تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۵
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۶۵۹۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آذری جهرمی:

وزارت ارتباطات برای رسیدگی به حساب شرکت های خدمات ارزش افزوده نیاز به تفویض اختیار دارد

می متالز - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارسال یادداشتی به روسای سه قوه درباره تفویض اختیار به وزارت تحت امرش برای ممیزی و رسیدگی به حساب شرکت‌های خدمات ارزش افزوده خبر داد.
وزارت ارتباطات برای رسیدگی به حساب شرکت های خدمات ارزش افزوده نیاز به تفویض اختیار دارد

به گزارش می متالز، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جمع خبرنگاران درباره فعالیت شرکت‌های خدمات ارزش افزوده، گفت: از روز گذشته که شفاف سازی پرداخت‌ها و مبالغ اخذ شده برای خدمات ارزش افزوده آغاز شده حدود 3 میلیون و 200 نفر از مردم - پیش از حضور بنده در مجلس - درباره مبلغ پرداختی به شرکت های خدمات ارزش افزوده استعلام گرفتند.

 

4 هزار شکایت از فعالیت شرکت‌های خدمات ارزش افزوده

وی افزود: براساس آمار به دست آمده حدود 4 هزار شکایت از نقاط مختلف کشور درباره فعالیت شرکت‌های خدمات ارزش افزوده به دست آمده و مردم از مبالغ پرداختی به این شرکت‌ها اظهار بی اطلاعی می کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه احتمال بروز تخلفات گسترده در شرکت های خدمات ارزش افزوده را پیش بینی می‌شد، اظهار کرد: جلسه امروز کمیسیون صنایع و معادن نیز به دلیل اهمیت و جامعه هدف گسترده خدمات ارزش افزوده به بررسی این موضوع اختصاص پیدا کرد.

آذری جهرمی ادامه داد: سوال آقای موسوی درباره اقدامات انجام گرفته برای روشن شدن فعالیت خدمات ارزش افزوده بود که توضیحات لازم در این خصوص ارائه شد.

 

درآمد 2 هزار و 600 میلیارد تومان شرکت های خدمات ارزش افزوده در طول 3 سال گذشته

عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه گزارشی از اقدامات انجام گرفته، مقررات وضع شده، ارجاعات به دستگاه قضائی و ضابط قضائی و راه اندازی سامانه هایی برای اطلاع رسانی به مردم و جلوگیری از کلاهبرداری‌ها به نمایندگان ارائه شد، گفت: شرکت های خدمات ارزش افزوده در طول 3 سال گذشته حدود 2 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد کسب کردند البته باید به این نکته نیز توجه شود که تمامی این درآمد تخلف نبوده و برای به دست آوردن بخشی از آن تخلف صورت گرفته است.

 

وزارت ارتباطات مجوز فعالیت شرکت های خدمات ارزش افزوده را صادر نمی‌کند

وی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز فعالیت شرکت های خدمات ارزش افزوده را صادر نمی کند بنابراین نقش نظارتی و قابلیت رسیدگی به موضوع را ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از آنجائیکه وزارت ارتباطات نقش نظارتی در فعالیت شرکت های خدمات ارزش افزوده ندارد، برای برخورد با تخلفات صورت گرفته در این شرکت ها یادداشت ارسال کردیم که یکی از آن ها به رئیس جمهور و رؤسای دو قوه دیگر بود.

آذری جهرمی در تشریح مفاد نامه فرستاده شده به سران قوا درباره فعالیت شرکت های خدمات ارزش افزوده توضیح داد: از سران سه قوه درخواست کردم تا در جلسه سران قوا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختیار داده شود تا این وزارتخانه برای ممیزی و رسیدگی به حساب های این شرکت ها ورود کند که تاکنون این مجوز ارائه نشده است.

عضو کابینه دوازدهم ادامه داد: براساس قانون، پس از دریافت شکایت از مردم این شکایت ها دسته بندی و به قوه قضائیه ارسال می شود، دستگاه قضائی نیز صلاحیت ورود به موضوع را دارد.

وی گفت: رقمی که دستگاه قضائی درباره تخلف صورت گرفته توسط شرکت های خدمات ارزش افزوده به دست می‌آورد، باید به مردم بازگردانده شود.

 

تصویب مصوبه‌ای در وزارت ارتباطات برای تجدیدنظر در فعالیت شرکت‌های خدمات ارزش افزوده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ادامه فعالیت شرکت های خدمات ارزش افزوده بیان کرد: مصوبه ای در حال تدوین است که ظرف یک تا دو هفته آینده آماده می شود که براساس آن در فعالیت شرکت های خدمات ارزش افزوده تجدیدنظر صورت می گیرد.

