تاریخ: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۶۰۱۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در نخستین استارت آپ ویکند ایمنی مطرح شد؛

مجتمع مس سرچشمه پیشرو در حوزه HSE در کشور

می متالز - مدیرکل دفتر HSE وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مجتمع مس سرچشمه در HSE در کشور پیشرو بوده که به مجموعه HSE مس سرچشمه که به لحاظ پیشگیری، ایمنی و ملاحظاتی که همواره دغدغه کشور است از نمادها و الگوهای واقعی در بخش صنعت و معدن کشور است تبریک می‌گویم.
مجتمع مس سرچشمه پیشرو در حوزه HSE در کشور

به گزارش می متالز، نخستین استارت آپ ویکند ایمنی با محوریت تکنولوژی‌های هوشمند از روز گذشته در مجتمع مس سرچشمه آغاز بکار کرد و تا فردا جمعه ادامه دارد.

رسول یار احمدی مدیرکل دفتر HSE وزارت صمت در مراسم افتتاحیه این رویداد اظهار کرد: بعد از ۶ سال در وزارت صمت و ۱۲ سال در وزارت دفاع و وزارت نفت می‌توانیم عباراتی که تجربه و حس شده را به کار ببریم که کشور ما به لحاظ حفظ سرمایه و چسباندن HSE به فرایند در مرحله‌ای است که مدیران به دنبال ایمنی می‌آیند.

مدیرکل دفتر HSE وزارت صمت تصریح کرد: در عرصه تولید به این موضوع رسیدند که ایمنی باید حرف اول و آخر را بزند در وزارت صمت یک نقشه راه برای ۱۴۰۰ تعریف شده  که فرهنگ HSE در وزارتخانه ارتقا پیدا کند و هیچ کس جز کسانی که دارای خلاقیت و ایده‌های نو و نگاه‌های پیشگیرانه هستند نمی‌توانند در این راستا کمک کنند.

وی ادامه داد: تعهد ریشه در باور و اعتقاد دارد هر کس که به عنوان مدیر سازمان یا بالاترین مقام مسوول در یک کشور صحبت می‌کند می‌توان متوجه شد عمل این فرد کجاست و آیا حرف است یا عمل؛ بخشی از ریشه تعهدی مابه مسائل انسانی و اخلاقی که زایده تفکر، تدبیر و اخلاق و مسائل اعتقادی در کشور است بستگی دارد در یک سازمان و تشکیلات عناصر کلیدی هست که آن سازمان را تعریف می‌کند، انسان محور توسعه، تکنولوژی به عنوان ابزاری که گره‌های مبهم را باز کند و سازمان به عنوان بستری است که ما می‌توانیم در آن امن کار کنیم.

وی بیان کرد: تکنولوژی می‌تواند فن و حرفه حل مشکل را یاد دهد فرهنگ و فرهنگ سازی در HSE مقوله مهمی است می‌توانست در وزات صمت نزدیک به ۲۲ سال در یک مجموعه دستگاهی بزرگ فقط محیط زیست باشد اما به این نتیجه می‌رسند که باید نگاه کاملا پیشگیرانه باشد.

وی اظهار کرد: فرهنگ HSE را باید از درون سازمان ایجاد کنیم در ایمنی باید خودمان الگوی خودمان باشیم البته از مدل‌های موفق خوب است که الگو بگیریم.

مدیرکل دفتر HSE وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در  HSE دستگاه‌های ما واگرایی دارند هنوز آیین‌نامه واحد برای HSE در کشور نداریم و وزارتخانه‌ها در این زمینه هماهنگ نیستند.

یاراحمدی خاطرنشان کرد: تا سال ۱۹۹۰ طراحی انجام می‌شد و بعد می‌گفتیم ایمنی را به آن تزریق کنیم بعد از سه دهه شده «طراحی کنیم برای ایمنی» که اگر کشورهای جهان اول صنعتی و پیشرو به این شعار رسیدند ما هم به عنوان یک کشور توسعه یافته الگوی ایمنی‌مان را باید با این کشورها مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: انرژی و محیط زیست اگر با هم هماهنگ شود قطعا هم‌افزایی به وجود می‌آید ایمنی با انرژی، انرژی با محیط‌زیست و محیط زیست و انسان عناصری هستند که از هم جداشدنی نیستند.

