تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۷۲۰۳۹
فریدوند در صحن علنی:

مجلس برای سرمایه‌گذاران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان مشوق‌های مالی پیش‌بینی کند

می متالز - مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران خواستار پیش‌بینی مشوق‌های مالی برای سرمایه‌گذاران حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه از سوی قوه مقننه شد.
مجلس برای سرمایه‌گذاران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان مشوق‌های مالی پیش‌بینی کند

به گزارش می متالز، محمد مهدی فریدوند در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 19 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی دستاوردهای و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه گفت: 4700 شرکت دانش‌بنیان امروزه در حال فعالیت هستند که در حوزه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری نیاز به حمایت بخش‌های مختلف از جمله قوه مقننه دارند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای قراردادهای خود نیاز به ضمانتنامه دارند که از طریق صندوق‌های حمایتی و تخصصی ارائه می‌شود اما متأسفانه برخی از دستگاه‌ها از پذیرش این ضمانتنامه‌ها امتناع می‌کنند که نیازمند پیگیری مراجع قانونی است.

وی افزود: مسئله تأمین مالی نیز یکی از دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان است که بر این اساس باید یادآور شد منابع فعلی در اختیار معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، پارک‌های علم و فناوری و  ... پاسخگوی این نیاز و دغدغه نیست.

فریدوند اظهار کرد: همچنین عدم امکان تأمین مالی از طریق نظام بانکی نیز از دیگر دغدغه‌های شرکت‌های نوآورانه محسوب می‌شود که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید به این مهم رسیدگی کنند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: وزارت صمت و بانک مرکزی نیز باید تلاش کنند تا مشکلات ارزی، تخصیص ارز، ثبت سفارش و دیگر مسائل مربوط به حوزه ارزی شرکت‌های دانش ‌بنیان برطرف شد زیرا امروزه مشکلات زیادی در این حوزه مشاهده می‌شود.

وی در خصوص حمایت قوه مقننه از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های دانش‌بنیان مشمول مالیات می‌شود در حالی که مجلس می‌تواند مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گیرد.

فریدوند گفت: صدور بیمه‌نامه‌های تخصصی به دلیل ریسک بالای کار در حوزه دانش‌بنیان و نوآورانه امری مهم محسوب می شود که بیمه مرکزی باید به این امر توجه جدی کند تا مشکلات و دغدغه‌ها برطرف شود.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه می‌توان در مناقصات توجه جدی به شرکت‌های دانش‌بنیان شود تا از این طریق اقتصاد این شرکت‌ها شکوفاتر شود.

عناوین برگزیده