تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۷۶۹۶۷
ساعی در انتقاد به آلودگی هوا در کلانشهرها مطرح کرد:

بی‌توجهی به حقوق شهروندان در پی عدم تخصیص اعتبار ویژه در بودجه ۹۹ به حوزه حمل و نقل عمومی

می متالز - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از بی‌توجهی دستگاه‌ها به وظایفی که در برنامه ششم توسعه برای آنها جهت حفظ محیط زیست تعیین شده، به عنوان عامل گسترش آلودگی هوا یاد کرد و از نبود ردیفی ویژه در بودجه ۹۹ برای توسعه حمل‌ونقل عمومی انتقاد کرد.
بی‌توجهی به حقوق شهروندان در پی عدم تخصیص اعتبار ویژه در بودجه ۹۹ به حوزه حمل و نقل عمومی

به گزارش می متالز، زهرا ساعی، با بیان اینکه در بودجه 99 باید به تعیین ردیفی جهت افزایش اعتبارات حوزه حمل و نقل عمومی که نقش اثرگذاری در رفع آلودگی هوا به عنوان چالش مهم اجتماعی کشور دارد، توجه ویژه‌ای می‌شد، گفت: ما هر سال در کشور در فصل پاییز و زمستان با وارونگی هوا مواجه می‌شویم به ویژه در کلانشهرها به دلیل حجم بالای ترافیک این مشکل ایجاد می‌شود و این تنها مختص به ایران نبوده و در بسیاری از کشورهای دنیا هم مشاهده می‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته افزایش جمعیت کلانشهرها در یک دهه اخیر باعث شده است تا تعداد روزهایی که در آن با مشکل ناسالم بودن هوا مواجه هستیم، افزایش یابد، تا جایی که در برخی روزها وضعیت اضطراری ایجاد شده و به مرز هشدار می‌رسد یا حتی از آن عبور می‌کند.

تعطیلی مدارس مُسکنی برای کاهش مقطعی آلودگی هوا

وی تصریح کرد: در یک هفته اخیر نیز به صورت پیاپی آلودگی هوا به اندازه‌ای بود که مسئولان ناچار به تعطیل کردن مدارس شدند، هر چند این روش به صورت مُسکن عمل کرده و مقطعی نتیجه می‌دهد، و این در حالی است که باید این مشکل را به صورت بنیادی حل کرد.

ساعی با اشاره به منشاء بروز آلودگی هوا در کشور، خاطرنشان کرد: صنایع آلاینده یکی از این موارد است در حالی که سال‌هاست ممنوعیت این نوع فعالیت‌ها در شعاع 120 متری شهرها مصوب شده است، اما برخی مراکزی که در این زمینه فعالیت دارند از قدیم دایر شده و همچنان در حوالی شهرها فعالیت دارند، از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده و تعداد محدود آنها که منجر به افزایش تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر شده است باعث ایجاد آلودگی هوا شده‌اند.

بی‌توجهی به اجرای برنامه ششم باعث گسترش آلودگی هوا در کلانشهرها شده است

وی افزود: مسوولان باید به سرعت برای رفع معضل آلودگی هوا تدبیری بیندیشند، چرا که سلامت مردم را به طور جدی تهدید می‌کند، ضمن اینکه به این مهم توجه شود که هر کدام از دستگاه‌های متولی در این حوزه همچون شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست و... تکالیفی در این حوزه دارند که در قانون برنامه ششم توسعه معین شده است که تاکنون انجام نشده‌اند.

چرا در بودجه 99 به تخصیص ردیف ویژه جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی توجه نشده است؟

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: برغم اینکه آلودگی هوا به مشکل مهم کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان و تبریز تبدیل شده است، اما در بودجه 99 توجه ویژه‌ای به تخصیص اعتبارات لازم برای توسعه خطوط حمل و نقل عمومی یا ارائه راهکارهایی در جهت رفع این معضل نشده است که می‌طلبد این موضوع به گونه‌ای مدیریت شود که بتوان برای رفع این چالش مهم اجتماعی برنامه‌ریزی کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در ارائه راهکار برای رفع آلودگی هوا در کلانشهرها، یادآور شد: واردات خودروهای هیبریدی و استفاده از آنها در ناوگان حمل و نقل عمومی و برگزاری نشست‌های تخصصی در جهت پیشنهاد راه حل منطقی می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش اثرگذاری داشته باشد، ضمن اینکه باید به این مهم نیز توجه شود که تعطیلی مدارس راهکار موثری نیست، چرا که تاثیری در کاهش تردد ندارد و تنها به وضعیت آموزشی دانش‌آموزان آسیب وارد می‌سازد.

عناوین برگزیده