یاراحمدی اضافه کرد: در سال های نه چندان دور حوادث انسانی غیرقابل تحملی داشتیم موجب شد این نگاه به HSE اهمیت بیشتری پیدا کند.

 

بیشترین حوادث ناشی از کار ساختمانی است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت ایمنی و بهداشت کار اظهار داشت: وظیفه اصلی وزارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی صیانت از نیروی کار است که وظیفه‌ای سنگین به شمار می‌رود.

رضا اسماعیلی افزود: حفظ ایمنی کارگران در معادن یا واحدهای تولیدی خیلی سخت و سنگین است با توجه به اینکه ایمنی در کشور ما به ویژه در صنایع هنوز اول راه است و خیلی راه داریم تا به جایگاه اصلی آن برسیم و خوشحالم که با برگزاری این استارت آپ در این مسیر گام برداشتید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان بیش از۵۰ هزار کارگاه فعال دارد و بیش از ۳۲۰ هزار نفر در این کارگاه‌ها کار می‌کنند که بیش از ۳۰ هزار نفرشان در معادن شاغل هستند، افزود: اگر بخواهیم در خصوص ایمنی بحث کنیم از تعویض لاستیک یک چرخ تا مسائل پیچیده‌تر باید پیش برویم که مباحث گسترده و وسیعی است و جای فعالیت دارد.

وی ادامه داد: اولویت ما ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی است چون بیشترین حوادث ناشی از کار منجر به فوت را دارند، باید نگاه ما در کلان کم کردن حوادث در تمام ابعاد باشد و استارت آپ‌ها می‌توانند با خلق ایده در این خصوص کمک باشند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: ۸۸ درصد حوادث در کار ناشی از خطای انسانی است، ۱۰ درصد مربوط به ماشین‌آلات بوده و ۲ درصد حوادث اجتناب‌ناپذیر است؛ ۸۸ درصد عدد خیلی بزرگی است که اگر بتوانیم خطای انسانی را کم کنیم کمک بزرگی در این راستا شده است.

وی با اشاره به کمبود نیروی متخصص در حوزه ایمنی و بهداشت، افزود: واقعا افراد متخصص و تربیت شده در این حوزه کم است و کسانی در حوزه ایمنی و بهداشت کار می‌کنند که بعضا تخصص کافی ندارند.

 

تولید بدون حادثه رویکرد مجتمع مس سرچشمه

در ادامه، مدیر مجتمع مس سرچشمه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع  ایران متشکل از سه مجتمع مس سونگون، مجتمع مس سرچشمه و مجتمع مس شهربابک کار اصلی تولید مس کاتدی کشور را به عهده دارد و مازاد تولید خود را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند اظهار داشت: در شرکت ملی صنایع مس تولید مس کاتدی ۹۹٫۹۹۹ که بهترین مس تولیدی جهان است که از خاک معدنی با عیار ۰٫۶ درصد استخراج می‌شود.

مدیر مجتمع مس سرچشمه بیان داشت: جایگاه شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقه اول است و در دنیا جزء ۲۰ شرکت اول در حوزه تولید مس کاتدی و محصولات جانبی است.

وی تصریح کرد: اگر در حوزه تولید و اثربخشی بخواهیم روند کار را ادامه دهیم اثربخشی عملیاتی که شرط لازم است اما کافی نیست برای ادامه راه به همگام بودن به تکنولوژی روز دنیا محتاجیم و در شرکت به آن توجه شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال گذر از نسل چهارم تکنولوژی هستیم قطعا در ادامه کار محتاج به استفاده از تکنولوژی بهینه و هوشمند در حوزه معدن و استخراج خواهیم بود که این شعار نیست و حرکت آغاز شده و سیستم دیسپاچینگ و مانیتورینگ معدن از سال گذشته راه‌اندازی شده است.