آذری جهرمی ادامه داد: اگرچه مصوبه مذکور آماده و بخشی از آن ابلاغ شد اما به دلیل مخالفت شرکت های خدمات ارزش افزوده، قوه قضائیه و دادستانی کل کشور ملاحظاتی در مورد اجرای آن اعمال کرد.

عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه قوه قضائیه اقدامات مناسبی در راستای مبارزه با فساد انجام داده، اضافه کرد: وزارت ارتباطات و قوه قضائیه باید برای برخورد با متخلفان حوزه خدمات ارزش افزوده با یکدیگر هماهنگ باشند، ریاست قوه قضائیه و دادستان کل کشور گزارش مربوط به این موضوع را دریافت و رسیدگی می کند.

وی درباره روند بازگشت ضرر و زیان مردم از فعالیت شرکت‌های خدمات ارزش افزوده، ادامه داد: شکایت های مردم به سامانه 807 دسته بندی شده و به دستگاه قضائی با نام شرکت های ارزش افزوده که شکایت از آن ها صورت گرفته، ارسال می شود و پس از تصمیمات قضائی اقدامات برای بازگشت پول مردم انجام می گیرد.

 

60 تا 70 درصد درآمد به دست آمده از خدمات ارزش افزوده میان شرکت‌های اگریگیتور و توزیع کننده، توزیع می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نام شرکت‌های خدمات ارزش افزوده که بیشترین تخلف را انجام داده‌اند، گفت: زنجیره خدمات ارزش افزوده 4 حلقه دارد؛ که اپراتورها در لایه زیرساختی قرار دارند، حلقه بعدی اگریگیتور، سپس توزیع‌کننده و در نهایت تولیدکننده محتوا قرار دارد که تولیدکننده نهایی از این خدمات، حداکثر 20 درصد درآمد دارد اما 60 تا 70 درصد درآمد به دست آمده از خدمات ارزش افزوده میان شرکت های اگریگیتور و توزیع کننده، توزیع می شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه مجوز فعالیت شرکت‌های خدمات ارزش افزوده توسط وزارت ارتباطات صادر نمی شود، گفت: براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی کارگروهی تحت نظر وزارت ارشاد تشکیل شد که مسئولیت صدور مجوز برای فعالیت شرکت‌های خدمات ارزش افزوده را برعهده دارد، همچنین این کارگروه مسئول نظارت بر محتوای تولیدشده توسط این شرکت‌ها است.

عضو کابینه دوازدهم در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مبنی بر اینکه آیا امکان نظارت پذیرشدن فعالیت شرکت‌های خدمات ارزش افزوده وجود دارد، توضیح داد: این شرکت‌ها در ابتدای امر برای تولید محتوای فاخر در فضای مجازی ایجاد شدند اما در حال حاضر برای محتوایی مانند اینکه اگر مایل به فهمیدن موقعیت مکانی همسر خود هستید عدد یک را بفرستید یا طالع بینی و غیره استفاده می شود.

 

ادعای شرکت‌های خدمات بر ارزش افزوده؛ سازمان تبلیغات اسلامی مسوول نظارت بر محتوای تولیدی

وی ادامه داد: شرکت‌های خدمات ارزش افزوده ادعا می کنند با سازمان تبلیغات اسلامی برای نظارت بر محتوای تولیدی خود قراردارد دارند حال باید دید چه نظارتی بر آن ها صورت می گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در صورتی که سیکل ها به درستی پیاده سازی شود شرکت های خدمات ارزش افزوده قابلیت نظارت را دارند.

به زعم آذری جهرمی براساس مصوبه جدید وزارت ارتباطات، عضویت در سامانه های خدمات ارزش افزوده با الزام آن ها به تائید دو مرحله‌ای دشوارتر می شد اما شرکت ها این مسیر را نیز به وسیله اپلیکیشن دور زده و به فعالیت خود ادامه دادند، اما با شکایت این شرکت‌ها و به درخواست قوه قضاییه مقرر شد این اقدامات با هماهنگی صورت گیرد.

 

کنترل بر فعالیت شرکت‌های خدمات ارزش افزوده با اجرای سیستم OTP بیشتر می‌شود

عضو کابینه دوازدهم گفت: می توان با اجرای سیستم OTP (رمز یکبارمصرف) کنترل بر فعالیت شرکت‌های خدمات ارزش افزوده را بیشتر کرد.

عناوین برگزیده