تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۷۱۹۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
اعلام جرم علیه اداره‌ محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از سوی دادستان

شورای تامین برای معدن آلبلاغ تعیین تکلیف می‌کند

می متالز - برداشت غیرمجاز از ذخایر معدن آلبلاغ که در منطقه‌ای با همین نام قرار گرفته است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی اواخر اردیبهشت، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد، اما اینک پس از گذشت چند ماه با حضور دوباره برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن دوباره افزایش یافته است.
شورای تامین برای معدن آلبلاغ تعیین تکلیف می‌کند

به گزارش می متالز، این معدن که در ارتفاعات سخت‌گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد، در یکی دو سال گذشته مورد سوء‌استفاده برداشت‌کنندگان غیرمجاز قرار گرفته و باعث ایجاد حوادثی شده است. استفاده از شیوه‌های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از این معدن، تاکنون منجر به وقوع ۵ حادثه و مرگ ۴ نفر و مصدومیت چند تفر دیگر در این منطقه شده است.
قرار گرفتن این معدن در محدوده منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تاکنون در ثبت آن ناکام بماند اما حدود یک ماه پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور مجوزی، ایمیدرو را مامور انجام مطالعات و اکتشافات اولیه روی این منطقه معدنی کرده است.

 

تعیین تکلیف

استاندار خراسان شمالی گفت: وضعیت معدن آلبلاغ در اسفراین تعیین تکلیف می‌شود.
محمدعلی شجاعی، در پاسخ به این پرسش که تاکنون ۵ حادثه در معدن آلبلاغ انجام‌شده و منجر به فوت ۴ نفر از برداشت‌کنندگان غیرمجاز شده، اظهارکرد: قرار بر این است نشست شورای تامین در این ارتباط برگزار تا موضوع تعیین تکلیف شود.
وی افزود: برای نشست تمام نهادهای مرتبط با این موضوع نیز دعوت شده‌اند تا مشکل یادشده حل شود.
شجاعی درباره ساخت محور بجنورد به جنگل گلستان نیز ادامه داد: ساخت این محور پروژه ملی است و اختصاص بودجه برای تکمیل آن قطعی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی بیان کرد: پروژه ساخت محور بجنورد به جنگل گلستان و راه آهن جوین-اسفراین تا پایان سال آینده قطعی است.

 

اعلام جرم

دادستان عمومی و انقلاب اسفراین با ورود به پرونده معدن آلبلاغ این شهرستان علیه رئیسان ادارات حفاظت محیط‌زیست و صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی و اسفراین اعلام جرم کرد.
محسن کریمی، دلیل این اقدام را اجرایی نشدن مصوبات شورای تامین درباره این معدن برشمرد و اظهارکرد: با وجود مصوبه شورای تامین اسفراین مبنی بر ضرورت تخریب غارها و تونل‌های غیراصولی حفرشده درمنطقه معدنی آلبلاغ که ازسوی برداشت‌کنندگان غیرمجاز ایجاد شده، نهادهای یادشده به وظیفه خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.
وی افزود: از ابتدای امسال ۴ نفر از افراد محلی که اقدام به برداشت غیرمجاز از ذخایر سرب و روی معدن تازه کشف شده آلبلاغ اسفراین کرده بودند به‌دلیل ریزش کوه جان خود را از دست داده‌اند که آخرین مرگ در هفته گذشته روی داد.
دادستان اسفراین با اشاره به ادامه برداشت‌های غیرمجاز از معدن آلبلاغ، افزود: نهادهای متولی همچون نیروی انتظامی، محیط‌زیست و صنعت، معدن و تجارت، کم‌کاری کرده و در انجام وظایف قانونی خود در خصوص حفاظت مناسب از این منطقه معدنی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز ذخایر سرب و روی آن کوتاهی کرده‌اند.
کریمی با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای برخورد با برداشت‌کنندگان غیرمجاز از سنگ‌های معدن آلبلاغ اسفراین گفت: در یک سال گذشته ۴۰۰ پرونده تخلف در این حوزه تشکیل شده است.
این مسئول قضایی با تاکید بر ضرورت تشدید مجازات متخلفان این حوزه، افزود: میزان مجازاتی که قانون‌گذار برای مجرمان این بخش تعیین کرده، چندان بازدارنده نبوده است.

 

خریدار زندانی شد

مهم‌ترین عامل برای ترغیب برداشت‌کنندگان ماده معدنی از منطقه حاوی کانسنگ‌های سرب و روی وجود خریدارانی در پشت پرده است که برای نخستین‌بار یک خریدار در این زمینه دستگیر شده است.
فرمانده انتظامی خراسان شمالی از کشف حدود ۱۶ تن سنگ معدن از نوع سرب و روی در شهرستان اسفراین خبر داد و گفت: یک خریدار سنگ معدن قاچاق، دستگیر و روانه زندان شد.
سردار علیرضا مظاهری اظهارکرد: در یک اقدام فنی و پلیسی، ۱۳ تن و ۳۸۵ کیلوگرم ماده معدنی سرب و روی قاچاق، برداشت شده از معدن آلبلاغ در اسفراین از یک انبار کشف شد.
وی افزود: این فرد اقدام به خرید سنگ سرب و روی قاچاق منطقه محافظت شده آلبلاغ و انتقال آن به یک انبار اجاره شده در یکی از روستاهای اطراف شهرستان کرده بود.
 سردار مظاهری خاطرنشان‌کرد: عامل خرید مواد معدنی قاچاق، دستگیر و روانه زندان شد.  وی خاطرنشان کرد: ماموران انتظامی شهرستان اسفراین در دو عملیات جداگانه دیگر، ۲ تن و ۶۰۰ کیلوگرم سنگ معدن از نوع سنگ سرب و روی کشف کردند.  وی تصریح کرد: در این زمینه، ۲ خودرو توقیف و رانندگان آن دستگیر شدند.
 فرمانده انتظامی خراسان شمالی گفت: ارزش ریالی این مقدار سنگ معدن بیش از یک میلیارد و ۵۰ میلیون ریال برآورد شده است. استفاده از شیوه‌های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین، از ابتدای امسال منجر به وقوع ۵ حادثه ریزش کوه شده است.  گفتنی است، شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب‌شرقی اسفراین قرار دارد.

عناوین برگزیده