تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۳۷۰
کد خبر: ۷۲۴۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از سوی ارمنستان صورت می‌گیرد:

تجهیز گمرک مغری برای واردات کالا

می متالز - سفیر ارمنستان در تهران با تاکید بر گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایران و ارمنستان گفت: دولت تصمیم گرفته در مدت کوتاهی گمرک مغری را با استانداردهای جدید تجهیز کند. آرتاشس تومانیان در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، با تشکر از دعوت استاندار برای بازدید از تبریز اظهار کرد: از پنج واحد تولیدی بازدید کردم و توانایی‌های اقتصادی و نیروی انسانی را بسیار مثبت دیدم.
تجهیز گمرک مغری برای واردات کالا

به گزارش می متالز، وی با اعلام اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان‌های پیشرفته است که پتانسیل خوبی از نظر انسانی و تولیدی دارد، افزود: ظرفیت‌های استان و کشور شما و روابطی که بین دو ملت ایران و ارمنستان وجود دارد، ما را به توسعه و گسترش مراودات تشویق می‌کند.

تومانیان با بیان اینکه ارمنستان پنجمین سالی است که عضو اوراسیا شده است، گفت: عضویت در اوراسیا فرصت بسیار خوبی برای صادرات کالا از ارمنستان به روسیه فراهم کرده است که ایران نیز می‌تواند از این ظرفیت بهره‌مند شود. سفیر ارمنستان در تهران با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم به‌طور مشترک از این امکانات استفاده کنیم، افزود: البته این به معنی نبود مشکلات نیست و زیرساخت‌ها هم باید فراهم شود که ما می‌دانیم جاده‌های منتهی ارمنستان به سمت آذربایجان شرقی مطلوب نیست اما دولت ارمنستان پذیرفته است که این جاده‌ها را که منابع مالی زیادی هم می‌خواهد مرمت کند. وی با اشاره به دیدارش با کارآفرینان و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری آنها در ارمنستان گفت: دیدگاه‌های فعالان اقتصادی را شنیدم و برای رفع مشکلشان در ارمنستان تلاش می‌کنم. تومانیان با اشاره به روابط دیرینه بین دو ملت ایران و ارمنستان اظهار کرد: ارامنه و ایرانیان از ملت‌های کهن منطقه هستند که این ما را ملزم به گسترش روابط فرهنگی می‌کند. سفیر ارمنستان در ایران با بیان اینکه امکانات نامحدودی برای گسترش زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان ایجاد شده است،گفت: در زمینه علمی نیز می‌توانیم از ظرفیت‌های دو کشور استفاده کنیم که بعضی اوقات چشم‌مان به اروپا خیره می‌شود در حالی که ایران از نظر علمی و فناوری صاحب دانش و تکنولوژی است. سفیر ایروان در تهران در نشست با تجار آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز نیز با اشاره به اینکه کشورش به‌عنوان عضو اتحادیه کشورهای اوراسیا دارای مرز زمینی با ایران است، گفت: ارمنستان می‌تواند زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین اعضای اتحادیه اوراسیا با ایران را فراهم کند. تومانیان اظهار کرد: سیاست اقتصادی ارمنستان به‌صورت اقتصاد آزاد است و فعالیت اقتصادی در اختیار بخش خصوصی و تحولات جدید اقتصادی این کشور در راستای همین سیاست است.  وی افزود: ارمنستان تلاش می‌کند در روابط اقتصادی و حمایت از بازرگانان در حد استانداردهای جهانی حرکت کند و ثبت شرکت‌ها، تملک اموال منقول و غیرمنقول و خدمات بانکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. تومانیان با تقدیر از مسوولان اتاق بازرگانی تبریز به خاطر ایجاد شرایط برای دیدار با فعالان تجاری آذربایجان شرقی ادامه داد: ارمنستان علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با آذربایجان شرقی است.  وی اعلام کرد: ارمنستان آماده همکاری در زمینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی، جواهرسازی و طلاسازی، خدمات فنی و مهندسی، انرژی‌های تجدیدپذیر، داروسازی، گردشگری، هتلداری و انرژی برق و گاز با ایران است. رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار گفت: دیدار فعالان اقتصادی با سفیر ارمنستان موجب رفع برخی مشکلات دوجانبه و توسعه بیشتر روابط بین دو کشور می‌شود.

یونس ژائله با اشاره به دعوت استاندار آذربایجان شرقی از سفیر ارمنستان در تهران برای سفر به تبریز در جهت گسترش روابط دوجانبه افزود: تجارت بین دو کشور نیاز به تسهیل دارد.  در این نشست همچنین فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی متعارف شدن تعرفه حمل‌و‌نقل ترانزیتی بین ایران و ارمنستان، رفع مشکلات گمرکی و تسهیل در تجارت با این کشور را خواستار شدند.

عناوین برگزیده