تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۱
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۷۰۷۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صدای کارگران «هپکو» را بشنویم/ هزینه‌سازی قانون‌دان‌های قانون‌شکن

می متالز - مراسم رونمایی از مستند «نان گزیده‌ها» بعنوان محصول تازه خانه مستندسازان انقلاب اسلامی، به محفلی برای طرح بی‌واسطه دغدغه‌های کارگران کارخانه ورشکسته هپکو و مصائب پیگیری مطالبات آن‌ها شد.
صدای کارگران «هپکو» را بشنویم/ هزینه‌سازی قانون‌دان‌های قانون‌شکن

به گزارش می متالز، مراسم رونمایی از مستند «نان گزیده‌ها» با موضوع اعتراضات و مصائب کارگران هپکو، به کارگردانی محمدرضا حاج محمد حسینی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر عصر دیروز اول مهرماه در محل دفتر مرکزی بسیج دانشجویی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی مطهر تهیه‌کننده این اثر گفت: ساختن چنین فیلم‌های به ویژه برای مجموعه‌های که جمهوری اسلامی برایشان مهم است، سخت است چون بعدش به این فکر می‌کنند که واکنش مردم نسبت به مسأله مطرح شده چیست که خدا را شکر ما از «نان گزیده‌ها» فیدبک‌های خوبی گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه خانه مستند انقلاب اسلامی در این یکی دو ساله راحت‌تر درباره موضوعات مختلف صحبت و فیلم تولید می‌کند، اظهار کرد: ما چندی پیش با همین رویکرد مستند «دریابست» را تهیه کردیم. اما باید بگویم در هنگام ساخت چنین آثاری، نباید دوستان توقع داشته باشند همه جوانب را در نظر گرفته باشیم به طوری که بعد از پخش فیلم، همه مسایل حل شود چراکه این حرکت مانند یک زنجیره است که حلقه بعد از ساخت مستند، تشکیل کمپین و ... است بنابراین از تک تک شما می‌خواهم این حلقه را کامل کنید.

کارگردانی که در متن اعتراضات بود

مطهر با اشاره به اینکه کارگردان «نان گزیده‌ها» خودش در جریان اتفاقات کارخانه هپکو بود و هنگام ساخت این مستند تحت تاثیر جو قرار نگرفت، اظهار کرد: این فیلم از یک سال پیش آماده شده بود اما ما در نظر داشتیم که «نان گزیده‌ها» از تلویزیون پخش شود و سپس اکران‌های دانشگاهی آن را آغاز کنیم به همین دلیل مقداری دست دست کردیم با این وجود این اتفاق نیفتاد.

مطهر: هرچند کارگران هپکو اعتراضاتی دارند اما برخی رسانه‌های خارجی، موضوع را به گونه‌ای نشان می‌دهند که انگار این معترضان با نظام مشکل دارند در حالی که در این موج‌سازی آنها، همین کارگران نابود می‌شوند

این تهیه‌کننده توضیح داد: اگر خدا از سر همه تقصیرات مجاهدین بگذرد از این نمی‌گذرد که برخی حرکات آنها، باعث شد مسئولان محافظ داشته باشند و همین موضوع باعث شد مسئولان از مردم دور بمانند و حالا ندانند در اطراف آنها چه می‌گذرد.

مطهر عنوان کرد: هرچند کارگران هپکو اعتراضاتی دارند اما برخی رسانه‌های خارجی، موضوع را به گونه‌ای نشان می‌دهند که انگار این معترضان با نظام مشکل دارند در حالی که در این موج‌سازی آنها، همین کارگران نابود می‌شوند. نکته دیگر این است که خیلی‌ها درباره گذشته کارخانه هپکو رویاپردازی می‌کنند در حالی که اوج درخشش هپکو برای بعد از انقلاب است چراکه هپکو به داد جنگ رسید اما باید پرسید که چه شد این کارخانه به این روز افتاد هرچند برخی دلیل این موضوع را به روسای جمهور مختلف ربط می‌دهند اما واقعا ربطی به عملکرد روسای جمهور ندارد بلکه این اتفاق در گذر زمان رخ داد با همه این تفاسیر از همه شما می‌خواهم که دست به دست هم بدهیم تا این موضوع حل شود.

