خبر
مواد معدنی   تحقیق و توسعه

کشف یک ماده معدنی عجیب از درون یک شهاب‌سنگ

می متالز - اخیراً یک ماده معدنی فرازمینی که تاکنون مشابه آن بر روی زمین یافت نشده از درون یک شهاب‌سنگ کشف شده است و محققان با آزمایش بر روی آن دریافتند که این کانی ترکیبی از آهن و کاربید است.

به گزارش می متالز، اخیراً یک ماده معدنی فرازمینی که تاکنون مشابه آن بر روی زمین یافت نشده از درون یک شهاب‌سنگ کشف شده است و محققان با آزمایش بر روی آن دریافتند که این کانی ترکیبی از آهن و کاربید است. این ماده معدنی عجیب در واقع از درون شهاب‌‌سنگی که نزدیک به ۷۰ سال پیش پیدا شده بود، کشف گردید. دانشمندان تأکید دارند که این کانی بر روی زمین به‌ صورت طبیعی ساخته نمی‌شود و فقط از طریق فرایندهای مصنوعی قابل تولید است.

شهاب‌سنگی که این ماده معدنی از دل آن بیرون آمد شهاب‌سنگ ودربورن (Wedderburn) است که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۱ در نزدیکی شهر ودربورن در ایالت ویکتوریای استرالیا پیدا شد و هم‌اکنون در موزه ویکتوریا (Museums Victoria) از آن نگهداری می‌شود. شهاب سنگ و دربورن در زمان کشف به‌ اندازه یک لیمو بود و تنها ۲۱۰ گرم وزن داشت. پژوهشگران سراسر دنیا مدت‌هاست مشغول مطالعه برش‌هایی از آن بوده‌اند تا بدانند از چه ساخته شده و از کجا آمده است.

این کانی از الگوی خاصی از اتم‌های آهن و کربن تشکیل شده است و پژوهشگران آن را ادسکاتیت (Edscottite) نام‌گذاری کرده‌اند که از نام ادوارد اسکات (Edward Scott)، کیهان‌شیمیدان دانشگاه هاوایی (University of Hawaii)، گرفته شده است. وی اولین کسی بود که این کانی را در شهاب‌سنگ کشف و ترکیب شیمیایی آن را در اوایل دهه ۱۹۷۰ تعیین نمود؛ اما این دانشمند قادر نبود تا ساختار بلوری آن را تعیین کند.

احتمال می‌رود منشأ شهاب‌سنگ ودربورن یک سیارک باشد که از مسیر خود منحرف و با زمین برخورد کرده است. همچنین به احتمال زیاد این سیارک باقیمانده یک سیاره است که در منظومه شمسی اولیه با سایر اجرام آسمانی برخورد داشته است. ادسکاتیت هنگامی شکل می‌گیرد که یک شهاب‌سنگ غنی از آهن و نیکل، مانند شهاب‌سنگ ودربورن به آرامی خنک شود.

هر ماده معدنی روایت خاص خود را دارد و هر کانی فرازمینی نشان‌دهنده یک محیط شکل‌گیری متمایز است که می‌تواند بینش‌هایی در مورد فرآیندهای فعال در سحابی‌های خورشیدی، سیارک‌ها، ماه و مریخ و فضای بیرون از جو به انسان ارائه دهد. به هر حال این کانی همچنان اسرار ناگفته‌ای دارد و پژوهشگران سعی دارند تا آنجا که ممکن است از آن رمز گشایی کرده و اسرار بیشتری از این کانی را برملا نمایند. بخش عظیم شهاب‌سنگ مورد بررسی قرار گرفته، تا حدی که فقط حدود یک سوم نمونه اصلی هنوز دست‌نخورده باقی مانده است.

گفتنی است نوع مصنوعی آهن کاربید که در اثر ذوب آهن ایجاد می‌شود برای دهه‌هاست که شناخته شده، اما این کانی به صورت طبیعی وجود ندارد. رقم کانی‌های کشف‌شده در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار است اما تنها ۶هزارتا از آن‌ها به صورت طبیعی ساخته می‌شوند. اکتشافاتی از این دست دانش ما را از دنیای اطرافمان غنی‌تر خواهند ساخت و در این میان شهاب‌سنگ ودربورن می‌تواند برای ما یک روشنایی در دل تاریکی هزارتوی علم نجوم به‌‌حساب آید.

نظرات:

نظر خود را اینجا بنویسید:

طی سال 2019

تولید فولاد چین به مرز یک میلیارد تن رسید

می متالز - تولید فولاد چین طی سال 2019 میلادی نسبت به سال پیش از آن 8 درصد افزایش یافت و به مرز یک میلیارد تن رسید. این در حالی است که توسعه ظرفیت در آن کشور طی سال 2020 ممنوع اعلام شده است.

کمک رسانی شستا و ذوب آهن اصفهان به مناطق سیل زده

می متالز - همزمان با ارسال کاروان کمک‌های اهدایی شستا به هموطنان سیل‌زده در سیستان وبلوچستان، بسیج شستا امدادرسانی و توزیع اقلام مورد نیاز در میان سیل زدگان را آغاز کرد.

تحولات جدید قیمتی سنگ آهن و فلزات در چین

می متالز - قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد در چین در روز سه شنبه بدون تغییر ۹۴ دلار معامله شد.

قیمت سنگ آهن ۶۵ درصد به بالای ۱۰۶دلار در چین رسید

می متالز - قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد در چین در روز دوشنبه با ۰.۱ دلار افزایش ۹۴ دلار معامله شد.
 در بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل درایران؛

اجرای طرح اتوماسیون زغال با دانش داخلی در ذوب آهن

می متالز - با تکیه بر دانش صنعتگران داخلی، طرح بزرگ اتوماسیون زغال واحد یک مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اجرا و بهره برداری شد.

ذوب‌آهن اصفهان به‌زودی صاحب معدن بزرگ سنگ‌آهن می‌شود

می متالز - معدن سنگ آهن چاه گز با ذخیره ۸۳میلیون تن به ذوب آهن اصفهان واگذار می شود.
آخرین رویدادها