خبر
مواد معدنی   تحقیق و توسعه

کشف یک ماده معدنی عجیب از درون یک شهاب‌سنگ

می متالز - اخیراً یک ماده معدنی فرازمینی که تاکنون مشابه آن بر روی زمین یافت نشده از درون یک شهاب‌سنگ کشف شده است و محققان با آزمایش بر روی آن دریافتند که این کانی ترکیبی از آهن و کاربید است.

به گزارش می متالز، اخیراً یک ماده معدنی فرازمینی که تاکنون مشابه آن بر روی زمین یافت نشده از درون یک شهاب‌سنگ کشف شده است و محققان با آزمایش بر روی آن دریافتند که این کانی ترکیبی از آهن و کاربید است. این ماده معدنی عجیب در واقع از درون شهاب‌‌سنگی که نزدیک به ۷۰ سال پیش پیدا شده بود، کشف گردید. دانشمندان تأکید دارند که این کانی بر روی زمین به‌ صورت طبیعی ساخته نمی‌شود و فقط از طریق فرایندهای مصنوعی قابل تولید است.

شهاب‌سنگی که این ماده معدنی از دل آن بیرون آمد شهاب‌سنگ ودربورن (Wedderburn) است که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۱ در نزدیکی شهر ودربورن در ایالت ویکتوریای استرالیا پیدا شد و هم‌اکنون در موزه ویکتوریا (Museums Victoria) از آن نگهداری می‌شود. شهاب سنگ و دربورن در زمان کشف به‌ اندازه یک لیمو بود و تنها ۲۱۰ گرم وزن داشت. پژوهشگران سراسر دنیا مدت‌هاست مشغول مطالعه برش‌هایی از آن بوده‌اند تا بدانند از چه ساخته شده و از کجا آمده است.

این کانی از الگوی خاصی از اتم‌های آهن و کربن تشکیل شده است و پژوهشگران آن را ادسکاتیت (Edscottite) نام‌گذاری کرده‌اند که از نام ادوارد اسکات (Edward Scott)، کیهان‌شیمیدان دانشگاه هاوایی (University of Hawaii)، گرفته شده است. وی اولین کسی بود که این کانی را در شهاب‌سنگ کشف و ترکیب شیمیایی آن را در اوایل دهه ۱۹۷۰ تعیین نمود؛ اما این دانشمند قادر نبود تا ساختار بلوری آن را تعیین کند.

احتمال می‌رود منشأ شهاب‌سنگ ودربورن یک سیارک باشد که از مسیر خود منحرف و با زمین برخورد کرده است. همچنین به احتمال زیاد این سیارک باقیمانده یک سیاره است که در منظومه شمسی اولیه با سایر اجرام آسمانی برخورد داشته است. ادسکاتیت هنگامی شکل می‌گیرد که یک شهاب‌سنگ غنی از آهن و نیکل، مانند شهاب‌سنگ ودربورن به آرامی خنک شود.

هر ماده معدنی روایت خاص خود را دارد و هر کانی فرازمینی نشان‌دهنده یک محیط شکل‌گیری متمایز است که می‌تواند بینش‌هایی در مورد فرآیندهای فعال در سحابی‌های خورشیدی، سیارک‌ها، ماه و مریخ و فضای بیرون از جو به انسان ارائه دهد. به هر حال این کانی همچنان اسرار ناگفته‌ای دارد و پژوهشگران سعی دارند تا آنجا که ممکن است از آن رمز گشایی کرده و اسرار بیشتری از این کانی را برملا نمایند. بخش عظیم شهاب‌سنگ مورد بررسی قرار گرفته، تا حدی که فقط حدود یک سوم نمونه اصلی هنوز دست‌نخورده باقی مانده است.

گفتنی است نوع مصنوعی آهن کاربید که در اثر ذوب آهن ایجاد می‌شود برای دهه‌هاست که شناخته شده، اما این کانی به صورت طبیعی وجود ندارد. رقم کانی‌های کشف‌شده در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار است اما تنها ۶هزارتا از آن‌ها به صورت طبیعی ساخته می‌شوند. اکتشافاتی از این دست دانش ما را از دنیای اطرافمان غنی‌تر خواهند ساخت و در این میان شهاب‌سنگ ودربورن می‌تواند برای ما یک روشنایی در دل تاریکی هزارتوی علم نجوم به‌‌حساب آید.

نظرات:

نظر خود را اینجا بنویسید:

اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به راه‌آهن سراسری ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

می متالز - معاون استاندار قم با اشاره به اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه‌آهن سراسری گفت: با توجه به ملی شدن ضوابط بودجه اعتبارات راه‌آهن، برای این اتصال نیازمند ۷۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.
 مدیر کل گمرک بندر آستارا خبر داد:

صادرات بیش از ۲۹ میلیون دلاری کالا از راه‌آهن آستارا

می متالز - امیدی از صادرات ۵۴ هزار و ۷۶۷ تن کالا به ارزش بیش از ۲۹ دلار از راه‌آهن آستارا به خارج از کشور خبر داد.

غفلت وزارت راه از پروژه‌ای حیاتی و ملی / چرا پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان ـ قزوین معلق مانده ا‌ست؟

می متالز - نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با تاکید بر اینکه ساختار بانک‌ها باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود، گفت: تا زمانی که ساختار بانک‌ها اصلاح نشود اقتصاد پویا در کشور نخواهیم داشت.

برگزاری جلسه مدیریت بحران در راه آهن شمالشرق (۱) مرکز شاهرود

می متالز - جلسه مدیریت بحران و برخورد با شرایط بحرانی در اداره کل راه آهن شمالشرق یک مرکز شاهرود برگزار شد.

صنعت فولاد کره و مشکلات همزمان

می متالز - صنعت فولاد کره جنوبی در حال حاضر با دو مشکل بطور همزمان دست به گریبان است.
 نخستین بار در کشور

استفاده از ریل ملی در راه آهن چابهار - زاهدان

می متالز - معاون وزیر راه از آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار - زاهدان با استفاده از ریل تولید داخل برای نخستین بار در کشور خبر داد.
آخرین رویدادها