تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۲۲
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۶۸۰۳۲
سرویس خبر : انرژی

روسیه: تحریم فردو توسط آمریکا ضربه به برجام است

می متالز - رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه معتقد است که از سرگیری تحریم سایت هسته‌ای فردو از سوی آمریکا اقدام دیگری علیه برنامه جامع اقدام مشترک است که یک بار دیگر عهدشکنی آمریکا و نقض قوانین بین‌المللی از سوی این قدرت را به وضوح نشان می‌دهد.
روسیه: تحریم فردو توسط آمریکا ضربه به برجام است

به گزارش می متالز، «آنتون خلوپکوف» که از کارشناسان هسته‌ای صاحب نظر روسیه محسوب می‌شود افزود: آمریکا در یک سال و نیم اخیر انواع اقدامات را علیه برجام به کار بسته و این اقدامات در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت است، در حالی که خود آمریکا از مبتکران این قطعنامه و به ویژه برجام بوده است.

رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه بر این باور است که لغو معافیت سایت فردو از تحریم‌ها از سوی آمریکا آخرین اقدام ضدبرجامی واشنگتن نخواهد بود و باید منتظر بود چه اقدامات دیگری از سوی آمریکا به کار گرفته می‌شود.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد که واشنگتن معافیت‌های مربوط به همکاری هسته‌ای ایران با کشورهای دیگر در سایت هسته‌ای فردو را لغو می‌کند .

وی با اشاره به اعلام ازسرگیری فعالیت غنی‌ سازی در سایت هسته‌ای فردو از سوی رئیس جمهوری ایران گفت: ایالات متحده معافیت تحریمی در ارتباط با تاسیسات هسته‌ای فردو را لغو می‌کند و این تصمیم از ۱۵دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴آذرماه) اجرا می‌شود.

خلوپکوف در ادامه مصاحبه با اشاره به این که این اقدام آمریکا در واکنش به گام چهارم هسته‌ای ایران بوده است، اظهارنظر کرد: این گام ایران مانند سه گام قبلی این کشور در برجام پیش بینی شده است .

وی ادامه داد: در شرایطی که آمریکا نه فقط از برجام خارج شده بلکه دیگر کشورها را از اجرای آن منع و برای تحقق آن کارشکنی می‌کند، ایران نمی‌تواند بیکار بنشیند و نظاره‌ گر باشد و چنین واکنشی از سوی تهران قابل پیش بینی است. خلوپکوف یادآوری کرد که شرکای اروپایی ایران در برجام نیز خلاف عهد کرده و برای تامین منافع اقتصادی این کشور و جبران زیان‌های آن اقدام موثری نکرده‌اند.

وزیر دفاع فرانسه: همچنان به مذاکره با ایران ادامه خواهیم داد

وزیر دفاع فرانسه با اشاره به برخی ادعاها درباره نقش ایران در منطقه، از این که آمریکا در امور منطقه بیش از این مداخله نکرده و با ایران مقابله نمی‌کند انتقاد کرد.

به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، فلورانس پارلی در مذاکرات سالانه منامه با بیان این که خلیج فارس به فروکش کردن و طغیان دخالت آمریکا عادت کرده است، گفت: آمریکا ‌پس از گذشتن از تنش‌های به وجود آمده در نتیجه خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای، با ایران مقابله نکرده است.وی در ادامه بیان کرد که فرانسه همچنان به مذاکره با ایران ادامه خواهد داد اما تاکید کرد که «ما کنار متحدانمان می‌مانیم. شما می‌توانید روی ما حساب کنید .»

وانگ یی و سرگئی لاوروف وزیران امورخارجه چین و روسیه هم در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه 20 در شهر ناگویا در ژاپن درباره موضوعات منطقه‌ای، ازجمله وضع کنونی پیرامون ایران و همچنین وضعیت شبه جزیره کره و مذاکرات صلح افغانستان گفتگو کردند.

دراین حال در ادامه سیاست‌های ضد ایرانی مقامات و دولتمردان آمریکا، یک دادگاه فدرال این کشور دولت ایران را به پرداخت ۱۸۰میلیون دلار بابت آنچه خسارت به جیسون رضائیان و خانواده‌اش در مدت بازداشتش در ایران خوانده شده است، محکوم کرد.

به نقل از روزنامه واشنگتن پست، رضائیان که خبرنگار واشنگتن پست در تهران بود، به همراه همسرش در ۲۲جولای سال ۲۰۱۴بازداشت شد. او پس از ۵۴۴روز و همسرش نیز دو ماه بعد آزاد شدند.

ریچارد.جی. لئون، قاضی دادگاه فدرال واشنگتن، پس از آن‌که ایران به جلسه استماع دو روزه در ماه ژانویه پاسخی نداد، حکمی غیابی علیه ایران صادر کرد.

این قاضی مبالغ ۲۳.۸میلیون دلار بابت جبران خسارت رنج کشیدن و زیان مالی به رضائیان، ۲.۷میلیون دلار به برادرش علی و ۳.۱میلیون دلار به مادرش مری بابت ادعاهای مشابه و ۱۵۰میلیون دلار به خانواده‌اش بابت خسارات کیفری، اهدا کرده است.

او همچنین در یک رای 30 صفحه‌ای مدعی شد: گروگان گرفتن یک مرد و وسیله نفوذ قرار دادن او در مذاکرات با آمریکا، ظالمانه بوده و سزاوار تنبیه است و حتما ضرورت دارد که از آن جلوگیری شود.

عناوین برگزیده