تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۱۵۱۳
کد خبر: ۷۱۸۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گفت و گو با مجید علیدادی معاونت منابع انسانی گل گهر:

احتمال استخدام های جدید در گل گهر

می متالز - یکی از مهم ترین حوزه ها در هر سازمان که با موضوع استخدام و به کارگیری نیرو سروکار دارد حوزه منابع انسانی است. این حوزه در شرکت بزرگی مثل گل گهر که از مهم ترین شرکت های معدنی و صنعتی در ایران است و متقاضیان زیادی برای اشتغال دارد بیشتر از جاهای دیگر به چشم می آید. جایی که به دلیل اشتغال بخش عظیمی از کارگران و متخصصان رشته های مختلف، آن را از سایر حوزه ها متمایز ساخته است.
احتمال استخدام های جدید در گل گهر

به گزارش می متالز به نقل از نگارستان، به منظور اطلاع از آخرین وضعیت آزمون های استخدامی در این شرکت و برنامه های پیش رو در حوزه اشتغال و به کارگیری نیرو با مجید علیدادی معاون منابع انسانی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت و گویی انجام شده است که در ادامه می خوانید.

 

لطفا بفرمایید در سال جاری چه تعداد نیروی جدید در گل گهر مشغول به کار شده و یا خواهند شد؟

از اول سال تاکنون در کل منطقه گل گهر، چه در شرکت های اصلی و چه در شرکت های تابعه 404 نفر از طریق آزمون و با اعلام فراخوان و انتشار آگهی در نشریات و سایت های خبری جذب کار شدند. البته از این 404 نفر 11 نفر از محل تفاهم نامه ای که با بنیاد شهید داریم از محل سهمیه ایثارگران شامل فرزندان شهدا و ایثارگران جذب شده اند.

 

این تعداد شامل نیروهای گهرزمین هم می شود یا بدون احتساب آن ها است؟

خیر، آماری که گهرزمین جذب کرده را جزو این آمار نیاوردیم به این علت که گهرزمین یک آزمونی برگزار کرده و کسانی هم که در آزمون پذیرفته شده اند مشخص شده اند اما هنوز جذب کار نشده اند که این هم در دستور کارشان است و بعد از آن که جذب کار شدند خودشان گزارش می دهند.

 

پس برای کدام شرکت ها جذب کار داشتید؟

شرکت های توسعه عمران و مدیریت منطقه گل گهر، گهرروش، گهرهمکار، آرمان گهر و خود گل گهر.

 

راجع به تفاهم نامه با بنیاد شهید توضیح بیشتری می دهید؟

در خصوص اشتغال فرزندان عزیز شهدا و ایثارگران ما یک تفاهم نامه ای با بنیاد شهید داریم که با رعایت 4 آیتم آن ها را جذب می کنیم. اول، اینکه سیاست ما در جذب فرزندان شهدا و ایثارگران آن دسته از عزیزانی هستند که بومی شهرستان سیرجان باشند. دوم، در رده های بالاتر از کارشناسی یعنی از دیپلم به بالا در پست های کارشناسی و بالاتر این عزیزان را جذب شرکت های اصلی و شرکت گل گهر می کنیم و در رده های پایین تر با توجه به اینکه در ساختار خود گل گهر دیده نشده در شرکت های پیمانکار یا همکار جذب می شوند. سوم، این تفاهمنامه، فرزندان شهدا و جانبازانی را شامل می شود که بالای 25% جانبازی دارند و چهارم، این که نباید جایی مشغول به کار باشند، چون که سیاست شرکت بر این است، افرادی که بیکار هستند را برایشان اشتغال ایجاد کنیم، یعنی اگر فرزند شهید و ایثارگری در جایی مشغول باشد ولی بخواهد بیاید گل گهر ما نمی پذیریم. بعضی اوقات ممکن است توقع دوستان از این نوع باشد اما ما معتقدیم کسی که یک موقعیت کاری در جایی برایش فراهم شده باید همان را ادامه دهد.

