تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۷۵۱۱۸
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل مطرح کرد؛

واریز اولین قسط راه آهن چابهار – زاهدان به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان

می متالز - خادمی گفت: اولین قسط خط راه آهن چابهار – زاهدان به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان تا چند روز آینده واریز می‌شود.
واریز اولین قسط راه آهن چابهار – زاهدان به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان

به گزارش می متالز، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت راه آهن رشت – آستارا با بیان اینکه یکی از اولویت‌های نظام و دولت توسعه شبکه ریلی جدید است و با توجه به آن که یکی از مد‌های حمل و نقلی ما توسعه خط ریل است، گفت: حدود ۹۰ درصد از جابجایی‌های کالا از طریق جاده است که باید به سمت ریل حرکت کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور توضیح داد: هزینه حمل بار و مسافر را باید کاهش دهیم و با کاهش این بخش از لحاظ منافع مالی سود کمتری حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در راستای توسعه سوق حمل بار و مسافر به سمت ریل باید محقق شود توسعه شبکه ریلی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور اظهار کرد: متأسفانه با وجود آنکه شبکه ریلی در کشور افزایش یافته است، اما هنوز میزان جابجایی‌های بار توسط ناوگان جاده‌ای بسیار زیاد است.

خادمی ادامه داد: ۱۰ هزار کیلومتر شبکه ریلی مطالعه شده و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی هم در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه یکی از محور‌های مهم ریلی توسعه و ادامه راه آهن رشت – آستارا است، گفت: اگر این اتصال برقرار شود بار‌های جنوب کشور روی ریل می‌رود و از آنجا به آذربایجان، روسیه و اروپا متصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه موقعیت ایران از لحاظ ظرفیت‌های جابجایی بسیار بالا است، گفت: ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل و نقلی کشور به شمار می‌رود و دارای موقعیت بسیار مناسبی است.

بیشتر بخوانید: جابجایی ۳۸.۶ میلیون تن کالا در ۹ ماهه ابتدایی سال

خادمی با اشاره به اینکه توسعه شبکه ریلی از سوی مقام معظم رهبری بسیار مورد تأکید است گفت: برای تکمیل خط راه آهن آستارا، قزوین – رشت سال گذشته افتتاح کرده‌ایم و برای ادامه این مسیر باید ۱۷۵ کیلومتر خط ریلی جدید احداث کنیم تا به آستارا برسیم.

وی یادآور شد: زمین‌های اطراف این محدوده گران است بنابراین ۲ هزار میلیارد تومان لازم داریم و حدود ۵ هزار میلیارد تومان هم برای تکمیل این خط لازم است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور اظهار کرد: تأمین ۷ هزار میلیارد تومان بسیار سنگین است و تأمین آن از محل منابع داخلی امکان پذیر نیست بنابراین باید از منابع خارجی استفاده شود.

به گفته خادمی، کشور آذربایجان و روسیه برای همکاری در این بخش آماده هستند.

این مقام مسوول به شناور بودن دریافت عوارض آزادراه تهران – شمال هم اشاره کرد و گفت: شناور بودن عوارض کمک می‌کند مردم با مدیریت بیشتری سفر کنند که این امر خود زمینه ساز کاهش بار ترافیک می‌شود.

وی افزود: در زمانی که ترافیک بالا است با توجه به بالا بودن تقاضا نرخ عوارض گران‌تر می‌شود، اما زمانی که حجم ترافیک کمتر است نرخ عوارض هم کمتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه در خط راه آهن رشت – آستارا مشکل اجرایی و پیمانکاری وجود ندارد گفت: مطالعات فاز یک به اتمام رسیده است این خط آهن ۶ ساله اجرا می‌شود و ردیف مالی یکساله ۱۵۰ میلیارد تومانی هم برای آن در نظر گرفته‌ایم.

وی درباره عوارض آزادراهی پیمایشی هم گفت: این موضوع طبق عدالت است، ما در ۴ نقطه آزادراه که مسیر‌های خروجی بیشتری دارد دوربین نصب کرده‌ایم تا بسته به میزان عبور رقم عوارضی کشف شود.

خادمی همچنین به دریافت مصوبه ۳۰۰ میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی به دستور مقام معظم رهبری برای تکمیل خط راه آهن چابهار – زاهدان هم اشاره کرد و گفت: رایزنی‌ها در این باره با بانک مرکزی انجام شده و اولین قسط آن تا چند روز آینده به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان توسط بانک مرکزی به بانک مسکن پرداخت می‌شود که امیدواریم این رقم تا ۱۰ روز آینده تخصیص یابد.

وی افزود: تعداد تجهیزات در خط راه آهن چابهار – زاهدان از ۵۰۰ دستگاه به ۷۵۰ دستگاه افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در پایان با اشاره به اینکه برای اجرای این پروژه ۱۵۰۰ دستگاه ماشین آلات نیاز است تصریح کرد: امیدواریم با تکمیل تجهیزات بتوانیم این خط راه آهن را تا سال ۱۴۰۰ تکمیل کنیم.

عناوین برگزیده