تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۴۴
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۶۳۰۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نیمه دوم ورق برمی‌گردد؛

احساس نیاز "شرانل" به نرخ‌های تازه

می متالز - تحقق نه چندان مورد انتظار درآمد‌ها در نیمه اول سال جاری، چندان مسأله حادی برای "شرانل" نیست و بار اصلی فروش این شرکت در ۶ ماهه دوم سال بر زمین گذاشته می‌شود.
احساس نیاز "شرانل" به نرخ‌های تازه

به گزارش می متالز، شهریور ماه شرکت "نفت ایرانول" با تحقق ۲۶۲ میلیارد تومان درآمد، جمع کل درآمد‌های محقق شده تا ۶ ماهه نخست سال ۹۸ را به رقم ۱۴۰۱ میلیارد تومان رساند. این رقم نسبت به عملکرد نیمه نخست سال گذشته رشد ۷۳ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.

این شرکت تا پیش از این برآورد کرده بود در پایان عملکرد ۱۲ ماهه سال جاری به درآمدی بیش از ۳۹۱۶ میلیارد تومانی دست یابد که بر اساس این گزارش، در نیمه نخست سال، ۳۶ درصد این رقم را پوشش داده است.

در سال گذشته که ۲۰۹۲ میلیارد تومان درآمد عاید "شرانل" شد، در ۶ ماهه نخست سال، ۳۹ درصد آن را شناسایی کرده بود. بنابراین، تحقق نه چندان مورد انتظار درآمد‌ها در نیمه اول سال جاری، چندان مسأله حادی نیست و بار اصلی فروش این شرکت در ۶ ماهه دوم سال بر زمین گذاشته می‌شود.

به این ترتیب، با توجه به رشد درآمد فروش محصولات در ماه‌های سال جاری نسبت به سال گذشته، انتظار می‌رود درآمد پیش بینی شده ۳۹۱۶ میلیارد تومانی در پایان سال ۹۸ به واقعیت بدل شود.

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان حاکی از آن است که حاشیه سود ناخالص در دوره‌های اخیر روند نزولی داشته است. حاشیه سود ناخالص ۳۰ درصدی سال ۹۶ در ۳ ماهه اول سال ۹۸ به ۲۰ درصد رسیده است اما؛ نکته جالب توجه این است که این رقم همچنان نسبت به حاشیه سود گروه "فرآورده‌های نفتی" ۷ درصد بیشتر است. هر چند که با حاشیه سود ناخالص ۲۰ درصد، رتبه دهم را بین چهارده شرکت حاضر در این صنعت، دارد.

یکی از دلایل کاهش حاشیه سود "شرانل" را باید در این مسأله دانست که نرخ فروش به میزان نرخ تولید افزایش نیافته است. نرخ تولید انواع روانکار (به عنوان اصلی‌ترین محصول تولیدی شرکت) در بهار ۹۸ حدود ۴.۸ میلیون تومان بود اما؛ در مقابل، این محصول با نرخ ۴.۶ میلیون تومانی به فروش رسید. بنابراین، نیاز به افزایش نرخ‌های فروش در این شرکت احساس می‌شود.

"شرانل" در سال‌های اخیر، در بازار سرمایه عملکرد نسبتا مطلوبی داشته و توانسته بازدهی مناسبی را عاید سهامداران خود کند. در مدت سپری شده از سال جاری بازدهی ۶۱ درصدی را به ثبت رسانده که نسبت به رشد ۶۹ درصدی شاخص کل، فاصله چندانی ندارد و گام به گام با شاخص حرکت کرده است.

تنها در سال ۹۴ سهامداران خود را متحمل زیان کرد و در باقی دوره ها، بر ارزش سرمایه این افراد افزود و حتی در سال‌های ۹۳ و ۹۵ که شاخص کل بورس تهران با افت همراه بود، این سهم، هر چند اندک اما؛ خود را در ناحیه مثبت نگه داشت.

عناوین برگزیده