نجات هپکو عزم ملی می‌خواهد

در ادامه یکی از از کارگران هپکو پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: این شرکت یک بِرَند ملی است و برای نجات آن باید عزم ملی باشد یعنی باید دست به دست هم بدهیم و این برند ملی را یک بار دیگر زنده کنیم. جا دارد از همشهری‌های خودم عذرخواهی کنم چراکه در جریان اعتراضات ما یک سری اتفاقات بد رخ داد برای مثال ما مسیر ریل قطار را بستیم اما واقعیت این است که ما چند سال است به خیلی جاها نامه می‌دهیم اما مسئولان به حرف‌های ما گوش نمی‌کنند. ما می‌دانیم بستن ریل قطار کار اشتباهی بود اما چاره دیگری نداشتیم با این وجود همین حرکت باعث شد صدای ما شنیده شود برای مثال بعد از همین اتفاق آقای رییسی گفت ما صدای کارگران را شنیدیم، دستشان درد نکند ولی کاش حرف ما را هم بشنوند.

وی گفت: خیلی‌ها دوست دارند ما را به ضد انقلاب نسبت دهند در حالی که این طور نیست ما از کسی خط نمی‌گیریم، خط ما خط شهید همت و باکری است. با این حال از آقای رییسی خواهش می‌کنم به قضیه هپکو ورود کنند.

جریان انقلاب پیگیر حقوق مردم است

در ادامه سیدپویان حسین‌پور فعال رسانه‌ای توضیح داد: باید این پیام به ملت و کارگران مخابره شود که جریان انقلاب در هر مطالبه‌ای، پیگیر حقوق مردم است بنابراین باید نشان بدهیم ما هم مطالبه گر هستیم. باید بگویم که هپکو، تنها کارخانه‌ای نیست که به این روز افتاده است متاسفانه در این چند وقتی که جریان خصوصی نمود پیدا کرد، تعداد زیادی کارخانه به این وضع دچار شد. باید به این موضوع هم اشاره کنم که معترضان هپکو، انقلابی هستند و اصلا وصله «ضد انقلاب بودن» با هیچ چسبی به آن‌ها نمی‌چسبد حتی در بین آنها رزمنده‌ مدافع حرم هم وجود دارد.

سپس وحید ایمانی مدیرکل روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: من صحبت‌های بچه‌های هپکو را شنیده و متوجه شده‌ام که چه درد و رنجی بر آنها گذشته است و اتفاقا می‌گویند ضد انقلاب نیستند. هر آدم منصفی وقتی ببیند در حدود ده دوازده سال چه مصیبتی بر سر این افراد آمده است نمی‌تواند چیزی بگوید البته اگر این افراد با این همه مصیبت، هنوز پای انقلاب ایستاده اند جای تشکر و تقدیر از آنها دارد اما همین کارگران نزد هر دستگاهی که رفتند پاسخ مناسبی نشنیدند.  وقتی درباره چند و چون هپکو مطلع شدم خدا را شاهد می‌گیرم که به خودم گفتم شرم برتو که متوجه درد اینها نشدی.

ایمانی توضیح داد: در این میان به نظرم مهمترین اتفاق لغو پرونده‌سازی‌هایی است که برای معترضان هپکو به وجود آمده است.

مدیر روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه بخشی از مطالبه‌گری جریان هپکو مربوط به پرداخت حقوق کارگران، برگرداندن کارخانه و شروع فعالیت‌های آن است اما ما باید به این موضوع هم توجه کنیم که چه اتفاقی رخ داده که کارخانه هپکو درحالی که تنها دستگاه‌هایی به ارزش ۲۸۰ میلیارد تومان داشته کل این مجموعه هفتاد میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود بدتر اینکه به صورت قسطی به فروش می‌رود. چه کسی آن زمان این کارخانه را قیمت‌گذاری کرده است؟ در چهار سال اخیر چه اتفاقی افتاده که وزارت دفاع به یکباره از جریان این کارخانه عقب کشیده است؟ ما ضمن توجه به این مسائل، باید مطالبه گری را هدفمند و ریشه اصلی فساد را شناسایی کنیم.

سپس سیدامیر میرناصری نماینده کارگران هپکو توضیح داد: ما فکر می‌کردیم با قول‌های مساعد دولت، وضعیت کارخانه هپکو سامان پیدا می‌کند اما این اتفاق نیفتاد و روز به روز بدتر هم شد در همین جا بهتر است تاریخچه‌ای درباره این شرکت بگویم؛ هپکو در سال ۵۴ راه اندازی شد، شکوفایی آن به دوران جنگ برمی‌گردد به طوری که در سال ۶۳ سالن‌های بسیار مدرن داشت حتی این شرکت به بورس راه پیدا کرد. هپکو پیش از انقلاب واردکننده دستگاه‌های مختلف، سپس مونتاژکننده و در ادامه تولید کننده بود تا جایی که پا به پای خارجی‌ها در بازار رقابت می‌کرد. همانطور که گفتم هپکو به جریان دفاع مقدس کمک کرد به طوری که صدام سه بار هپکو را بمباران کرد اما این شرکت سال ۸۶ واگذاری شد و حالا هم تبدیل به یک مرده متحرک شده است. تاسف بار است که بگویم در اوج جنگ بالغ بر دو هزار دستگاه در این شرکت تولید شد اما تولید آن در یکی دو سال گذشته صفر بوده است با همه این‌ها این کارخانه در مسئولیت‌های اجتماعی، عمران، آبادانی و ... باعث ایجاد تحول شده بود.