وی عنوان کرد: ۲۴۰۰ سفر خاک در روز در مجتمع مس سرچشمه با کامیون‌های ۱۳۵ تنی از معدن حجم سنگینی از عملیات معدنی به شمار می‌رود که باید با سیستم دیسپاچینگ این حجم را کنترل کنیم.

مدیر مجتمع مس سرچشمه با بیان اینکه رشد و توسعه متوازن در تمام حوزه‌های تولیدی و عملیاتی در دستور کار شرکت داریم، بیان کرد: در حوزه ایمنی باید رشد متوازن و همگام با صنایع را داشته باشیم اگر شرکت مس خود را در حوزه تولید و توسعه با تکنولوژی‌های روز دنیا مقایسه می‌کند باید در HSE هم بروز باشد و ضرورت داشت این همایش و رویداد برگزار شود.

وی در ادامه عنوان کرد: سال ۲۰۱۷ در معدن شیلی که بزرگترین معدن دنیاست دو نفر فوتی در معادن زیرزمینی داشتند که به این معناست که با تلاش مستمر و شعار تولید بدون حادثه توانستند به این نقطه برسند که ما هم تمام تلاش خود را گذاشتیم که این رویکرد در شرکت مس ایجاد شود و برای ما ایمنی مسأله غیرقابل مذاکره است.

مدیر مجتمع مس سرچشمه اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم تولید بدون حادثه را در مجتمع مس سرچشمه و شرکت ملی صنایع مس ایران محقق کنیم و این موضوع با همراهی دانش، خلاقیت، گفتگو میسر خواهد شد.

 

مرگ یک نفر در هر ۱۱ ثانیه در دنیا به خاطر شغل

عضو انجمن ایمنی آمریکا، کانادا و انگلستان و مدیر سازمان ایمنی جهانی  WSO در اتریش نیز گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی هر ۱۱ ثانیه در جهان یک نفر به خاطر شغل جان خود را از دست می دهد.

مجید علیزاده که در آیین افتتاحیه نخستین استارت آپ ویکند ایمنی مجتمع مس سرچشمه سخن می گفت، با اشاره به اینکه آهنگ مرگ در شغل زیاد است و باید این را کُند کنیم افزود: ما در سیستم ایمنی نیاز داریم با هم باشیم اگر این اتفاق بیفتد از داستان ایمنی هم لذت خواهیم برد؛ اعداد تکان دهنده ای از جان دادن افراد در حوادث می بینیم؛ ۲۵ درصد اقتصاد جهان در دست آمریکا است از این ۲۵ درصد چیزی حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد سالانه این کشور است است و ۱ و ۸ دهم درصد این درآمد صرف حوادث و بیماری های شغلی می شود.

علیزاده بیان کرد: ۳.۹۹ درصد اقتصاد جهان در اثر حوادث و بیماری های شغلی از دست می رود چرا سرمایه گذاری نکنیم؟ تا جان افراد در اثر شغل از بین نرود؛ با اقدام کوچک می توان سایه این افراد از بین نرود کسانی که ایده دارند و ارزش این استارت آپ ایمنی این است که انسانی از بین نرود امروز با چه فونداسیون و چه اساسی سبب شویم که انسان ها در پایان شیفت کاری شان سالم به خانه برگردند؟

وی ادامه داد: یکی از اولین و مهمترین موضوعاتی که سبب می شود سطح ایمنی در هر جایی از کره خاکی افزایش پیدا کند تکنولوژی است و طبیعتا تکنولوژی به تنهایی کفایت نمی کند؛ باید به موازات استانداردها حرکت کنیم، اگر قرار است در زمینه ایمنی ارتقا سطح فرهنگ را داشته باشیم باید بر قلب و ذهن انسانها انرژی صرف کنیم، اولین پیشرفت به مباحث اچ. اس. ای پرداختن به تکنولوژی های نوین است.

علیزاده با اشاره به اینکه معدن هوشمند، ایمنی هوشمند هم می خواهد و نیاز دارد بیان کرد: هدف ما این است که خریدار تکنولوژی نباشیم و هدف این استارت آپ ایمنی این است که از دانش جامعه خود استفاده حداکثری داشته باشیم؛ یک کمپانی مثل جنرال الکتریک خیلی موفق است، تکنولوژی ای را خلق کرده است که می تواند درجه خشم و عصبانیت را به ما گزارش دهد.

