تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۷۳۱۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در ارزیابی سفر به ازبکستان؛

همسایگان در سیاست خارجی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردارند

می متالز - سفیر اسبق ایران در قرقیزستان گفت: همسایگان آسیای میانه ایران به دلیل اشتراکات فراوانی که در زمینه فرهنگی، تاریخی وجود دارد؛ در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردارند و مناسبات همجواری و همسایگی ظرفیت های خوبی است که به صورت متقابل بین ایران و این کشورها از جمله ازبکستان وجود دارد.
همسایگان در سیاست خارجی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردارند

به گزارش می متالز، علی نجفی، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی که در همایش تجاری ایران و ازبکستان حضور داشت، درباره ارزیابی سفر به ازبکستان و همچنین در مورد اهمیت برقرای ارتباط تجاری میان ایران و ازبکستان گفت: در هفته گذشته خط مستقیم پرواز بین تهران و تاشکند برقرار و همزمان با انجام این پرواز، همایش تجاری نیز با حضور فعالان اقتصادی ایران و ازبکستان و برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران که جلوه ای از نمایش ظرفیت ها،توانمندی ها و تولیدات ایران بود،انجام شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست های گوناگون در حاشیه برگزاری نمایشگاه توانمندی های ایران در ازبکستان تاکید کرد: برگزاری این نشست ها و تلاش برای ارتباط هرچه بیشتر فعالان اقتصادی دو طرف و همچنین شناسایی زمینه ها ی همکاری می تواند نقش مهمی داشته باشد .

نجفی با اشاره به اینکه ازبکستان بزرگترین کشور حوزه آسیای مرکزی با بیش از 34 میلیون جمعیت است، افزود: ازبکستان بازار مناسبی برای ایران است و از سوی دیگر، ایران نیز با توجه به توانمندی هایی که در حوزه های اقتصادی، تجاری،صادرات، واردات، حمل و نقل و ترانزیت دارد، ظرفیت مناسبی برای ازبکستان است.

نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به نتایج برگزاری نشست های گوناگون گفت: در جلسات هیات ایرانی با طرف ازبکی، بر تسهیل روادید برای صادر کنندگان، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین ارائه تعرفه های ترجیحی تاکید شد.

نجفی برقراری خط پروازی را یک پایه مهم برای توسعه تجارت میان دو کشور خواند و ادامه داد: برقراری خط مستقیم بین تهران و تاشکند با اهتمام وزارت راه و وزارت صمت انجام شده است و پایداری پرواز با اقتصادی کردن آن برای شرکت هایی که مبادرت به این کار کرده اند و حمایت های اتاق بازرگانی و وزارت صمت می تواند مهم باشد.

وی به عضویت موقت ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و توضیح داد: الحاق ازبکستان که گویا مذاکراتی را با این اتحادیه داشته است، می تواند مکمل خوبی برای توسعه روابط اقتصادی ایران با این کشور در آسیای مرکزی باشد.

عناوین برگزیده