ورود قانون‌دان‌های قانون‌شکن به جریان هپکو

میرناصری با بیان اینکه یک سری قانون‌دان‌های قانون شکن به قضیه هپکو ورود و جریانات تاسف باری را ایجاد کردند، توضیح داد: شرکت هپکو به شخصی واگذار شد که تنها می‌توانست یکی از نماینده‌های این مجموعه باشد اما با رانت تمام هپکو را به دست آورد باید بگویم مزایده هپکو در پشت درهای بسته انجام شد. در ادامه نیز ویژه‌خواران در راس هپکو قرار گرفتند، کاهش تولید و پرسنل صورت گرفت، شرکت‌های اقماری با ریخت و پاش‌ها به وجود آمد و ... .

سپس حسین پور عنوان کرد: با همه جریاناتی که پیش آمده هپکو هنوز به نام علی اصغر عطاریان است یعنی بعد از همه این داستان‌ها باز هم شرکت را به نام او کرده‌اند.

میرناصری در همین قسمت گفت: ما به هیچ ارگان بیگانه ای وابسته نیستیم جالب اینجاست که براندازان با ما تماس گرفتند و گفتند ما به شما پول می‌دهیم ولی ما قبول نکردیم و به مسئولان هم گفتیم که آنها می‌خواهند از این قضیه سواستفاده کنند با این وجود ما مجبور شدیم کاری کنیم که صدایمان را بشنوند هرچند بستن ریل کار اشتباهی بود ولی ما این کار را کردیم تا کسی به حرف‌های ما گوش کند، توجه کنید که پنج سال است ما را روی لبه تیغ نگه داشته اند با همه این اوصاف هدف ما این است که هپکو به صورت درست تعیین تکلیف شود از همین رو اعتراضات ما صنفی و برای نگه داری هپکو بوده است در واقع ما می‌خواهیم این شرکت برای بچه‌های ما هم باقی بماند در این میان معترضان هپکو مستحق گرفتن حکم نیستند.

حسین پور: از شما می‌خواهم اسیر جو و احساس نشوید، ما مامور به نتیجه هستیم بنابراین امیدوارم مالکیت هپکو، تعیین تکلیف شود و یک مالک باصلاحیت و سلامتی بر سر کار بیاید، سپس باید معوقات پرداخت شود

ایمانی در همین بخش اظهار کرد: قطعا از موضوعات این چنینی باز هم در سال‌های آینده به وجود می‌آید بنابراین از همه شما خواهش می‌کنم قبل از اینکه هدایت این اتفاقات به دست خارج نشینان بیفتد، به دنبال مطالبه گری  باشید تا نگذاریم غریبه‌ها مطالبه گری کنند. در واقع ما پیگیری کنیم و بگوییم آقای جمهوری اسلامی ما فرزند تو هستیم، تو را هم خیلی دوست داریم ولی حق ما را ادا کن.

سپس حسین پور بیان کرد: از شما می‌خواهم اسیر جو و احساس نشوید، ما مامور به نتیجه هستیم بنابراین امیدوارم مالکیت هپکو، تعیین تکلیف شود و یک مالک باصلاحیت و سلامتی بر سر کار بیاید، سپس باید معوقات پرداخت شود. جالب اینجاست که جریان ضد انقلاب فقط پرداخت معوقات را اصل می‌داند در حالی که این موضوع، همه خواسته کارگران نیست بلکه آنها می‌خواهند کارخانه حفظ شود و از مسیر به جریان افتادن این کارخانه معوقات پرداخت شود. ما نباید این موضوعات را رها کنیم دوازده سال فساد صورت گرفته و در حال حاضر این کارخانه هزار میلیارد بدهی دارد بنابراین باید روشنگری شود که چه اتفاقی افتاده است. باید برخورد قضایی با این قضیه صورت گیرد چون رد پای نفوذ در آن وجود دارد. این را هم باید عنوان کنم که شرکت‌ها و کارخانه‌های زیادی مثل هپکو در کشور وجود دارد و ما باید اطلاعات آنها را دربیاوریم.

عناوین برگزیده