 

برای اجرای دقیق آنچه گفتید چگونه عمل می کنید؟

بله. ما بر اساس لیست بنیاد شهید و با استعلامی که از بیمه می گیریم، افراد را جذب می کنیم. هرچند ممکن است در این بین قضاوت هایی هم بشود و فرزند جانبازی بگوید من مراجعه کردم گل گهر و مرا نپذیرفتند یا به هر حال خیلی ها گله مند باشند لذا بایستی به این عزیزان اعلام کنم مرجع مورد تایید ما در این زمینه خود بنیاد شهید است. امیدوارم روزی برسد که با افتخار اعلام کنیم در سیرجان نه هیچ فرزند شهید و جانبازی و نه هیچ شهروند عزیز دیگری بیکار نیست.

 

گفتید امیدواریم روزی برسد که هیچ بیکاری در سیرجان نباشد برای نیل به این سیاست چه برنامه هایی در شرکت و در بحث منابع انسانی در دستور کار هست؟

به غیر از این 404 نفری که جذب شده اند، داریم یک نیازسنجی جدیدی هم در شرکت ها انجام می دهیم و با توجه به توسعه هایی که شکل می گیرد و بازنگری ساختار سازمانی، یک نیازسنجی جدید انجام می دهیم که این نیازسنجی ممکن است در یکی دو ماه آینده نتیجه اش بیرون بیاید و ما بر اساس آن تعداد دیگری را هم جذب کنیم. به هر حال در هر برهه بنا به نیاز، تعدادی استخدام خواهند شد و این با یاری خدا استمرار دارد.

 

بسیاری جذب ها بر اساس تغیرات و بازنگری ها در چارت های سازمانی صورت می گیرد. آیا هیچ بازنگری سازمانی در گل گهر وجود دارد؟

بله ما ساختار سازمانی و استراتژی شرکت را در دست بازنگری داریم، چون که معمولا شرکت ها نیاز دارند که هر چند سال یک بار، هم استراتژی هایشان را بازنگری کنند و هم ساختار سازمانی را و شاید بر اساس آن استراتژی که بازنگری می شود نیاز به درصدی تغییرات باشد. ما پیشبینیمان این است که در بازنگری ساختار سازمانی و استراتژی شرکت مواجه می شویم با کمبود یک تعداد نیروی دیگر که بعد از اینکه نیازسنجی انجام شد و مشخص شد یک تعداد نیرو نیاز داریم، بر اساس آماری که بدست می آوریم دوباره با همان سیاست آزمون و مصاحبه، تعدادی نیروی جدید جذب کنیم.

 

با این توصیف آیا تا پایان سال آزمون استخدامی دیگری یرگزار خواهید کرد؟

در هفته های گذشته یک آزمون برای شرکت گهرروش برگزار شد که به تازگی نتایج آن مشخص شده و به زودی فراخوان جذب داده می شود. برای شرکت های دیگر منطقه هم حداقل دو تا سه آزمون دیگر خواهیم داشت، البته ممکن است این دو سه تایی که عرض می کنم تجمیع شود و یک آزمون متمرکز برگزار شود ولی برای درخواست های متفاوت و شرکت های مختلف خواهد بود. ناگفته نماند پیمانکاران شرکت ها خودشان هم می روند یک سری نیروها جذب می کنند که آن آمار را ما اینجا نیاوردیم، الان پروژه هایی داریم که استارت خوردند وهمین امسال 300 - 400 نیروی جدید برای پیمانکاران مشغول به کار شدند و ما هم دخالتی در جذب آن نداشتیم که اتفاقا 80 – 90 درصد بومی سیرجان هستند و آن آمار را ما جز این ها نیاوردیم.

