تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۵۷۴
کد خبر: ۷۱۵۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تاکید دوباره بازارساز به وعده ثبات در بازار ارز/ وضعیت عرضه و تقاضا در سامانه نیما

همتی: قیمت دلار هیجانی است/ بدون نگرانی کنترل می کنیم

می متالز - بازارساز برای دومین بار در دو روز گذشته تاکید کرده قیمت ارز در چند روز آینده دوباره به ثبات می رسد. از نگاه سیاست گذار نوسان های چند روز اخیر متاثر از جو روانی موجود در بازار است و مردم باید بدور از هیجانات از ریسک سرمایه گذاری در این بازار آگاه شوند.
همتی: قیمت دلار هیجانی است/ بدون نگرانی کنترل می کنیم

به گزارش می متالز، عبدالناصر همتی در حاشیه دیدار با وزیر صنایع و تجارت عمان و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از حوادث مربوط به افزایش قیمت بنزین و شوک روانی ناشی از آن در برخی بازار‌ها شاهد افزایش قیمت بودیم که این موضوع در بازار ارز هم تاثیر گذاشت و شاهد نواساناتی در این بازار هستیم.

همتی ادامه داد: بخشی از این نوسانات طبیعی بوده و پیش بینی‌های لازم برای آن انجام گرفته، بانک مرکزی در بازار حضور داشته و بر شرایط مسلط است و هدف ایجاد ثبات در بازار است. وی پیشتر هم در یادداشت اینستاگرامی از وعده دوباره ثبات به بازار ارز خبر داد. رئیس کل بانک مرکزی افزود: این افت و خیز‌ها در بازار قبلا هم پیش آمده و به تدریج مدیریت شده الان هم با همان روش و مدیریت اصولی بدون هیجان و نگرانی بازار را کنترل خواهیم کرد.

همتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار هیجانی است و در این بازار افراد نباید ریسک کنند و دارایی هایشان را در معرض خطر قرار دهند. وی تصریح کرد: امیدوارم بر این نوسانات هم فائق بیائیم و ثبات در بازار ارز برقرار شود.

همتی با اشاره به دلایل افزایش نرخ ارز اظهار داشت: یکی از دلایل موضوع پایان یافتن سال میلادی است که در این برهه زمانی تجاری که واردات داشتند باید تسویه حساب کنند و همین موضوع از جانب آن‌ها موجبات افزایش تقاضای ارز را فراهم می‌کند، همچنین افزایش سفر‌های آخر سال هم مزید بر علت است و این چنین موارد دست به دست هم می‌دهد تا بازار با شوک افزایش روبرو شود.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی از نظر ذخایر هیچ مشکلی ندارد و براساس نرخ بازار ارز در اختیار تقاضای واقعی قرار می‌گیرد.

همتی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که در حال حاضر در سامانه نیما عرضه فراوان داریم به طوری که ظرف سه هفته گذشته یک میلیارد دلار ارز از طریق سامانه با نرخ حدود ۱۰ هزار ۶۰۰ تا ۱۰ هزار ۷۰۰ تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

وی افزود: در سامانه نیما همچنان عرضه نسبت به تقاضا پیشی دارد و همین موضوع نشان دهنده آن است که افزایش قیمت ارز ناشی از جو روانی موجود در بازار است و این نوسانات تا چند روز آینده کنترل می‌شود و ثبات به بازار ارز باز می‌گردد.

حجم تجارت ایران با عمان افزایش می‌یابد

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در ادامه گفته است: حجم تجارت ایران با کشور عمان در حال حاضر یک میلیارد دلار است، اما با توجه به وجود زمینه‌های گسترش تجارت این حجم در آینده‌ای نزدیک افزایش چشم گیری می‌یابد.

عبدالناصر همتی در حاشیه دیدار با وزیر صنایع و تجارت عمان و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عمان یکی از ۱۰ کشوری است که روابط بسیار خوبی با آن داریم و کشور دوست ایران محسوب می‌شود.

وی گفت: امروز و در دیدار با وزیر صنایع و تجارت عمان و هیئت همراه گسترش روابط تجاری اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آقای همتی ادامه داد: در همین خصوص در باره حمایت از تجار دو کشور برای تسهیل در نحوه انتقال منابع بحث‌های مفصلی شد و در جهت سهولت در مسائل بانکی و نحوه دریافت پول تمهیداتی پیش بینی شد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: نکته دیگری که امروز و در دیدار با طرف عمانی مورد بحث قرار گرفت موضوع نرخ پرواز‌های هواپیما‌های عمان به ایران بود.

وی گفت: هواپیما‌های عمان پرواز‌های زیادی به ایران دارد و طرف عمانی درخواست کاهش هزینه‌های این پرواز‌ها را دارد که این موضوع به شکل مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد این مشکل نیز برطرف شود.

آقای همتی خاطر نشان کرد: در حال حاضر روابط سیاسی بسیار خوبی بین دو کشور برقرار است و این موضوع زمینه بسیار مناسبی برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: عمانی‌ها نیز به طور جدی در پی گسترش روابط تجاری با کشورمان هستند و این موضوع نیز تاثیر مثبتی در گسترش روابط خواهد داشت.

 دیدار رئیس کل بانک مرکزی با وزیر تجارت و صنایع عمان

رئیس کل بانک مرکزی با علی بن مسعود بن علی السنیدی وزیر صنعت و تجارت عمان در تهران هم دیدار کرد و درباره راهکار‌های توسعه استمرار و تسهیل روابط بانکی و تجاری دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

آقای عبدالناصر همتی در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بین ایران و عمان گفت: خوشبختانه در حال حاضر موانع روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور برداشته شده است و تشویق تجار دو کشور به گسترش فعالیت‌ها در دستور کار قرار دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سفر اخیر خود به عمان و مذاکرات با وزیر امورخارجه و رئیس کل بانک مرکزی آن کشور اظهار داشت: تسهیل نقل و انتقال پول بین فعالان اقتصادی کشور، کلید گسترش روابط تجاری و اقتصادی است.

وی با برشمردن ظرفیت‌ها و ویژگی‌های دوکشور، راه‌های تقویت مبادلات تجاری بین دو کشور را شرح داد و گفت: در راستای تقویت مبادلات تجاری و گردشگری دو کشور، توسعه خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی بین دو کشور به طور جدی پیگیری می‌شود.

وزیر صنعت و تجارت عمان نیز در این نشست با ابراز تمایل به توسعه مراودات تجاری بین دو کشور گفت: دولت عمان در راه تسهیل مبادلات اقتصادی فعالان اقتصادی دو کشور از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و گام‌های برداشته شده در این باره نشانگر این عزم است.

در این دیدار مدیرکل سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی عمان، رئیس اتاق بازرگانی و قائم مقام بانک مرکزی، وزیر تجارت و صنایع عمان را همراهی کردند.

عناوین برگزیده