تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۶۹۷۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دو عامل مهم در افزایش امید فعالان به آینده و رشد ۱۰ روزه شاخص بورس

می متالز - به باور تحلیل گران، روند صعودی ۱۰ روز کاری پی در پی بازار سهام که باعث افزایش امید فعالان به آینده و شاخص ۳۲۲ هزار تایی شده نتیجه دو عامل مهم است.
دو عامل مهم در افزایش امید فعالان به آینده و رشد ۱۰ روزه شاخص بورس

به گزارش می متالز، روند صعودی قیمت ها و متغیرهای بازار سهام در حالی طی 10 روز کاری پی در پی موجب افزایش امیدها و عبور شاخص از خط مقاومت مهم و حضور در ارقام بالاتر از 322 هزار تایی شده که دنیای اقتصاد در گزارشی اعلام کرد : تحلیلگران علت رونق اخیر بازار سهام را به‌طور کلی نتیجه دو عامل مهم می‌دانند.

از یک طرف، شکل‌گیری موج افزایشی قیمت در بازارهای همسایه و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر سهام وابسته و از سوی دیگر نزدیک شدن به موعد انتشار لایحه بودجه سال ۹۹ و طرح سناریوهای مثبت برای سهام در روزهای اخیر از علل عمده تداوم روند صعودی بورس ارزیابی می‌شود.

به‌نظر می‌رسد واکنش عمومی بازارها به متغیرهای کلیدی بودجه دولت برای سال آینده منجر به چنین روندی شده است. فضای انبساطی بازارها را باید نتیجه انتظاراتی دانست که فعالان اقتصادی از نرخ ارز مرجع برای سال آینده، نرخ‌های مالیات، نحوه تعیین قیمت حامل‌های انرژی و همچنین معافیت‌های مالیاتی قلمداد کرد.

شاید مهم‌ترین قیمت مندرج در بودجه، نرخ دلار مرجع برای تسویه بودجه دولت باشد که سناریوهای مختلفی از سوی تحلیلگران طرح شده است. اگر پیش از این نرخ ۸ هزار تومانی برای بودجه سال بعد به‌عنوان نرخ مرجع، مورد نظر اهالی بازارها بود، اکنون این نرخ پیش‌بینی‌های بالاتری را می‌بیند.

در همین راستا محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از مرجعیت دلار 11 هزار تومانی برای بودجه دولت سال بعد صحبت کرده و گفته است: مفروضات بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه‌ای که دولت ارسال کرده به‌ویژه در حوزه‌های نفت کاملا مشخص است. به‌طوری‌که دولت بنا دارد برای سال آینده روزانه 500 هزار بشکه نفت با قیمت 50 دلار بفروشد ضمن اینکه قیمت ارزی که دولت برای سال آینده در نظر گرفته، 11 هزار تومان است.

دولت بنای اصلاح این لایحه را دارد و تعداد صادرات بشکه‌های نفت در هر روز تغییر کرده و به 870 هزار بشکه رسیده که عملا این موضوع باعث ایجاد افزایش در اعداد و ارقام لایحه خواهد شد. این درحالی است که میزان فروش نفت در بودجه سال‌جاری یک میلیون و 500 هزار بشکه بود.

براساس این گزارش، در میان عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، گمانه زنی برخی نمایندگان مجلس از جمله حسینی مبنی بر دلار ۱۱هزار تومانی در لایحه بودجه ۹۹ را تکذیب کرد و از دلار ۴۲۰۰ تومانی سال آینده خبر داده است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده