تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۱۹۲۲
کد خبر: ۶۶۷۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیستم خودکار دانه بندی و کنترل ابعاد گندله طراحی و ساخته شد/ تولید استاندارد دیسک های گندله سازی مجتمع فولاد مبارکه ۱۵ درصد افزایش یافت

می متالز - سیستم خودکار دانه بندی و کنترل ابعاد گندله برای اولین بار در کشور توسط محققان و دانش آموختگان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و ساخته شد، با نصب این سیستم تولید استاندارد دیسک های مجتمع فولاد مبارکه ۱۵ درصد افزایش یافت.
سیستم خودکار دانه بندی و کنترل ابعاد گندله طراحی و ساخته شد/ تولید استاندارد دیسک های گندله سازی مجتمع فولاد مبارکه ۱۵ درصد افزایش یافت

به گزارش می متالز، سیستم خودکار دانه بندی و کنترل ابعاد گندله برای اولین بار در کشور توسط محققان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان و دانش آموختگان این دانشکده در شرکت دانش بنیان دیده رایان صنعتی اصفهان (درصا) طراحی و ساخته شد، با نصب این سیستم تولید استاندارد دیسک های مجتمع فولاد مبارکه 15 درصد افزایش یافت.

رسول امیرفتاحی عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان این که دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان در راستای رویکرد ارتباط دانشگاه و صنعت تحقیقات ارزشمندی انجام داده است، اظهار داشت: شروع این فعالیت ها به 14 سال قبل برمی گردد.

وی با تصریح این که خروجی تحقیقات انجام گرفته در این دانشکده محصولات دانش بنیانی با قابلیت رفع مشکلات بخش صنعت است، افزود: تیم تحقیقاتی دانشکده برق و کامپیوتر با مجموعه ای از دستاوردهای دانش بنیان از سال 1397 تحت عنوان شرکت دیده رایان صنعتی اصفهان (درصا) در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مستقر شده است.

دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان سپس به یکی از دستاوردهای دانش بنیان در رابطه با صنعت فولادسازی اشاره کرده و گفت: گندله ها خوراک اصلی کوره های فولادسازی (کورهای قوس الکتریکی) هستند و بخش عمده مواد شارژ شده در کوره های قوس را تامین می کنند.

امیرفتاحی در ادامه به نحوه تولید گندله ها در صنایع فولاد اشاره کرد و اظهار داشت: مخلوطی از کنسانتره پودرآهن، بنتونیت، سود سوزآور و آب با درصد رطوبت هشت و نیم تا نه و نیم درصد آماده و سپس در دیسک های گندله سازی شارژ شده و با چرخش دیسک تبدیل به اجسام کروی شکلی به نام گندله خام می شود که پس از پخته شدن و انجام عملیات احیاء مستقیم، برای استفاده در کوره های قوس الکتریکی آماده می شود.

مسوول آزمایشگاه تحقیقاتی پردازش سیگنال دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، خاطرنشان کرد: قطر متوسط یا همان قطر استاندارد گندله ها باید بین 9 تا 16 میلیمیر باشد، اما در این دیسک ها گندله هایی با ابعاد کمتر از 5 میلیمتر تا بیش از 18 میلیمتر نیز تولید می شود.

دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، تصریح کرد: گندله های با قطر کمتر از 9 میلیمتر و  بیشتر از 16 میلیمتر در فرآیند فولاد سازی قابل استفاده نبوده و برگشت داده می شوند.

امیرفتاحی با اذعان به این که با صرف انرژی بسیار زیاد و حجم قابل توجه مواد اولیه میزان قابل توجهی ضایعات تولید از چرخه فولاد سازی خارج می شود تصریح کرد: برای مثال مجتمع فولاد مبارکه در طی یکسال بیش از 7 میلیون تن گندله تولید می کند که حدود 25 تا 30 درصد آن بعنوان ضایعات برگشت داده می شود که این عدد خیلی بزرگی است.

مسوول آزمایشگاه تحقیقاتی پردازش سیگنال دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار داشت: سیستم خودکار دانه بندی و کنترل ابعاد گندله ها در صنایع فولاد یکی از دستاوردهایی است که توسط محققان و دانش آموختگان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و ساخته شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، یادآور شد: این سیستم ابتدا روی یک دیسک گندله سازی در سال 1394 نصب و  بصورت آزمایشی شروع به کار کرده است.