 

صحبت از نیروی بومی شد. گاهی اوقات برخی همشهریان نسبت به استخدام غیربومی ها در گل گهر انتقادات و واکنش هایی نشان می دهند، شما به عنوان مسوول منابع انسانی توضیحتان در این رابطه چیست؟

دیدگاه ما در گل گهر این است در وهله اول تا جایی که ممکن است سیاست بر جذب نیروهای بومی باشد به خصوص بر نیروهای پایین تر از کارشناسی مثلا در آزمون برای دیپلم ها تاکیید می کنیم صد در صد بومی باشند ولی در بعضی از کارهای تخصصی وقتی تخصص لازم و مورد نیاز در شهرستان نیست مگر می توانیم بگوییم حتما نیروی بومی، خب مجبوریم کار را تعطیل کنیم که این غیرمنطقی است و قوانین کشور هم این اجازه را نمی دهد.

 

پس موضوع توانمندسازی و تربیت نیروی متخصص با استفاده از مراکز دانشگاهی که قبلا بحث آن بود چه می شود. برنامه ای برای آن نیست؟

چرا، ما در کنار این سیاست، برنامه ی توانمندسازی هم در دستور کارمان داریم یعنی اینکه نیروهای بومی شهرستان را با آموزش توانمند کنیم. در این راستا جلساتی با دانشگاه ها داشته ایم که بتوانیم نیروهایی هم که خیلی تخصصی هستند را در سیرجان تربیت کنیم، به عنوان مثال، شرکت جهان فولاد تاکنون در جهت توانمندسازی یکسری کارها انجام داده و نتایج خوبی هم داشته است. به هر حال امیدواریم دانشگاه ها بیشتر پای کار بیایند و به کمک هم بتوانیم نیروهایی که مورد نیاز هستند را تربیت کنیم.

 

گاهی بحث عقب افتادن حقوق به خصوص در شرکت های پیمانکاری پیش می آید. چنانچه کارکنان و کارگران شرکت در این زمینه ها مطالباتی داشته باشند باید از چه طریق پیگیر آن باشند و از چه راهی وارد شوند؟

در شرکت های اصلی منطقه گل گهر و شرکت های کارفرمایی یا هم گروه و یا شرکت های پیمانکاری شرایط آنقدر سخت نیست که ما بگوییم بدهی های کارگران مثلا چند ماه عقب می ماند. همه شرکت ها دارند بلافاصله در اوایل هر ماه حقوق پرسنل خودشان را پرداخت می کنند. بله بعضی اوقات شرکت های کوچک پیمانکاری بودند که دو سه ماه حقوق ندادند و به هر حال وضعیت در کل کشور هم همین است، اما با این حال در اینجور جاها هم هر وقت که گزارش به ما برسد موضوع از طرف ما در حوزه های مختلف رصد و پیگیری می شود تا حقوق پرسنل پرداخت شود.

 

با پیمانکاران برای حل مشکلات کارکنانشان ارتباطی برقرار می کنید یا خیر؟

ما ارتباط مستقیم یا شاید خیلی اختیار قانونی نداشته باشیم که مثلا نحوه پرداخت یک پیمانکار به کارگرانش را هم بررسی کنیم ولی آنقدر اختیار داریم که او را موظف کنیم وقتی از محل قرارداد ما دارد نیرو جذب می کند باید حق و حقوق کارگرانش را پرداخت کند و در این زمینه هر کسی هم که مراجعه کرده پاسخگو بودیم ولی خب شرکت ها آنقدر خوب عمل می کنند که من فکر میکنم چنانچه کارگران در وهله اول به منابع انسانی شرکت هایشان مراجعه کنند جواب می گیرند و اگر جواب نگرفتند آن وقت، ما همه جوره در خدمتشان خواهیم بود.

 

صحبت پایانی شما را می شنویم.

هر چه بیشتر در منطقه گل گهر توسعه ایجاد شود تا بتوانیم از محل آن همشهریان بیشتری را جذب کار کنیم باعث افتخار و خوش حالیمان است و این را وظیفه خودمان می دانیم چراکه خداوند ما را به عنوان خدمت گذار در اینجا قرار داده و ما را باید از این موقعیت ها برای اشتغال بیشتر استفاده کنیم.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده