تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۴۹
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۷۴۶۴۶
سرویس خبر : متالورژی و مواد

مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

می متالز - تایید صلاحیت ۸۸ داوطلب مجلس، برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس، مرگ یک جوان بر اثر مصرف مشروب الکلی دست ساز، برپایی مراسم ازدواج یک هزارو ۵۰۰ زوج، معرفی دادستان جدید بندرعباس، آغاز به کار دادگستری بوموسی و برگزاری اولین همایش ملی ریخته گری مداوم در فولاد از جمله مهمترین اخبار هرمزگان در هفته گذشته است.
مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش می متالز، هرمزگان در هفته گذشته (۲۳ تا ۲۹ آذرماه) شاهد رخدادهای مختلفی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و دیگر بخش‌ها بود که در این گزارش برخی از مهمترین این رخدادها مرور می‌شود.

سیاسی

رییس ستاد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هرمزگان گفت: صلاحیت ۸۸ نفر از داوطلبان این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات اجرایی استان تایید شد.

 سعید ناجی روز چهارشنبه گذشته با بیان اینکه هیات‌های اجرایی سراسر استان، بر اساس نظر مراجع استعلامی چهارگانه سوابق داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم را بررسی کردند ، اظهار داشت: ۱۱ نفر از نامزدهای انتخابات مجلس در هرمزگان بر اساس بررسی‌های هیات‌های اجرائی رد صلاحیت شدند.

اقتصادی

دادستان کل کشور گفت: مبارزه جدی با قاچاق کالا گام اول در حمایت از تولید داخل و توسعه اقتصاد مقاومتی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری پنجشنبه گذشته در جریان سفر خود به استان هرمزگان در بازدید سرزده از بندر شهید رجایی، اظهار داشت: قاچاق کالا دارای ابعاد متفاوتی است و مبارزه با آن نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است.

با اولویت بندی فعالیت های اقتصادی روستایی در قشم، امکان پرداخت تسهیلات تا سقف یک هزار میلیارد ریال از محل اعتباراتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز پنجشنبه گذشته در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در بخش تفریح‌های حوزه گردشگری این جزیره خاطرنشان کرد: می‌توان با عقد تفاهمنامه همکاری با سازمان منطقه آزاد قشم تسهیلات با کارمزد پایین در بخش های مختلف از جمله در حوزه تفریح‌های گردشگری پرداخت کرد.

عیسی منصوری ادامه داد: افراد و فعالان اقتصادی با خلاقیت خود در بخش گردشگری طبیعت بکر این منطقه از کشور و با رعایت موارد زیست محیطی می‌توانند از این تسهیلات بهره ببرند.

دادستان عمومی و انقلاب جدید شهرستان بندرعباس گفت: پلیس امنیت اقتصادی در تمامی گمرک‌های هرمزگان باید فعال و تقویت شود و دسترسی کامل به همه سامانه‌های مرتبط را نیز داشته باشد.

مجتبی قهرمانی روز پنج‌شنبه گذشته در آیین معارفه مسوولیت جدید خود در جایگاه دادستانی بندرعباس افزود : طبق دستور دادستان کل کشور، شخص دادستان به‌طور مستمر از گمرک و مبادی مربوطه بازرسی و سرکشی خواهد داشت.

استاندار هرمزگان گفت: رفع موانع فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در استان هرمزگان از مهمترین اولویت ها و سیاست‌های این استان می باشد و دستگاه‌های اجرایی در این راستا اقدام می‌کنند.

فریدون همتی پنجشنبه گذشته در همایش بزرگ کارآفرینی استان که با حضور جمعی از مسوولان کشوری در قشم برگزار شد، گفت: با تمام توان کارآفرینان و بخش خصوصی را در هرمزگان مورد حمایت قرار می‌دهیم تا به رونق هر چه بیشتر تولید و اشتغالزایی در این استان کمک شود.

منطقه آزاد کیش و مالزی با امضای موافقتنامه ای، همکاریهای تازه ای را در حوزه گردشگری بویژه گردشگری سلامت در منطقه آسیا و خاورمیانه آغاز کردند.

این موافقتنامه چهارشنبه شب گذشته همزمان با سفر رییس جمهوری کشورمان به مالزی در مراسمی با حضور غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و "وونگ کونگ یو " مدیرعامل گروه اورینتال میس و مجری گروه طرح ملی گردشگری سلامت و زیبایی مالزی در جزیره کیش امضا شد.

اولین همایش ملی ریخته گری مداوم فولاد سه شنبه گذشته به میزبانی فولاد هرمزگان آغاز و تا ۲۷ آذر ادامه داشت.

در این همایش فعالان صنعت فولاد کشور و پژوهشگران دانشگاه ها و مراکز علمی کشور شرکت کردند.

این همایش با معرفی طرح ها و مقاله برتر و تقدیر از برگزیدگان شامگاه چهارشنبه گذشته در بندرعباس پایان یافت.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت: نخستین محموله آهن اسفنجی بندر شهید باهنر به کشورهای همسایه جنوبی حاشیه خلیچ فارس صادرشد.

حمیدرضا محمدحسینی روز یکشنبه گذشته درجمع خبرنگاران افزود: این محموله با تناژ نزدیک به ۳۰ هزار تن و به ارزش صادراتی ۵ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه آهن اسفنجی باید با شرایط خاص بارگیری وحمل شود، اظهار داشت: عملیات تزریق گاز نیتروژن به انبارهای کشتی برای جلوگیری از اکسید اسیون این محموله توسط بخش خصوصی و زیر نظر ناظران واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست بندرشهید باهنر انجام گرفت.

قیمت مصوب سیلندر گاز مایع ۱۱ کیلویی خانگی در بندرعباس، ٧٨ هزار ریال تعیین شده که برخی جایگاه‌های بدون مجوز با قیمت بالاتر از نرخ مصوب آن را عرضه می‌کنند که این تخلف در حال پیگیری است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری بندرعباس روز دوشنبه گذشته گفت: با توجه به کمبود مرکز رسمی عرضه سیلندر گاز خانگی در سطح شهر بندرعباس و بالا بودن تقاضا افزایش تعداد محل های عرضه ضرورت دارد.

حسین باباخانی افزود: شرکت‌های عرضه گاز مایع باید دسترسی شهروندان به گاز مورد نیاز را تسهیل کنند تا مشکل‌های مردم کاهش یابد.ناظر گمرگات هرمزگان گفت: در ۹ماهه سال جاری به حدود ۲۰۰ مورد مغایرت اسنادی توسط ایکس‌ ری پی برده‌ایم.

ابوالفضل اکبرپور عصر پنجشنبه گذشته درحاشیه بازدید دادستان کل کشور از بندر شهید رجایی و وضعیت فعالیت های گمرکات استان هرمزگان افزود: ابتدا باید بین تخلفات گمرکی و قاچاق فرق قائل شد، چرا که نقش گمرک در زمینه تجارت خارجی کشور تاثیرگذار بوده است.

یک هزار و ۳۵میلیارد ریال تسهیلات از ابتدای سالجاری تاکنون به بیش از پنج هزار و ۵۳۵ نفر از اعضای صندوق ضروری فرهنگیان هرمزگان پرداخت شد.

معاون پشتیبانی، برنامه ریزی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش هرمزگان گفت: سقف وام صندوق ضروری به فرهنگیان از ۱۰۰میلیون ریال تا ۶۵۰ میلیون ریال متغیر است که طبق دستورالعمل صندوق ضروری کشور تا سه برابر موجودی افراد عضو قابل پرداخت است.

مرتضی رییسی حسنلنگی روز پنجشنبه گذشته درجمع فرهنگیان استان افزود: سهمی از حقوق فرهنگیان عضو صندوق کسر و به خزانه واریز می شود که اگر این هزینه از خزانه به موقع به حساب صندوق ضروری فرهنگیان واریز شود، سرعت زمان پرداخت وام به دیگر اعضا زودتر افزایش می یابد.

تعاون روستایی هرمزگان از ابتدای سالجاری تاکنون برای تنظیم بازار ۹۱۴ تن انواع کالای اساسی به ارزش ۷۵میلیارد و۴۴۵مییلون ریال بین روستاییان توزیع کرده است.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان روزچهارشنبه گذشته درحاشیه بازدید از مراکز عرضه محصولات دامی و کشاورزی هرمزگان افزود: کالاهای توزیع شده شامل ۳۸۷ تن شکر ، ۳۰۰ تن گوشت و مرغ منجمد، ۱۹۲ تن برنج وارداتی و سایر اقلام مصرفی است.

سیروس اسدپور افزود: کالاهابا نرخ مصوب دولتی بین ۵ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار  در ۱۱۰ مرکز توزیع تعاون روستایی هرمزگان عرضه شد.

دوشنبه گذشته کلیات اساسنامه فعالان اقتصادی شهر درگهان با حضور معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم، مدیر امور درگهان این سازمان و ۱۰ تن از نمایندگان فعالان اقتصادی شهر درگهان مورد تائید قرار گرفت.

اجتماعی

در آستانه برگزاری کنگره یک هزارو ۵۰۰شهید هرمزگان مراسم جشن ازدواج ۱۵۰۰زوج این استان پنجشنبه شب گذشته در بندرعباس برگزارشد.

این مراسم ازسوی ستاد گل های علوی روستای کرمون ازتوابع دهستان شمیل بندرعباس در ورزشگاه ۲۰هزارنفری این شهر برپاشد.

استاندار هرمزگان گفت: دستگاه‌های اجرایی از محل منابع موجود در حوزه مدیریت بحران باید نسبت به بازسازی زیرساخت‌ها و بخش های آسیب دیده ناشی از بارش باران در شهرستان پارسیان اقدام کنند.

فریدون همتی شامگاه جمعه گذشته در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان پارسیان اظهار داشت: اعتبار لازم جهت بازسازی زیرساختهای این شهرستان با ارایه گزارش به هیات دولت، تصویب و تخصیص خواهد یافت.

جمعه گذشته بسته‌های غذایی مورد نیاز مردم از جمله آرد، نان، آب و دیگر اقلام مورد نیاز توسط بالگرد جمعیت هلال احمر هرمزگان در روستاهای آسیب دیده بندرلنگه توزیع شد.

فرماندار بندرلنگه اظهار داشت: راه‌های ارتباطی برخی از روستاهای این شهرستان به دلیل بارندگی‌های چند روز اخیر و طغیان رودخانه‌ها مسدود است.

علی نیکویی بیان داشت: با دستور استاندار هرمزگان تعداد ۳۰ کیسه آرد، یک هزار عدد نان و ۱۳۰ بسته مواد غذایی به روستاهای هرا، دم هرا، گرسور و پس بست از توابع بخش مهران شهرستان بندرلنگه ارسال و در میان مردم توزیع شد.

هفته گذشته به دلیل بارندگی و آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌های فصلی، مدارس شهری و روستایی در برخی از مناطق هرمزگان تعطیل شد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: به جد درحال پیگیری وضعیت نابسامان فاضلاب شهر بندرعباس هستم و اگر نتیجه ای حاصل نشد با همکاری دستگاه قضایی استان در این باره ورود خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعبادی زاده روز سه شنبه گذشته در دیدار مدیرکل و کارکنان حفاظت محیط زیست هرمزگان با وی، افزود: قرارشد در نشستی با حضور استاندار هرمزگان ودستگاه های متولی استان وضعیت نابسامان فاضلاب شهر بندرعباس هرجه سریع تر تعیین و تکلیف و ساماندهی شود.

سه شنبه هفته گذشته سه سرنشین یک فروند لنج چوبی که در محدوده ۱۵ مایلی شمال شرقی جزیره بوموسی دچار آبگرفتگی شده بود، با تلاش نیروهای امداد و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نجات یافتند.

قضایی، انتظامی، نظامی

افزون بر ۱۵ هزار پرونده را از پرونده‌های انباشتی در هرمزگان خارج و تعیین تکلیف شده که با این روند، شاهد کاهش ۴۶ درصدی پرونده‌های مسن استان هرمزگان در ماه‌های اخیر هستیم.

رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: در چند ماهه اخیر، بازرسی‌ها از محاکم قضایی را تشدید و نقاط ضعف را احصا و رصد کرده‌ایم که باعث بهبود خدمات به مردم شده است.

علی صالحی روز پنجشنبه گذشته در آیین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان اظهارداشت: با افتتاح ۱۳ دفتر خدمات قضایی در این استان، رتبه دوم ابلاغ الکترونیک را در کشور بدست آورده‌ایم.

۲ تَن از عوامل مسمومیت ۱۰ تن از مردم در اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز توسط پلیس قشم دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی قشم شامگاه سه شنبه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: متهمان با قرار متناسب روانه زندان شده‌اند.

وی ادامه داد: تحقیقات و کار اطلاعاتی پلیس به منظور دستگیری سایر عوامل همچنان ادامه دارد.

یک جوان ۱۹ ساله بر اثر مسمومیت الکلی ناشی از مصرف مشروب دست ساز در جزیره قشم جان خود را از دست داد و ۹نفر دیگر نیز روانه بیمارستان شده بودند.

اعضای یک باند کلاهبردار و بدل انداز که پس از  دستکاری در طلاهای عیار پایین، آنها را به طلافروشان بندرعباس می فروختند شناسایی شدند و ۶میلیارد ریال طلا از آنان کشف شد.

فرمانده انتظامی بندرعباس روز دوشنبه گذشته در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود:  ۲نفر از اعضای اصلی این باند در یکی از استان ها شناسایی و با گرفتن نیابت قضایی دستگیر شده اند.

به گفته سرهنگ اسماعیل مشایخ تاکنون ۱۸نفر از افرادی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند، از این گروه شکایت کرده اند.

هفته گذشته با تلاش ماموران انتظامی هرمزگان بیش از ۱۹ هزار عدد قرص روانگردان و ۴۶ تن برنج قاچاق در استان کشف شد.

به دنبال سفر اخیر رییس قوه قضاییه به استان هرمزگان و تاکید بر استقرار دستگاه قضایی در جزیره بوموسی، روز یکشنبه گذشته دادگستری این شهرستان افتتاح و آغاز به کار کرد.

شهرستان بوموسی شامل جزیره های بوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فارور بزرگ و فارور کوچک است.

با توجه به مخاطره‌های ناشی از تردد شترهای سرگردان در محورهای مواصلاتی استان هرمزگان و بروز حوادث ناگوار، شنبه گذشته دادگستری این استان دستور فوری جهت جمع آوری این شترها صادر کرد.

علمی

دانش آموز هرمزگانی رتبه سوم بیست ویکمین جشنواره علمی پژوهشی جوان خوارزمی در رشته مکانیک را کسب کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: مریم کرامتی دانش آموز پایه دوازدهم تجربی ناحیه یک آموزش و پرورش بندرعباس با ارائه طرحی با عنوان «موتور الکتریکی با چرخش آهنربا» در این جشنواره درخشید.

 موسی دادی زاده سرخایی روز دوشنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود: ابتدا ۵۶ اثر تحقیقاتی، علمی و پژوهشی دانش آموزان از ۲۲منطقه هرمزگان به مرحله استانی بیست ویکمین جشنواره جوان خوارزمی راه پیدا کرد.

۲ دانش آموز هرمزگان به عنوان پژوهشگران برتر جشنواره ملی پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی کشور معرفی شدند.

سیده کیانا قریشی دانش آموز متوسطه دوم آموزشگاه فرزانگان ناحیه یک بندرعباس و فرح آزادی از دبیرستان دوره اول اندیشه دولاب منطقه شهاب قشم موفق به کسب عنوان پژوهشگر برتر کشور شدند.

استاندار هرمزگان گفت: بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، صنعتی و تولیدی در استان باید به کمک دانشگاه ها در راستای تقویت تحقیق و پژوهش و توسعه بیایند و در این زمینه سرمایه گذاری داشته باشند.

فریدون همتی عصر شنبه گذشته در آیین اختتامیه جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان هرمزگان اظهار داشت: دولت در تدوین بودجه، نسبت به مبحث پژوهش نگاه قابل توجهی دارد.

