تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۵۹۸
کد خبر: ۷۰۹۰۶

ثبت‌نام ۲۹ دانشجو و ۷۰ استاد دانشگاه در طرح "تاپ"

می متالز - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تاکنون در سامانه"توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار" (تاپ) ۲۹ دانشجو و ۷۰ استاد شاغل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ثبت نام کرده‌اند.
ثبت‌نام ۲۹ دانشجو و ۷۰ استاد دانشگاه در طرح "تاپ"

به گزارش می متالز، برات قبادیان اجرای طرح فرصت مطالعاتی صنعتی را یکی از موارد چالشی در این حوزه دانست و ادامه داد: در حال حاضر ۱۲۰۰ بنگاه در سامانه "تاپ" (توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) ثبت نام کردند و از سوی این تعداد بنگاه ۸۵۰ پروژه بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که متاسفانه از ابتدای مهر تاکنون تنها ۲۹ دانشجو و ۷۰ استاد برای اجرای آنها در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

قبادیان خاطر نشان کرد: در زمانی که طرح تاپ اجرایی نشده بود،‌تفاهم نامه فرصت مطالعاتی صنعتی را داشتیم و از سوی معاونت پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۳۰ فرصت مطالعاتی در بنگاه‌های اقتصادی را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی کردیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: این فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید دانشگاهی و یا پسا دکتری بوده است که کمتر از ۱۰ نفر در این طرح مشارکت کردند.

وی با اشاره به طرح تاپ، خاطر نشان کرد: طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار  با محوریت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجاری و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد کل نیروهای مسلح در ۳ بخش برای دانش آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه‌های اقتصادی بگذرانند و یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان نامه‌های خود را به صورت مساله محور انجام دهند و همچنین اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی که مایل هستند در قالب طرح پسا دکتری صنعتی، فرصت مطالعاتی در بنگاه‌های صنعتی و معدنی اجرایی کنند، تعریف شده است.

قبادیان ادامه داد: در این طرح بنگاه‌های متقاصی خصوصی و دولتی و عمومی دارای مجوز، تقاضاهای خود را در زمینه‌های نیروی انسانی و نیازهای پژوهشی و فناورانه در سامانه تاپ وارد می‌کنند و بر اساس شیوه نامه سنجش صلاحیت بنگاه‌ مصوب وزارت صنعت می‌ توانند به ۳ شیوه اقدام به جذب نیروهای متخصص در قالب این طرح کنند.

معاون پژوهش، آموزش و فناوری وزارت صنعت، تعریف پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی و حضور دانشجویان در مدت زمان معین، رفع نیازها از طریق حضور اعضا و یا داوطلبان هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و به کارگیری دانش آموختگان مشمول خدمت سربازی در بخش‌های تخصصی و مرتبط را از جمله شیوه‌های جذب متخصصان دانشگاهی در بنگاه‌های صنعتی در قالب طرح تاپ نام برد.

وی با اشاره به جذب "سرباز تاپ" در قالب این طرح توضیح داد: اعضای یا داوطلبان هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دارای مجوز از وزارت علوم می‌توانند در قالب طرح پسا دکتری صنعتی و  یا فرصت مطالعاتی در بنگاه‌های صنعتی و معدنی، مشارکت می‌کنند و یا با انجام پروژه‌های مستقل یا مشترک در بنگاه‌های صنعتی فعالیت خواهند کرد.

قبادیان توسعه دانش بنیان بنگاه‌های صنعتی از طریق بهره مندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقا سطح مهارت فارغ التحصیلات مشمول خدمت سربازی،‌ تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه با هدف کاربردی شدن دانش و یافته‌های جدید علمی و فناوری اعضای هیات علمی و ارتقا توان فنی و مهندسی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری و همچنین ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده را از اهداف اجرای طرح تاپ است.     

براساس آمار منتشرشده توسط یونسکو در سال ۲۰۱۵، ایران از نظر تعداد فارغ التحصیلان رشته‌های فنی - مهندسی پس از آمریکا و روسیه در رتبه سوم جهان قرار گرفته است، اما این توسعه کمی تاکنون آن طور که باید در رشد اقتصادی کشور نمود پیدا نکرده است.

بنابر آخرین گزارش منتشرشده توسط مجمع جهانی اقتصاد، ایران از نظر تعداد دانشمندان و مهندسان حائز رتبه ۵۵ و از نظر جذب فناوری در بنگاه‌ها حائز رتبه ۱۱۸ در میان ۱۳۷ کشور است. بنابراین سرمایه‌های عظیم انسانی باید در قالب تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه به گونه‌ای درست هدایت شده و اثربخشی اقتصادی آنها افزایش پیدا کند که به همین منظور طرح "تاپ" توسعه دانش بنیان بنگاه‌ها را از طریق بهره‌مندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دنبال می‌کند.

در این بخش، فرآیند اجرایی برای دانشجویانی که پایان نامه تحصیلات تکمیلی آنها هدفمند، مسأله محور و مأموریت گرا بوده و براساس نیاز یک بنگاه تولیدی یا خدماتی (موضوع پژوهشی) تعریف شده، ارائه می‌شود. بر اساس این طرح ، نیازهای پژوهشی یا فناورانه بنگاه‌های متقاضی که با توجه به گستردگی ممکن است در قالب یک یا چند پایان نامه قابل رفع باشد، بر مبنای شیوه نامه‌های مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت احصا ودرسامانه تاپ برای بررسی طرفین عرضه (سربازان، دانشجویان واساتید تاپ) بارگذاری خواهد شد.

عناوین برگزیده