تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۵
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۵۹۷۳۷
سرویس خبر : محیط زیست
مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست:

تعارضات معادن با غارهای حساس و ارزشمند برطرف می‌شود

می متالز - مدیر کل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از تهدیدات مهم برای این زیستگاه‌های ارزشمند، فعالیت‌های معدنی در محدوده غارها است، گفت: در صدد هستیم با تعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به رفع تعارضات موجود و عدم صدور مجوز فعالیت‌های معدنی در حریم غارهای حساس اقدام کنیم.
تعارضات معادن با غارهای حساس و ارزشمند برطرف می‌شود

به گزارش می متالز، رضا اقتدار در آستانه فرارسیدن روز غار پاک افزود: با توجه به اهمیت علمی و ارزش‌های زیستی غارها و اینکه به دلیل شرایط خاص حاکم برآن‌ها، جزو زیستگاه‌های حساس محسوب می‌شوند؛ به عنوان سرمایه‌های ملی، منطقه ای و زیستی، حفاظت همه جانبه از آن‌ها ضروری است. 
وی با بیان اینکه یکی از تهدیدات مهم برای این زیستگاه‌های ارزشمند، فعالیت‌های معدنی در محدوده غارها است، اظهار داشت: در صدد هستیم با تعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به رفع تعارضات موجود و عدم صدور مجوز فعالیت‌های معدنی در حریم غارهای حساس اقدام کنیم.
همچنین راشین گوهرشاهی دبیر کارگروه غارشناسی کشور نیز با اشاره به اهمیت غارها از لحاظ زیستگاهی، زمین شناسی، منابع آب، گردشگری و ورزشی گفت: روز غار پاک بهانه‌ای برای توجه به این موضوع است که غارها به عنوان زیستگاه منحصر به فرد گونه‌هایی چون خفاش، نیازمند حفاظت هستند.
وی تصریح کرد: بهره‌برداری پایدار از غارها مستلزم شناخت و مطالعه ارزش‌های آن‌ها است.
این مقام مسوول گفت: به مناسبت این روز امسال کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان، متخصصان، غارنوردان و علاقه مندان موضوع غار برگزار می شود.
وی ادامه داد: محورهای سخنرانی در این کارگاه شامل اهمیت غارها به عنوان منابع آبی و کارستی کشور و ضرورت حفاظت از غارها به عنوان زیستگاه گونه های خاص و تنوع زیستی غارهای کشور خواهد بود.

عناوین برگزیده