وی با بیان این که در ابتدا این سیستم صرفا دارای قابلیت نمایش ابعاد گندله ها بود، اظهار داشت: بعد از آزمایش موفق و اعلام رضایت مندی مجتمع فولاد مبارکه این سیستم برای تمام 8 دیسک گندله سازی فولاد مبارکه نصب و راه اندازی شد.

دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان این که در ادامه، سیستم کنترل ابعاد گندله ها را نیز به آن اضافه کردیم که قادراست ابعاد گندله های تولیدی را برای قرار گرفتن حداکثری تولید دیسک ها در محدوده استاندارد 9 تا 16 میلی متر کنترل نماید و در حال حاضر این مجموعه به صورت یک سیستم کامل سخت افزاری و نرم افزاری ارائه شده است، خبر داد: سیستم خودکار دانه بندی و کنترل ابعاد گندله ها از حدود یکسال قبل در مجتمع فولاد مبارکه نصب و راه اندازی شده و بدون هیچ عیب و ایرادی مشغول کار است.

مسوول آزمایشگاه تحقیقاتی پردازش سیگنال دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان این که در طراحی و ساخت این سیستم واحد گندله سازی بزرگترین مجتمع فولادسازی کشور (مجتمع فولاد مبارکه) مبنا و اساس کار ما بوده است، افزود: محصول نهایی قابلیت کاربرد در تمامی صنایع فولادی و معدنی کشور را دارد.

دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان این که سیستم در مرحله اول قطر گندله های تولیدی را به صورت آنلاین و در قالب نمودار ستونی به اپراتور نشان می دهد، گفت: در واقع اپراتور با کمک این نمودار که در حین تولید گندله در دیسک ها دائما در حال تغییر است بصورت آنلاین وضعیت تولید هر دیسک را به طور جداگانه مشاهده کرده و از میزان ریزدانه، درشت دانه و تولید متوسط و استاندارد گندله ها با خبر می شود.

دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، ادامه داد: در نهایت این سیستم با کنترل سرعت چرخش دیسک های گندله سازی می تواند قطر گندله های تولید شده را به محدوده استاندارد 9 تا 16 میلی متر بازگرداند.

 وی تاکید کرد: بنابراین این سیستم هم قطر گندله های تولیدی و وضعیت دیسک را به اپراتور را نشان می دهد و هم به طور خودکار و اتوماتیک سرعت دیسک را کنترل می کند تا حداکثر تولید در رنج استاندار قرار گیرد.

تولید استاندارد دیسک های مجتمع فولاد مبارکه 15 درصد افزایش یافت

مسوول آزمایشگاه تحقیقاتی پردازش سیگنال دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، خبر داد: ما به کمک این سیستم موفق شدیم حدودا  15 درصد میزان تولید در رنج استاندارد (9 تا 16 میلیمتر) دیسک های مجتمع فولاد مبارکه را افزایش دهیم که از نظر جلوگیری در هدر رفت انرژی و مواد اولیه و افزایش تولید اهمیت فوق العاده ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: طراحی و ساخت این سیستم از صفر تا 100 در آزمایشگاه تحقیقاتی پردازش سیگنال و شرکت دانش بنیان درصا متشکل از دانش آموختگان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام شده است.

سیستم خودکار دانه بندی و کنترل ابعاد گندله ها با کیفیت بالاتر نسبت به نمونه خارجی 80 تا 85 درصد ارزانتر است

دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: در حالی که این سیستم از کیفیت بسیار بالاتری در مقایسه با نمونه خارجی آن برخوردار است، قیمت تمام شده آن نسبت به نمونه مشابه خارجی 80 تا 85 درصد ارزانتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، با تاکید بر این که این سیستم اصلا مشابه داخلی ندارد و در هیچ مجتمع فولادی در کل کشور نمونه ایرانی این سیستم نصب نشده است، گفت: بعد از راه اندازی موفق و ثبت این سیستم بعنوان یک مجصول دانش بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سفارشهای زیادی از مجتمع های گندله سازی کشور دریافت کرده ایم که متقاضی استفاده از این سیستم هستند.

سیستم خودکار دانه بندی و کنترل ابعاد گندوله ها در صنایع مختلف کاربرد دارد

امیرفتاحی با تاکید مجدد بر این که سیستم دانه بندی و کنترل  ابعاد گندله به طور کامل در داخل کشور طراحی و ساخته شده است و محققان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت دانش بنیان درصا مبتکر و مبدع این سیستم هستند، اظهار داشت: کاربرد این سیستم  فقط در گندله سازی و صنایع فولاد نیست بلکه هر جایی که بحث دانه بندی و تعیین ابعاد محصولات مختلف مطرح باشد، از این سیستم می توان استفاده نمود.

سیستم دانه بندی دقت فوق العاده بالایی، تقریبا 95 درصد دارد

 وی از جمله دیگر کاربردهای این سیستم را در صنایع معدنی برای تعیین ابعاد قطعات سنگ معدن خرد شده در آسیاب ها، در صنایع غذایی برای تعیین ابعاد و کیفیت میوه ها و در صنایع دارویی برای تفکیک محصولات معیوب از محصولات سالم عنوان کرد و افزود: مزیت دیگر سیستم این است که درسرعت بسیار بالا کار می کند و قادر است محصولاتی را که با سرعت بالا حرکت می کنند با دقت بسیار زیادی دانه بندی نماید، همانطور که در دیسکهای گندله سازی که گندله های تولیدی با سرعت خیلی زیادی از دیسک خارج می شوند توانستیم به دقت دانه بندی حدود 95 درصدی برسیم.

سیستم با شرایط محیطی مختلف سازگار است

دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، با تصریح این که این سیستم با شرایط محیطی مختلف سازگار است، گفت: این سیستم در حال حاضر با کارایی خیلی خوب در مجتمع فولادمبارکه کار می کند که میزان گرد و غبار و بخار آب محیطی آن بالاست و شرایط محیطی بسیار بدی دارد و چنانچه در مکانهای با شرایط محیطی بهتر، پاکتر و با نورپردازی بهتری از آن استفاده شود، شاهد کارایی بسیار بالاتری از آن خواهیم  بود.

مسوول آزمایشگاه تحقیقاتی پردازش سیگنال دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا این نوع محصولات امکان صادرات هم دارد، تصریح کرد: شرکت دانش بنیان دیده رایان صنعتی اصفهان با چند شرکت دانش بنیان داخلی دیگر مجموعه مشترکی را راه اندازی نموده اند که یکی از اهداف این مجموعه، عرضه محصولات دانش بنیان به بازارهای جهانی و بین المللی است.

امیدواریم، در آینده نزدیک در بازارهای جهانی هم حضور داشته باشیم

دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، با تاکید بر این که قطعا برای این نوع محصولات زمینه ها و بازارهایی برای صادرات وجود دارد، گفت: از این نظر کشورهای منطقه و کشورهای آسیای جنوب شرقی بازارهای خوبی هستند و حتی به صادرات به کشورهای اروپایی هم فکر می کنیم و چنانچه محصول را بتوانیم در نمایشگاههای خارجی به نمایش گذاشته و کارایی آن را به تولید کنندگان فولاد و صاحبان صنایع نشان دهیم این امید را داریم که در آینده نزدیک بتوانیم در بازارهای جهانی هم حضور داشته باشیم.

وی با بیان این که از سالها قبل، آزمایشگاه تحقیقاتی پردازش سیگنال در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان و به همت تعدادی از اساتید این دانشکده راه اندازی شده و اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آن فعالیت می کنند، گفت: بسیاری از پروژه هایی که منجر به تولید محصولات دانش بنیان شدند و توسط شرکت دیده رایان صنعتی اصفهان (درصا) مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به محصول فناورانه تبدیل و به بازار عرضه شدند تحقیقات اولیه آنها در این آزمایشگاه تحقیقاتی انجام شده است.

مسوول آزمایشگاه تحقیقاتی پردازش سیگنال دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، در پایان یادآور شد: سیستم خودکار دانه بندی و کنترل ابعاد گندله در سومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی که در دی ماه 1397 در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، براساس ارزیابی های انجام شده مبتنی بر مدل مرجع نوآوری  محصول (PIRM)،سیستم کنترل فرآیند دیسک های گندله سازی  موفق به دریافت لوح زرین  و گواهی نوآوری محصول برتر ایرانی گردید.

عناوین برگزیده