تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۵۵
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۷۸۲۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ناظر گمرک‌های بوشهر: سقف معافیت کالای همراه ملوان به روز شود

می متالز - ناظر گمرک‌های استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: سقف مصوب معافیت کالای همراه ملوان در زمان دلار ۳۸ هزار ریالی ۱۵۰ میلیون ریال تعیین شده بود که با توجه به افزایش نرخ دلار باید این معافیت به روز شود.
ناظر گمرک‌های بوشهر: سقف معافیت کالای همراه ملوان به روز شود

به گزارش می متالز، بهروز قره بیگی روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران اقتصادی استان بوشهر افزود: با توجه به افزایش سه برابری نرخ دلار باید برای تامین معیشت ساحل نشینان استان بوشهر میزان معافیت کالای ملوانی نیز به همین میزان متناسب سازی شده و افزایش یابد.

وی ادامه داد: پیش از این دولت مجوز واردات ۱۰۰ قلم کالای ملوانی را صادر و در مصوبه‌ای معافیت بازرگانی آنها را نیز ابلاغ کرد.

قره بیگی اظهارداشت: اما با این وجود به دلیل شرط ثبت سفارش و منشا ارز که در مصوبه دیده شد، قابل اجرا نبود و اکنون با توجه به اینکه استاندار بوشهر دستور لازم برای پیگیری این موضوع را صادر کرده‌است، امیدواریم حل شود.

هیات وزیران درجلسه ۱۸ مرداد ۹۶ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در ۱۸ ماده مصوب کرد.
این مصوبه با اعتراض ملوانان، صاحبان شناورهای باری و بازاریان بندرهای استان بوشهر روبرو شد طوریکه شناورها از تخلیه کالا برای مدت‌ها خودداری کردند و مغازه‌هایی که کالای ملوانی خرید و فروش می‌کردند به دلیل خالی شدن فروشگاه‌هایشان از کالای ملوانی اقدام به تعطیلی بازار در چند نوبت کردند.
به همین دلیل شورای تامین استان بوشهر در نشستی از مسوولان کشور خواستار تعویق اجرای مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان تا پایان فروردین ماه سال گذشته و بازنگری و اصلاح این مصوبه شد که مورد موافقت قرار گرفت.
براساس ماده ۷ این آیین نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از۵۰۰ تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر ۶ نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (۳) ماده (۱) این آیین‌نامه استفاده کنند.
براساس تبصره ۲ ماده ۷ این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناورهای زیر ۲۰۰ تن حداکثر ۶ نفر، برای۲۰۱ تا ۳۵۰ تن حداکثر هفت نفر و برای ۳۵۱ تا ۵۰۰ تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر ۶ سفر در طول یکسال اعمال می‌ شود.
در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از ۶سفر است سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.
بیش از ۲ هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارند که هرکدام از این لنج‌ها بین ۶ تا ۸ ملوان دارند و بیش از ۱۲ هزار نفر بطور مستقیم در شناورها مشغول به کار هستند.
۳۵ تا ۴۰ هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می‌کنند که با این احتساب خانواده‌های ملوانان و بازاریان حدود ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده