تاریخ: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۸
بازدید: ۴۸۴
کد خبر: ۷۰۷۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جزئیات پروژه انتقال آب خلیج فارس به چادرملو

می متالز - طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران از جمله‌ طرح‌های کلان ملی است که با هدف تامین آب مصرفی در بخش صنعت و سپس شرب طراحی شده است.
جزئیات پروژه انتقال آب خلیج فارس به چادرملو

به گزارش می متالز، در این ارتباط هادی بشیر راد،‌ رئیس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی به اهداف اجرای این پروژه و میزان پیشرفت‌های آن تا نیمه نخست سال ۹۸ توضیحاتی را دادند که در ادامه می‌خوانید:

بشیر راد گفت: از آنجا که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همواره در جهت توسعه پایدار گام برداشته است مشارکت در این طرح را نیز از اهداف کلان و توسعه بخش خود در منطقه می‌داند و با سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تلاش برای انتقال آب به استان یزد می‌باشد.

لوله‌گذاری تا مجتمع گل‌گهر سیرجان

وی اظهار کرد: نصب آب شیرین‌کن در بندر عباس در حال اتمام است و بخشی از پمپ‌های آبگیری از دریا درحال نصب است و بزودی آماده آبگیری می‌شود. لوله گذاری‌ها تا مجتمع گل گهر سیرجان تقریباً به اتمام رسیده و امید داریم تا پایان امسال آب به گل گهر سیرجان برسد. از سیرجان نیز کار نصب خطوط برای انتقال آب به مجتمع مس سرچشمه و آز آنجا به طور همزمان لوله‌گذاری به سمت استان یزد نیز در حال اجراست به طوری که بیش از ۱۵۰ کیلومتر از مسیر ۳۶۰ کیلومتری مس سرچشمه تا مجتمع صنعتی چادرملو لوله‌گذاری شده است و ٥٠ کیلومتر لوله در حال نصب است و تا پایان سال کل لوله‌گذاری این قسمت تمام می‌شود.

رئیس دفتر بودجه و گزارشات چادرملو ابراز امیدواری کرد طی یکسال آینده آب شیرین از خلیج‌فارس به استان یزد و مجتمع صنعتی چادرملو برسد.

اهداف اجرای طرح انتقال آب به صنایع جنوب شرق کشور

وی همچنین اضافه کرد: هدف عمدۀ طرح شیرین‌سازی و انتقال آب نمک زدائی شده، توسط سه خط انتقال از خلیج‌فارس به صـنایع جنـوب شرق کشور، تأمین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه مجتمع‌های معدنی و صنعتی، گـل گهر، مس سـرچشمـه و چادرملو در استان‌های کرمان و یزد است.

مسیر خط انتقال از غرب بندرعباس شروع و بعد از تأمین آب مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه یافته و نهایتاً به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی می‌شود.

وی در ارتباط با اجرای قطعه سوم این طرح گفت: اجرای قطعۀ سوم طرح به طول ۳۴۰ کیلومتر از مجتمع مس سرچشمه تا صنایع فولادی در منطقه اردکان استان یزد و همچنین انشعاب به صنایع معدنی چادرملو است.قطر نامی لوله‌های مورد استفاده در این قطعه ۱ هزارو ۳۰۰ و ۹۰۰ میلیمتر و دبی آب انتقالی در این مسیر ۱ و نیم مترمکعب بر ثانیه خواهد بود.در این قطعه عملیات نقشه برداری و مسیرگشایی از طریق مناقصۀ عمومی به پیمانکار واگذار شده، و خاتمه عملیات اجرایی مهر ماه سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی شده است.

مبلغ سرمایه‌گذاری شده در اجرای این طرح

بشیر راد کل سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده جهت اجرای این طرح عظیم ملی را ۱۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۸ مبلغ ۶۹ هزارو ۹۷۷ میلیارد ریال هزینه شده است.

 خلاصه اطلاعات و مشخصات طرح انتقال آب خلیج‌فارس

 

عناوین برگزیده