وی در تعریف استراتژی گفت: برای اینکه به هدفمان برسیم ایمنی هوشمند لازم داریم، و هدف ما در بخش اشتغال این است که کلیه مردان و زنان شاغل در پایان ساعت کاری به سلامت به منزل برگردند لذا تصمیم در این هدف باید با ابزاری مانند تکنولوژی به این هدف برسیم.

وی گفت: هر چیزی می تواند به یک تکنولوژی هوشمند متصل باشد، هدف ما این است که خریدار تکنولوژی نباشیم و اثر گذاری این استارت آپ این باشد که از دانش جامعه خود استفاده حداکثری داشته باشیم، در آمریکا هر شخصی که در شغل می میرد ۸.۷ دهم میلیون دلار خسارت وارد می شود لذا تکنولوژی های مختلف به ما کمک میکند تا سطح ایمنی سازمان را افزایش دهیم و از مرگ های شاغلین جلوگیری می شود.

 

ثبت نام ۳۷۵ نفر در نخستین استارت آپ ویکند ایمنی مجتمع مس سرچشمه

مدیر امور ایمنی و بهداشت مجتمع مس سرچشمه نیز با اشاره به برگزاری نخستین همایش استارت آپ ویکند در شهر سرچشمه به مدت سه روز، گفت: به دنبال این هستیم که با استفاده از تکنولوژی نوین بتوانیم در پیشگیری و کنترل حوادث پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم.

مهندس مصطفی زیدآبادی نژاد افزود: در کشور ایران ۳۷۵ هزار نفر فوتی در سال داریم که تقریبا نیمی از آن مرگ زودرس یعنی قبل از ۷۰ سالگی است سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌ها و حوادث سهم قابل توجهی دارند و ۱۰ درصد فوتی‌های زودرس ناشی از حوادث است.

مدیر امور ایمنی و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه تصریح کرد: باید به سمت روش‌هایی برویم که بتوانیم دریچه‌ای نو باز کنیم تا حوادث ناشی از کار را کم کنیم اگر بتوانیم یک نفر فوتی کم کنیم خیلی اهمیت دارد و برگزاری این استارت آپ در این راستا است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران حوادث ناشی از کار ۲۰ میلیارد دلار خسارت مالی دارد که هم بحث انسانی و اخلاقی هم اقتصادی این مقوله مهم است.

دبیر اجرایی نخستین استارت آپ ویکند ایمنی مجتمع مس سرچشمه با اشاره به مراحل برگزاری این همایش از برگزاری ۱۰ جلسه هماهنگی بدین منظور و سه جلسه هم‌اندیشی با پارک‌های علم و فناوری کرمان و یزد و همچنین چهار پیش رویداد خبر داد و افزود: ۳۷۵ نفر در این رویداد ثبت نام کردند که ۳۲۲ نفر به عنوان ایده‌پرداز، ۲۰ نفر برنامه‌نویس، هفت نفر گرافیست و ۲۶نفر در حوزه کسب و کار فعالیت دارند.

زیادآبادی عنوان کرد: ۱۲۷ ایده به عنوان ایده برگزیده انتخاب شدند و محورهای همایش استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و هوشمندسازی است، در دنیای نوین شاید بشود با نصب یک سری تجهیزات در لحظه به فاکتورهای بالاتری رسید.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد حقوق و عوارض دولتی معادن در کشور از معادن استان کرمان پرداخت می‌شود، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که تعداد معادن فعال استان کرمان خیلی زیاد است و توجه به ایمنی معادن و استفاده از تکنولوژی‌های نوین امری مهم است که این استارت آپ نقطه آغازی برای این مهم است که امیدواریم کمک کننده باشد.

وی همچنین از برگزاری همایش ملی ایمنی معادن در مجتمع مس سرچشمه در روزهای ۱۴ و ۱۵ آذر ماه خبر داد.

عناوین برگزیده