، بعد از گذشت نزدیک به دو سال مذاکره، در نهایت موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری (FTA) بین ج. ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشور‌های عضو در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ امضا شد.

او تشریح کرد: با طی مراحل قانونی در نهایت این توافقنامه از آبان ماه امسال در مراجع قانونی ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اجرایی خواهد شد.

دبیر میز سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: مطابق مفاد این موافقتنامه مجموعاً ۸۶۲ ردیف کالا (۳۶۰ ردیف امتیازات اعطایی ایران) و (۵۰۲ ردیف امتیازات اعطایی اوراسیا) مشمول تخفیف یا تثبیت تعرفه‌ای شده اند و موانع غیر تعرفه‌ای در خصوص آن‌ها حذف یا کاهش خواهد یافت.

او با اعلام این خبر که این موافقت نامه در مدت سه سال آینده به موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل می‌شود، گفت: مذاکرات در این خصوص نیز از سال آینده آغاز خواهد شد.

حاجی کریمی بیان کرد: حجم تجارت این اتحادیه اقتصادی با جهان حدود ۸۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بوده در حالی که حجم تجارت ج. ا ایران با این اتحادیه تنها ۶/۲ میلیارد دلار (سهم ۳ دهم درصدی) بوده که نشان دهنده سهم نازل کشورمان از تبادلات تجاری اوراسیا با جهان است.

او ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن این موافقتنامه و تداوم آن و مشارکت فعال بخش‌های خصوصی جهت حضور در بازار اوراسیا سهم صادرات ایران به کشور‌های عضو این اتحادیه در آینده نزدیک افزایش چشمگیری یابد.

دبیر میز سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تاکید رییس جمهور در خصوص اهمیت توسعه روابط تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تشکیل مرکز تجارت و توسعه صادرات با منطقه اوراسیا در وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: رییس جمهور اعلام کردند که دبیرخانه‌ای در سازمان توسعه تجارت ایران برای انجام امور مربوط به تجارت با اوراسیا در قالب موافقتنامه مذکور و همچنین تجارت دوجانبه با کشور‌های عضو این اتحادیه تشکیل شده است.

حاجی کریمی بیان کرد: از آنجایی که اجرای مناسب این موافقتنامه همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد، جلسات هماهنگی در سازمان توسعه تجارت و با ریاست رییس محترم کل سازمان و حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار می‌شود و مقدمات لازم برای اجرایی کردن این موافقتنامه در موعد مقرر در حال پیگیری و انجام است.

او تشریح کرد: با توجه به اینکه مهمترین هدف از انعقاد موافقتنامه‌های تجاری ایجاد زمینه لازم برای بخش‌های خصوصی جهت توسعه روابط تجاری با کشور‌های طرف توافق است، بنابراین یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران، اطلاع رسانی به تجار و صادرکنندگان و بخش‌های در خصوص این موافقتنامه و زمینه‌های توسعه همکاری با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

عناوین برگزیده