فرهنگی

دهمین «نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت» با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور ناشران تخصصی این حوزه در بندرعباس آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه که شامگاه شنبه گذشته در مسجد جامع بندرعباس افتتاح شد، یکصد ناشر با ۱۰هزار و ۸۸۵عنوان کتاب حضور دارند

در آستانه کنگره یک هزارو ۵۰۰ شهید هرمزگان نمایشگاه بزرگ از هبوط تا ظهور گشایش و سایت اطلاع رسانی کنگره هم شامگاه پنجشنبه گذشته در محل مسجد جامع بندرعباس رونمایی شد.

این نمایشگاه دارای بخش‌های مختلفی همچون از زمان هبوط حضرت آدم (ع) تا قیام ۱۵ خرداد ۴۲، جنایات ساواک و موزه عبرت و بخش دفاع مفدس است که با بهره‌گیری از تصاویر و طرح‌هایی به شیوه نقالی روایت می شوند.

جشنواره تئاتر معلولان منطقه‌های کویر و خلیج‌فارس چهارشنبه گذشته با حضور ۱۰ استان از سراسر کشور به میزبانی بندرعباس آغاز و تا ۳۰ آذر ادامه دارد.

سند عملیاتی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تا پایان سال‌جاری با کمک مدرسان دانشگاه‌ها در استان هرمزگان تهیه می‌شود.

رییس بسیج اساتید هرمزگان و رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس اظهار داشت: بسیج اساتید این استان پس از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب کمیته‌های تخصصی را در زمینه های مختلف تشکیل داد.

احسان کامرانی سه‌شنبه شب گذشته در همایش علمی نقش اساتید درترویج فرهنگ دفاع مقدس و سیره شهدا در گام دوم انقلاب افزود: از تمام مناطق ۱۸ گانه دانشگاه آزاد اسلامی در هرمزگان خواسته شده براساس این بیانیه و ظرفیت محل استقرار خود سند عملیاتی تهیه کنند.

ورزشی

هفته گذشته تیم بانوان بندر شهید رجایی نماینده هرمزگان در دوازدهمین دوره رقابت های ورزش‌های آبی (شنا و قایقرانی) کارکنان بنادر و دریانوردی کشور، به مقام سوم دست یافتند.

دوازدهمین دوره رقابت های ورزش های آبی (شنا و قایقرانی) کارکنان بنادر و دریانوردی کشور در بخش بانوان با حضور ۱۱ تیم از استان های مختلف در روزهای ۲۸ و ۲۹ آذرماه به میزبانی بوشهر برگزار شد.

تیم فوتبال شهرداری بندرعباس در دیداری خانگی برابر چوکا تالش با نتیجه ۰- ۰ متوقف شد.

 این دیدار عصر دوشنبه گذشته در چارچوب رقابتهای هفته سیزدهم لیگ دسته دو فوتبال باشگاه‌های کشور و پایانی نیم فصل اول در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس برگزار شد.

یکشنبه گذشته سوت رقابت های لیگ برتر والیبال هرمزگان با شرکت پنج تیم و برگزاری دو دیدار در هفته نخست به صدا درآمد.

در این فصل از رقابت های لیگ برتر والیبال هرمزگان تیم های کانون رضو اسپرت بندرعباس، متحد رودان، بسیج شمیل حاجی آباد، هیات والیبال فین و فانوس دریا تیاب میناب با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

هفته گذشته هرمزگان در هجدهمین دوره رقابت های دوچرخه سواری پیشکسوتان کشور و انتخابی تیم ملی در رشته های استقامت و تایم تریل به عنوان قهرمانی دست یافت.

بیست وچهارمین دوره شطرنج قهرمانی لیگ دسته اول کشور با قهرمانی تیم موسسه حقوقی دال بندرعباس پایان یافت.

مسابقه لیگ دسته اول شطرنج کشور از نوزدهم آذرماه با حضور ۱۹ تیم به مدت چهار روز در هفت دور به روش سوییسی به میزبانی هیات شطرنج هرمزگان درجریان بود.

عناوین برگزیده