تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۶۱۶۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

مثلث حمایت از مصرف‌کننده نهایی

می متالز - خرداد سال گذشته برخی از تامین‌کنندگان ورق وارداتی ایران ازجمله تولیدکنندگان قزاق و روس اعلام کردند که به‌دلیل اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران و ترس از تحریم‌های ثانویه امریکا، صادرات محصولات به ایران را قطع خواهند کرد.
مثلث حمایت از مصرف‌کننده نهایی

به گزارش می متالز، البته افزایش قابل‌ملاحظه نرخ دلار و کاهش نامعقول ارزش پول ملی در کنار التهابات حاصل از جو روانی فشار تحریم‌ها هم مزید بر علت شد تا واردات این کالا به کشور قطع شود.
حالا پس از گذشت یک سال، به‌نظر می‌رسد که گزینه‌های بنیادین اثرگذار بر این بازار تغییر کرده باشد.
اثر روانی تحریم‌های امریکا در حوزه فولاد به اندازه‌ای کاهش یافته که حالا شاهد عملیاتی شدن تفاهمنامه‌ای در زمینه همکاری تجاری ایران و اوراسیا در تبادلات تجاری هستیم.
 نخستین خبر این تصمیم فروردین امسال ازسوی یک رسانه قزاقستانی به گوش رسید؛ در این گزارش آمده بود که بنابر تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اوراسیا، تعرفه وارداتی برخی از محصولات فولادی مانند ورق کلاف فولادی در اقدامی متقابل و در راستای کاهش تعرفه‌های وارداتی، ازسوی ایران کاهش پیدا خواهد کرد.
با توجه به کاهش متوالی قیمت‌های جهانی فولاد، ازجمله نرخ صادراتی ورق کلاف گرم سی‌آی‌اس تا مرز ۴۰۵دلارتن و ازسوی دیگر کاهش نرخ حواله ارز ازجمله دلار تا مرز ۱۰۸۰۰تومان، به‌ رقم حدود ۴۴۰۰تومان‌کیلو برای ورق گرم این تامین‌کنندگان خواهیم رسید.
حال با زمزمه عملیاتی شدن همکاری ایران با تعرفه گمرکی ترجیحی اوراسیا، چنانچه تغییر قابل‌توجهی در هر یک از ۳ گزینه اثرگذار بنیادین بر این بازار شامل کاهش تعرفه وارداتی محصولات فولادی به ایران، ادامه روند نزولی قیمت‌های جهانی و اینکه اراده‌ای برای کاهش بیشتر نرخ ارز ازسوی بانک مرکزی فراهم شود، می‌توان انتظار داشت که روند کاهشی نرخ ورق در بازار داخلی ادامه پیدا کند.
 پیش‌تر متاثر از انحصار یا محدودیت در تولید داخلی این کالا و تامین محصولات نهایی تخت و کمبود مواد اولیه برای صنایع میانی و همچین افزایش نامتعارف نرخ ارز و کاهش قابل‌توجه ارزش پول ملی و بسته شدن یا غیرعملیاتی شدن درهای وارداتی، نرخ ورق به‌صورت نامتعارفی در بازار داخلی تا سقف اختلاف کیلویی ۲۰۰۰تومان بالاتر از محصولات نهایی مقاطع طویل فولادی تولید داخل در بازار داخل فاصله پیدا کرده بود که به‌نظر می‌رسد مدتی است پس از ساماندهی بازار ارز ازسوی بانک مرکزی و عقب‌نشینی نرخ ارز و تا حدودی بازگشت دوباره قسمتی از ارزش پول ملی کشور، این فاصله قیمتی به‌تدریج به نصف کاهش یافته و همچنان که دیده می‌شود، این روند ادامه دارد.
 بنابراین به‌نظر می‌رسد، مدتی است اوضاع و احوال بازار ورق به نفع مصرف‌کننده نهایی تغییر کرده و در حال تعدیل و موازنه است و چنانچه رخداد غیرمنتظره‌ای به‌وقوع نپیوندد، باتوجه به مثلث گزینه‌های اثرگذار موجود، انتظار ادامه تعدیل یا دست‌کم تثبیت نرخ‌های پایین‌تر بازار ورق، دور از واقعیت نخواهد بود.

محمد اصفهانی / تحلیلگر بازار فولاد

عناوین برگزیده